Περισσότερα παιδιά από ποτέ παίζουν βιντεοπαιχνίδια. Σύμφωνα με τα στοιχεία των ειδικών το 71% των παιδιών ηλικίας 2 έως 17 ετών παίζουν βιντεοπαιχνίδια. Με την δημοτικότητά τους να αυξάνεται διαρκώς, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πώς επηρεάζουν τον εγκέφαλο των παιδιών.

Το μεγαλύτερο μέρος της έρευνας για τα βιντεοπαιχνίδια μέχρι στιγμής έχει επικεντρωθεί στις αρνητικές επιπτώσεις τους. Για παράδειγμα, έχουν συνδεθεί με αντικοινωνική και επιθετική συμπεριφορά ενώ άλλες έρευνες έχουν βρει ότι δεν υπάρχει σχέση μεταξύ των δύο. Ωστόσο, μέχρι τώρα, δεν υπήρχαν αρκετές έρευνες για την επίδραση των βιντεοπαιχνιδιών στην γνωστική ανάπτυξη των παιδιών.

Πρόσφατη επιστημονική μελέτη από το αμερικανικό National Institute of Drug Abuse (NIDA) αναφέρει ότι τα βιντεοπαιχνίδια μπορεί να ενισχύσουν την λειτουργική μνήμη και τον έλεγχο των παρορμήσεων στα παιδιά, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι μπορούν παίζουν για όση ώρα θέλουν.

Πώς τα βιντεοπαιχνίδια επηρεάζουν τον παιδικό εγκέφαλο;

Οι ερευνητές ρώτησαν περίπου 2.000 παιδιά ηλικίας 9 και 10 ετών για τον χρόνο που περνούν μπροστά από οθόνες και στη συνέχεια επέλεξαν δύο ομάδες παιδιών. Η μία ομάδα δεν έπαιζε καθόλου βιντεοπαιχνίδια ενώ η άλλη ομάδα έπαιζε περίπου τρεις ώρες κάθε μέρα.

Είναι ενδιαφέρον ότι το 63% των συμμετεχόντων στη μελέτη για τη γνωστική ανάπτυξη ήταν κορίτσια. Αν και κάποτε θεωρούνταν μια δραστηριότητα που προσέλκυε περισσότερο αγόρια, φαίνεται ότι τα παιδιά όλων των φύλων απολαμβάνουν να παίζουν βιντεοπαιχνίδια.

Και στις δύο ομάδες δόθηκαν γνωστικές εργασίες που μέτρησαν την λειτουργική τους μνήμη και την αυτοσυγκράτησή τους (γνωστή και ως έλεγχος παρόρμησης). Τα παιδιά που έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια είχαν καλύτερες επιδόσεις στα τεστ από τα συνομήλικά τους που δεν έπαιζαν.

«Αυτό το εύρημα υποστηρίζει προηγούμενες έρευνες ότι τα βιντεοπαιχνίδια σχετίζονται με ενισχυμένη προσοχή, λειτουργική μνήμη, δημιουργικότητα, επίλυση προβλημάτων και ακόμη και αυξημένο IQ», λέει η Cara Goodwin, κλινική ψυχολόγος.

Όταν το gaming δεν έχει… μέτρο

Όταν οι ερευνητές σχημάτισαν τις δύο ομάδες παιδιών για τη μελέτη, επέλεξαν επίτηδες ένα όριο τριών ωρών για την ομάδα βιντεοπαιχνιδιών. Αυτό συμβαίνει επειδή υπερβαίνει το συνιστώμενο όριο της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής (AAP) της μίας έως δύο ωρών παιχνιδιού ανά ημέρα για αυτήν την ηλικιακή ομάδα.

Αυτό γίνεται επιβλαβές εάν ο χρόνος οθόνης αρχίσει να παρεμβαίνει σε άλλες υγιεινές συνήθειες. Στην πραγματικότητα, τρεις ή περισσότερες ώρες οθόνης μπορεί να επηρεάσουν τον ύπνο, τη σωματική δραστηριότητα ή την κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη, σύμφωνα με την Cara Goodwin.