Εδώ και τριάντα χρόνια η UNICEF παρουσιάζει κάθε χρόνο την έκθεσή της για την κατάσταση των παιδιών σε όλο τον κόσμο, με στόχο να προσκαλέσει τους φορείς λήψης αποφάσεων και το ευρύ κοινό να δουν και να χρησιμοποιήσουν τα στατιστικά αυτά στοιχεία με στόχο θετικές αλλαγές για τα παιδιά. Στις 30 Ιανουαρίου 2014 δημοσιεύτηκε η έκθεση για η φετινή χρονιά και τα στοιχεία που φέρνει στο φως είναι αρκετά αισιόδοξα, αν και τα προβλήματα είναι ακόμα πολλά.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έκθεση της UNICEF «Η Κατάσταση των Παιδιών στον Κόσμο 2014»:

  • Περίπου 90 εκατομμύρια παιδιά που θα είχαν πεθάνει εάν τα ποσοστά θνησιμότητας είχαν παραμείνει στα επίπεδα του 1990, σώθηκαν. Σε μεγάλο βαθμό, αυτό οφείλεται στην πρόοδο στον τομέα των εμβολιασμών, της υγείας, καθώς και των υπηρεσιών παροχής νερού και υγιεινής. Σημαντική ήταν η πρόοδος της Ελλάδας στον τομέα αυτό, αφού η κάτω των 5 ετών θνησιμότητα μειώθηκε από 38 το 1970 (θάνατοι ανά 1.000 ζώντα νεογνά), σε 13 το 1990, σε 8 το 2000 και σε 5 το 2012, που σημαίνει μείωση κατά 62% από το 1990 και κατά 38% από το 2000.
  • Οι βελτιώσεις στη διατροφή έχουν οδηγήσει σε μείωση κατά 37% της καχεξίας από το 1990.
  • Η εγγραφή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση έχει αυξηθεί, ακόμη και στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες: Ενώ το 1990 μόνο 53 στα 100 παιδιά σε αυτές τις χώρες πήγαιναν στο σχολείο, μέχρι το 2011 ο αριθμός αυτός ανήλθε στα 81 στα 100.

Ακόμα κι έτσι, τα στατιστικά στοιχεία της έκθεσης που έχει τίτλο «Κάθε Παιδί Μετράει: Αποκαλύπτοντας ανισότητες, προωθώντας τα δικαιώματα των παιδιών», μαρτυρούν επίσης τιςσυνεχιζόμενες παραβιάσεις των δικαιωμάτων των παιδιών:

  • Περίπου 6,6 εκατομμύρια παιδιά κάτω των 5 ετών πέθαναν το 2012, κυρίως από αιτίες που προλαμβάνονται, σε παραβίαση του θεμελιώδους δικαιώματός τους να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν.
  • 15% των παιδιών του κόσμου απασχολούνται σε εργασίες που θέτουν σε κίνδυνο το δικαίωμά τους στην προστασία από την οικονομική εκμετάλλευση και προσβάλλουν το δικαίωμά τους στη μάθηση και το παιχνίδι.
  • 11% των κοριτσιών παντρεύονται πριν από τα 15 τους χρόνια, θέτοντας σε κίνδυνο τα δικαιώματά τους στην υγεία, την εκπαίδευση και την προστασία.

Τα στοιχεία αποκαλύπτουν επίσης ελλείψεις και ανισότητες, που δείχνουν ότι τα οφέλη της ανάπτυξης είναι άνισα κατανεμημένα:

  • Τα φτωχότερα παιδιά στον κόσμο έχουν σχεδόν 3 φορές (2,7) λιγότερες πιθανότητες από τα πλουσιότερα, να έχουν ειδικευμένο προσωπικό κατά τη γέννηση τους, διατρέχοντας αυτά και οι μητέρες τους αυξημένο κίνδυνο επιπλοκών κατά τον τοκετό.
  • Στο Νίγηρα, όλα τα αστικά νοικοκυριά, αλλά μόνο το 39% των αγροτικών νοικοκυριών έχουν πρόσβαση σε ασφαλές πόσιμο νερό.
  • Στο Τσαντ, για κάθε 100 αγόρια που εισέρχονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αντιστοιχούν μόνο 44 κορίτσια – αφήνοντάς τα χωρίς εκπαίδευση και χωρίς την προστασία και τις υπηρεσίες που μπορούν να παρέχουν τα σχολεία.

«Τα στοιχεία από μόνα τους δεν αλλάζουν τον κόσμο», αναφέρει η έκθεση. «Επιτρέπουν όμως την αλλαγή μέσα από τον προσδιορισμό των αναγκών και τη μέτρηση της προόδου. Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι οι φορείς λήψης αποφάσεων να χρησιμοποιούν τα δεδομένα για να επιφέρουν θετικές αλλαγές, και ότι τα στοιχεία είναι διαθέσιμα στα παιδιά και τις κοινότητες ώστε να τα χρησιμοποιούν για τη λογοδοσία αυτών που είναι επιφορτισμένοι με τέτοιες ευθύνες».