Η μαθησιακή δυσκολία είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια σειρά από διαφορές μάθησης και σκέψης που μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος προσλαμβάνει, χρησιμοποιεί, αποθηκεύει και στέλνει πληροφορίες. Έτσι, μερικά παιδιά έχουν αναγνωστικές ή μαθηματικές δυσκολίες. Άλλα μπορεί να έχουν καταστάσεις που επηρεάζουν τη μάθηση, όπως η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) ή η απώλεια ακοής. Κάποια παιδιά μπορεί να έχουν περισσότερες από μία μαθησιακές δυσκολίες ή καταστάσεις που επηρεάζουν τη μάθηση.

Πού οφείλονται οι μαθησιακές δυσκολίες;

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους ένα παιδί μπορεί να έχει δυσκολίες στη μάθηση. Τα αίτια δεν είναι πάντα γνωστά, αλλά σε πολλές περιπτώσεις τα παιδιά έχουν έναν γονέα ή συγγενή με τις ίδιες ή παρόμοιες μαθησιακές και νοητικές διαφορές και δυσκολίες. Άλλοι παράγοντες κινδύνου περιλαμβάνουν χαμηλό βάρος γέννησης και προωρότητα ή τραυματισμό ή ασθένεια κατά την παιδική ηλικία (για παράδειγμα, τραυματισμός στο κεφάλι, δηλητηρίαση από μόλυβδο, παιδική ασθένεια όπως η μηνιγγίτιδα).

Κι ενώ οι αιτίες μπορεί πολλές φορές να είναι σύνθετες ή ακόμη και άγνωστες, σε καμία περίπτωση ο όρος «μαθησιακές δυσκολίες» δεν είναι ταυτόσημος με τον χαμηλό δείκτη νοημοσύνης (νοητική υστέρηση) – αν και άτομα με νοητικά ελλείμματα μπορεί ενίοτε να εμφανίζουν και μαθησιακές δυσκολίες.

Ανεξάρτητα από την αιτία των μαθησιακών δυσκολιών, το πρώτο βήμα είναι να αναγνωρίσετε ότι το παιδί σας χρειάζεται βοήθεια και να συζητήσετε τις ανησυχίες σας με τους δασκάλους και τον παιδίατρο. Μαζί, μπορείτε να μάθετε τι ακριβώς δυσκολίες αντιμετωπίζει το παιδί σας και να βεβαιωθείτε ότι θα λάβει οποιαδήποτε βοήθεια χρειάζεται.

Τα προειδοποιητικά σημάδια στα παιδιά προσχολικής ηλικίας

Οι διαφορές μάθησης και σκέψης δεν είναι πάντα προφανείς, αλλά υπάρχουν ορισμένα σημάδια που μπορεί να σημαίνουν ότι το παιδί σας χρειάζεται βοήθεια. Λάβετε υπόψη ότι τα παιδιά αναπτύσσονται και μαθαίνουν με διαφορετικούς ρυθμούς. Μιλήστε με τον δάσκαλο του παιδιού σας και ενημερώστε τον γιατρό του παιδιού σας εάν το παιδί σας εμφανίζει κάποιο από τα ακόλουθα σημάδια:

  • Καθυστερήσεις στη γλωσσική ανάπτυξη –  Μέχρι την ηλικία των 2½ ετών, το παιδί σας στην προσχολική ηλικία θα πρέπει να μπορεί να μιλάει με φράσεις ή σύντομες προτάσεις.
  • Πρόβλημα με την ομιλία – Μέχρι την ηλικία των 3 ετών, το παιδί σας θα πρέπει να μιλάει αρκετά καλά, ώστε οι ενήλικες να μπορούν να καταλαβαίνουν τα περισσότερα από αυτά που λένε.
  • Δυσκολεύεται να μάθει  χρώματα, σχήματα, γράμματα και αριθμούς.
  • Έχει δυσκολίες στην ομοιοκαταληξία των λέξεων.
  • Πρόβλημα με τον συντονισμό – Μέχρι την ηλικία των 5 ετών, το παιδί σας θα πρέπει να μπορεί να κουμπώνει ρούχα, να χρησιμοποιεί ψαλίδι και να πηδάει. Θα πρέπει να μπορούν να αντιγράψουν έναν κύκλο, ένα τετράγωνο ή ένα τρίγωνο.
  • Σύντομη απόσταση προσοχής – Μεταξύ 3 και 5 ετών, το παιδί σας θα πρέπει να μπορεί να κάθεται ακίνητο και να ακούει μια σύντομη ιστορία. Καθώς το παιδί σας μεγαλώνει, θα πρέπει να μπορεί να προσέχει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
  • Απογοήτευση ή θυμός όταν προσπαθεί να μάθει.

Υπάρχει θεραπεία για τις μαθησιακές δυσκολίες;

Δεν υπάρχει απαραίτητα μια «θεραπεία» για τις μαθησιακές δυσκολίες, αλλά υπάρχουν πολλοί τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να τις διαχειριστεί με τρόπο που βοηθά τα παιδιά να μάθουν και να προοδεύσουν στη ζωή.

Μιλήστε με τον γιατρό και τους δασκάλους του παιδιού σας για τυχόν μαθησιακές δυσκολίες που παρατηρείτε. Οι παιδίατροι μπορούν να αξιολογήσουν τις αναπτυξιακές καθυστερήσεις και άλλες καταστάσεις που μπορεί να συμβάλλουν σε μαθησιακές δυσκολίες. Μπορούν επίσης να σας παραπέμψουν σε ειδικούς σε νευροαναπτυξιακές αναπηρίες, αναπτυξιακή και συμπεριφορική παιδιατρική, παιδική νευρολογία ή παιδοψυχολογία, για παράδειγμα.

Πώς θα βοηθήσετε το παιδί σας ως γονείς

Εκτός από τη συνεργασία με τους δασκάλους και τους γιατρούς του παιδιού σας, μπορείτε να υποστηρίξετε το παιδί σας με μαθησιακές δυσκολίες με τους ακόλουθους τρόπους:

Εστιάστε στα δυνατά του σημεία

Όλα τα παιδιά έχουν πράγματα που κάνουν καλά και πράγματα που τους είναι δύσκολα. Βρείτε τα δυνατά σημεία του παιδιού σας και βοηθήστε το να μάθει να τα χρησιμοποιεί. Το παιδί σας μπορεί να είναι καλό στα μαθηματικά, τη μουσική ή τον αθλητισμό. Θα μπορούσε να έχει καλλιτεχνικό ταλέντο, να δουλεύει καλά με εργαλεία ή να τα πηγαίνει καλά με τη φροντίδα των ζώων. Φροντίστε να επαινείτε συχνά το παιδί σας όταν τα καταφέρνει καλά ή τα καταφέρνει σε μια εργασία.

Αναπτύξτε τις κοινωνικές και συναισθηματικές του δεξιότητες

Οι μαθησιακές διαφορές σε συνδυασμό με τις προκλήσεις της ενηλικίωσης μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί σας λύπη, θυμό ή τάσεις αποξένωσης. Βοηθήστε το παιδί σας παρέχοντας αγάπη και υποστήριξη, ενώ αναγνωρίζετε ότι η μάθηση γι’ αυτό είναι δύσκολη επειδή ο εγκέφαλός του μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο. Προσπαθήστε να βρείτε συλλόγους, ομάδες και άλλες δραστηριότητες που εστιάζουν στη φιλία και τη διασκέδαση. Αυτές οι δραστηριότητες θα πρέπει επίσης να οικοδομούν εμπιστοσύνη. Και να θυμάστε, ο ανταγωνισμός δεν είναι μόνο η νίκη.

Χρησιμοποιήστε πόρους και ομάδες υποστήριξης για να μάθετε περισσότερα σχετικά με την ανατροφή των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες

Οι διαφορές μάθησης και σκέψης είναι κοινές. Εσείς και το παιδί σας δεν είστε μόνοι σε αυτό το ταξίδι.

Σχέδιο για το μέλλον

Πολλοί γονείς των οποίων το παιδί μαθαίνει και σκέφτεται διαφορετικά ανησυχούν για το μέλλον. Βοηθήστε το παιδί σας να σχεδιάσει την ενηλικίωση, ενθαρρύνοντάς το να λάβει υπόψη του τα δυνατά σημεία και τα ενδιαφέροντά του στις επιλογές εκπαίδευσης και σταδιοδρομίας. Υπενθυμίστε του ότι η μάθηση με διαφορετικό τρόπο δεν συνδέεται με το πόσο έξυπνο είναι. Στην πραγματικότητα, πολλοί άνθρωποι με μαθησιακές δυσκολίες είναι πολύ ευφυείς και μεγαλώνουν με μεγάλη επιτυχία σε αυτό που κάνουν. Ειδικά προγράμματα σταδιοδρομίας και εργασίας μπορούν να βοηθήσουν στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης, διδάσκοντας δεξιότητες λήψης αποφάσεων και εργασίας.