Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι ευαίσθητα στο χάσμα μεταξύ του πόσα γνωρίζουν και του τι πρέπει να μάθουν, σύμφωνα με νέα επιστημονική μελέτη του Πανεπιστημίου Rutgers-New Brunswick.

Η περιέργεια ενισχύει την μάθηση

Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Psychological Science, διαπίστωσε ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι πιο πιθανό να επιλέξουν να συλλέξουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με κάτι, αν γνωρίζουν αρκετά για αυτό για να το βρουν ενδιαφέρον, αλλά όχι πάρα πολλά σε σημείο που το θέμα να γίνεται βαρετό.

Οι ερευνητές λένε ότι αυτή η «βέλτιστη» ποσότητα υπάρχουσας γνώσης δημιουργεί τον τέλειο συνδυασμό αβεβαιότητας και περιέργειας στα παιδιά και τα παρακινεί να μάθουν περισσότερα.

«Υπάρχει ένας άπειρος αριθμός πληροφοριών στον πραγματικό κόσμο» δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας Jenny Wang, βοηθός καθηγητή γνωστικής ψυχολογίας στο Rutgers. . «Ωστόσο, παρόλο που πρέπει να μάθουν τόσα πολλά σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, τα μικρά παιδιά φαίνεται να μαθαίνουν αποτελεσματικά αλλά και με χαρά. Θέλαμε να καταλάβουμε τι προκαλεί την περιέργειά τους».

Η μελέτη επικεντρώθηκε στο πώς το επίπεδο γνώσης των παιδιών επηρεάζει τις πληροφορίες που βρίσκουν ενδιαφέρουσες. Τα ευρήματα δείχνουν ότι τα παιδιά δεν προσελκύονται απλώς από τις πληροφορίες και τα καινοτόμα στοιχεία τους.

Έτσι θα μάθουν περισσότερα τα παιδιά

Σύμφωνα με την Jenny Wang, τα παιδιά είναι φυσικά περίεργα, αλλά το δύσκολο ερώτημα είναι πώς μπορεί να αξιοποιηθεί αυτή η φυσική περιέργεια.

«Τελικά, τέτοια ευρήματα θα βοηθήσουν τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να υποστηρίξουν καλύτερα τα παιδιά όταν εξερευνούν και μαθαίνουν ενεργά για τον κόσμο» αναφέρει χαρακτηριστικά η Jenny Wang.

«Διαισθητικά, η περιέργεια φαίνεται να ανήκει σε εκείνους που γνωρίζουν τα περισσότερα, όπως οι επιστήμονες και σε αυτούς που γνωρίζουν λιγότερα, όπως τα μωρά. Αυτό όμως, που βρήκαμε εδώ είναι αρκετά εκπληκτικό: ήταν τα παιδιά ακριβώς στην μέση, δηλαδή στην προσχολική ηλικία που έδειξαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για να μάθουν περισσότερα για τη μετάδοση, σε σύγκριση με τα παιδιά που ήξεραν πολύ λίγα ή πολύ» καταλήγουν οι ερευνητές.