Οι έρευνες δείχνουν ότι ένας τρόπος με τον οποίο τα παιδιά αναπτύσσονται και μαθαίνουν είναι να έχουν την ευκαιρία να επιχειρήσουν κάτι άγνωστο, να πάρουν ρίσκα.

Μερικές φορές, χωρίς καν να το συνειδητοποιούμε, κάνουμε πράγματα για τα παιδιά μας αντί να τα διδάσκουμε. Ως αποτέλεσμα, τα παιδιά γίνονται υπερβολικά προσεκτικά και αγχώδη.

Διαβάστε επίσης: Γιατί δεν πρέπει να παίρνετε το κινητό του παιδιού ως τιμωρία

Μπορεί να μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα ως γονείς, αλλά να αποτρέπουμε συνεχώς τα παιδιά από το ρίσκο σίγουρα δεν τους κάνει καλό.

Τα βασικό μειονέκτημα της υπερπροστασίας

Όταν πρόκειται για παιδιά, η υπερπροστασία μπορεί στην πραγματικότητα να αυξήσει το άγχος τους. Αυτό ισχύει τόσο για τα μικρά παιδιά όσο και για τα μεγαλύτερα. «Τα παιδιά είναι πολύ νευρικά σήμερα – έχουν πολύ άγχος», λέει η ειδικός στην ανάπτυξη παιδιών Rebecca Weingarten.

«Πρέπει να προωθήσουμε την εποικοδομητική αποτυχία», λέει η Weingarten. «Τα παιδιά δεν πρέπει να φοβούνται να αντιμετωπίσουν τις φυσιολογικές επιπτώσεις που συνδέονται με την ανάληψη κινδύνων».

Αλλά πώς μπορούμε εμείς, ως γονείς, να βρούμε την ισορροπία μεταξύ του να δίνουμε χώρο στα παιδιά και να τα βοηθάμε; Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να κατανοήσουμε λίγο καλύτερα τον κίνδυνο, ο οποίος δεν είναι ο ίδιος για όλους.

Γνωρίζοντας τη διαφορά μεταξύ κινδύνου και ρίσκου

Ο κίνδυνος και τα ρίσκα είναι σίγουρα διαφορετικά. Εναπόκειται στους γονείς να διδάξουν στα παιδιά τη διαφορά μεταξύ τους. Για παράδειγμα, επικίνδυνο είναι να αφήνεις ένα παιδί να παίζει με σπίρτα χωρίς επίβλεψη. Σε αντίθεση με το να αγκαλιάζεις τον κίνδυνο είναι να του δείχνεις πώς να ανάβει φωτιά με ασφάλεια, ώστε να μην καεί.

Για να το εξασκήσετε αυτό μόνοι σας, η Weingarten προτείνει να βρείτε ένα μέρος όπου εσείς και τα παιδιά σας αισθάνεστε άνετα να ρισκάρετε και να τα αφήσετε να δοκιμάσουν μια δραστηριότητα μόνα τους. «Αυτός είναι ένας καλός τρόπος για να δουν ότι δεν πειράζει να κάνουν λάθη»,  εξηγεί.

Κάντε πράγματα με τα παιδιά – αλλά όχι γι’ αυτά

Πολλές φορές, δεν συνειδητοποιούμε καν ότι κάνουμε πράγματα για τα παιδιά μας. «Αφήστε τα παιδιά να δοκιμάσουν πράγματα μόνα τους και να επαναστατήσουν λίγο», λέει η Weingarten. «Έτσι μαθαίνουν για τον εαυτό τους».

Μερικές φορές πρέπει να δείξουμε στα παιδιά πώς μοιάζει το ρίσκο. Τα περισσότερα από τα χαρακτηριστικά που θέλουμε για τα παιδιά μας – ανθεκτικότητα, αυτοπεποίθηση, ενσυναίσθηση, ακαδημαϊκή επίδοση – ανθίζουν όταν γονείς και παιδιά έχουν χρόνο να είναι μαζί και να βιώνουν το πρότυπο και τη θετική υποστήριξη.

Τα παιδιά φυσικά θέλουν να κάνουν ό,τι κάνουν οι γονείς τους – και θα έπρεπε. Ωστόσο, είναι σημαντικό να δείχνετε στα παιδιά και στη συνέχεια να τα αφήνετε να το κάνουν με τους δικούς τους όρους.