Ενα παιδί αρχίζει να ζωγραφίζει από πολύ μικρή ηλικία. Ειδικότερα, από την ηλικία των 9 μηνών χρησιμοποιεί τα δάχτυλά του, τα χέρια του για να αφήσει ίχνη στο γεύμα του ή να σχεδιάσει κάτι στην άμμο. Από την ηλικία των 15 μηνών περίπου, παίρνει τα μολύβια του, τους μαρκαδόρους του και μουτζουρώνει με αυτά.

Ο στόχος του είναι πάνω απ’ όλα να χαρεί, να κινήσει ένα μέρος του σώματός του και να αφήσει ένα ίχνος, ανεξάρτητα από το μέγεθος, το σχήμα, το χρώμα. Από την ηλικία των 2,5 ετών, σχεδιάζει αυθόρμητα κάθετες και μετά οριζόντιες γραμμές. Το κράτημα του μολυβιού έχει περισσότερο ένα τριποδικό σχήμα.

Διαβάστε επίσης: Να γιατί πρέπει να δίνουμε στα παιδιά την αμέριστη προσοχή μας

Γύρω στην ηλικία των 3 ετών επιλέγει τα χρώματά του, προσπαθεί να αναπαραστήσει ανθρώπους ή αντικείμενα, συσχετίζει γραμμές και καμπύλες, γνωρίζει πώς να διαφοροποιεί το μέγεθος των γραμμών του ανάλογα με το μέγεθος του χαρτιού που έχει μπροστά του.

Αρχίζει να σκιαγραφεί την ανθρώπινη φιγούρα με τον περίφημο «γυρίνο», του οποίου τα άκρα είναι προσκολλημένα στο πρόσωπο.

Από τα 3 ως τα 6 έτη, αναπτύσσει τις οπτικοκινητικές και χωρικές δεξιότητές του. Στην ηλικία των 5 ετών μπορεί να αντιγράψει και να απομνημονεύσει γράμματα, ξεκινώντας με τα κεφαλαία γράμματα.

Τι έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια

Πρέπει να σημειωθεί ότι η γραφή είναι το αποτέλεσμα ενός νευρομυϊκού συντονισμού. Είναι μια σύνθετη δραστηριότητα σε σωματικό, γνωστικό και ψυχικό επίπεδο. Σύμφωνα με τις τελευταίες μελέτες, τα παιδιά παρουσιάζουν σήμερα ανησυχητικές δυσκολίες στο κράτημα του μολυβιού εξαιτίας της υπερβολικής και πολύ πρώιμης χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας.

Πιο συγκεκριμένα, η χρήση των tablets, των smartphones και άλλων οθονών εμποδίζει τους μυς των δαχτύλων των παιδιών να αναπτυχθούν αρκετά, ώστε να τους επιτρέψουν να κρατήσουν σωστά το μολύβι.

Η Sally Payne, παιδίατρος, τόνισε ότι οι μαθητές της πρώτης τάξης Δημοτικού δεν έχουν την ίδια επιδεξιότητα που είχαν οι μαθητές πριν δέκα χρόνια στην αντίστοιχη τάξη του Δημοτικού. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το παιδί πρέπει να ενδυναμώσει τους λεπτούς μυς των δαχτύλων για να μπορέσει να κρατήσει σωστά το μολύβι και να γράψει.

Ομως, λόγω της υπερβολικής χρήσης των οθονών τα παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες.

Για να μπορεί ένα παιδί να γράψει σωστά πρέπει να κρατά το μολύβι ανάμεσα στον δείκτη και στον αντίχειρα ακουμπώντας το μεσαίο δάχτυλο.

Το ζήτημα της υπερβολικής χρήσης της οθόνης εντοπίζεται και στους γάλλους μαθητές. Η Daniele Dumont, καθηγήτρια ανθρωπιστικών επιστημών και γραφοθεραπεύτρια, επιβεβαιώνει την εμφάνιση του φαινομένου και στη Γαλλία. Σύμφωνα με τους γάλλους επιστήμονες, το πληκτρολόγιο ευαισθητοποιεί την άρθρωση του δείκτη.

Πώς θα μάθουν τα παιδιά να γράφουν καλύτερα

Για την απόκτηση της λεπτής κινητικότητας και την εν γένει αποκατάσταση οποιασδήποτε δυσκολίας αντιμετωπίζει το παιδί, σημαντικός είναι ο ρόλος του γραφοθεραπευτή. Ειδικότερα, στα πλαίσια της συνεργασίας του με το παιδί, διαμορφώνει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ανάγκες του.

Οι δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν είναι η πλαστελίνη, οι κατασκευαστικές δημιουργίες, τα παζλ, οι προγραφικές ασκήσεις και η ζωγραφική. Μέσω αυτών των δραστηριοτήτων επιδιώκεται η βελτίωση της επιδεξιότητας και η ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας.

Επιπλέον, οι ασκήσεις γυμναστικής των δαχτύλων έχουν ως σκοπό τη χαλάρωσή τους. Σκοπός είναι να καλυτερεύσουμε την κινητικότητα των δαχτύλων με περισσότερη ευελιξία για να πετύχουμε μια άνετη γραφή με ταχύτητα. Αλλωστε, οι δυσκολίες της γραφής είναι συχνά συνδεδεμένες με μια κακή τοποθέτηση των δαχτύλων.

Το κράτημα του μολυβιού δεν πρέπει να είναι ούτε πολύ σκληρό ούτε πολύ χαλαρό. Είναι σημαντικό τα δάχτυλα να ασκούν μια πίεση προσαρμοσμένη στο μολύβι για να υπάρξει καλή κινητικότητα. Στόχος, λοιπόν, είναι να αποκτηθούν οι σωστές βάσεις για το κράτημα του μολυβιού από το παιδί, ώστε να μπορέσει να αναπτύξει μια ευανάγνωστη γραφή χωρίς κούραση και χωρίς πόνο.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, το παιδί πρέπει να ενδυναμώσει τους λεπτούς μυς των δαχτύλων για να μπορέσει να κρατήσει σωστά το μολύβι και να γράψει. Ομως, λόγω της υπερβολικής χρήσης των οθονών τα παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία την κυρία Θωμαή Καρπουζά, αναλυτική-δικαστική γραφολόγο, γραφοθεραπεύτρια.