«Τα παιδιά μπορούν να εκφραστούν πολύ εύκολα, παίζοντας στην άμμο», λέει η δρ Ζίγκριντ Λέβεν-Ζάιφερτ, ειδικός στην Αναλυτική Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων και στη Θεραπεία με το Παιχνίδι στην Άμμο από το Ινστιτούτο Καρλ-Γκούσταβ Γιουνγκ, στη Στουτγάρδη. «Ειδικά σε πολύ μικρή ηλικία είναι δύσκολο να ζωγραφίσουν ή να κάνουν συμμετρικούς υπολογισμούς για την αντιγραφή ή την απόδοση μιας εικόνας που βλέπουν, ενώ η άμμος αποτελεί το ιδανικό εργαλείο γι’ αυτά». «Πίσω από κάθε δημιουργία στην άμμο κρύβεται μια πτυχή της προσωπικότητάς του παιδιού, ενώ υποσυνείδητα προβάλλονται σε αυτήν κάποια προβλήματα και εμπειρίες του. Έτσι η άμμος γίνεται αφορμή για να ανακαλύψουμε πολλά για την συμπεριφορά αλλά και τα συναισθήματα των παιδιών μας». Παιχνίδια με την άμμο και πνευματική εξέλιξη Ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά ασχολούνται με την άμμο μαρτυρά πολλά για την εξέλιξή τους. Άλλωστε όπως έλεγε και ο Καρλ Γιούνγκ (ο πρώτος που μίλησε για την αμμοθεραπεία): «Συχνά τα χέρια ξέρουν πώς να δίνουν τη λύση εκεί που το μυαλό αδυνατεί να το κάνει» Τα παιδιά από 1 έως 2 ετών δοκιμάζουν πρώτα την ύλη. Τους αρέσει να αφήνουν «το στίγμα τους στον κόσμο», τα αποτυπώματα των χεριών και των ποδιών τους πάνω στην άμμο. Όταν έπειτα από αυτό το στάδιο τα παιδιά αρχίζουν να φτιάχνουν πύργους στην άμμο, έχουν κάνει ένα άλμα στην πνευματική τους εξέλιξη: έχουν μάθει ότι μπορούν να καταφέρουν πράγματα με τα χέρια τους και αυτό τους δίνει αυτοπεποίθηση, κατά τη δρα Λέβεν-Ζάιφερτ. Στην ηλικία των 3-4 ετών, η άμμος δεν είναι πια αρκετή. Τα παιδιά χρειάζονται όλα τα πιθανά μικροαντικείμενα που θα τα βοηθήσουν να απεικονίσουν τον κόσμο: κοχύλια, βότσαλα, καλαμάκια, κομματάκια γυαλί, ακόμη και τμήματα ή ολόκληρα τα παιχνίδια τους. Αυτή είναι η περίοδος που αρχίζουν να υποδύονται ρόλους. Τα αγοράκια στήνουν σκηνές μαχών, ιδιαίτερα με ιππότες, καουμπόηδες και Ινδιάνους. Αυτά δεν αποτελούν εκφράσεις επιθετικότητας, αλλά φυσιολογική εξέλιξη. Χωρίζουν τον κόσμο σε καλούς και σε κακούς και τους βάζουν να αναμετρηθούν. Τα κορίτσια από την άλλη μεριά παίζουν συχνά με κούκλες, με φιγούρες ζώων, κάτι το οποίο αποκαλύπτει πράγματα για τον χαρακτήρα τους. Τι αποκαλύπτουν τα παιχνίδια στην άμμο για την προσωπικότητα των παιδιών. Η μεγαλύτερη μελέτη για το τι ακριβώς φανερώνουν οι δημιουργίες των παιδιών στην άμμο έχει γίνει από τον ιδρυτή της αναλυτικής ψυχολογίας Καρλ-Γκούσταβ Γιουνγκ, ο οποίος έχει χωρίσει τα παιδιά σε τέσσερις κατηγορίες: 1. Τα σχολαστικά Αυτή η ομάδα παιδιών αναπαριστά τον κόσμο στην άμμο όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά. Το δρομάκι που φτιάχνουν στην άμμο είναι στη σωστή αναλογία για το παιδικό αυτοκινητάκι, όπως και οι φιγούρες και τα σπιτάκια. Ένα ανθρωπάκι δεν θα το τοποθετήσουν έως τον λαιμό μέσα στην άμμο, αλλά θα το τοποθετήσουν προσεκτικά πάνω σε αυτήν. Ένα τέτοιο παιδί με έντονη τη «λειτουργία της αντίληψης» θα παραπονεθεί εάν για το παιδικό τρενάκι δεν υπάρχουν σιδηροδρομικές γραμμές. Ποτέ δεν θα μπορούσε το τρένο να προχωρά σε επίπεδο έδαφος ή απευθείας πάνω στην άμμο. Αργότερα τα παιδιά αυτά θα γίνουν οι «ρεαλιστές ενήλικοι», που θα ενδιαφέρονται για τον υλικό κόσμο, θα θυμούνται καλά μάρκες αυτοκινήτων και τεχνικούς όρους και θα είναι καλοί στους υπολογισμούς. 2. Τα δημιουργικά Αυτά τα παιδιά σχεδιάζουν με πολλή φαντασία, χρησιμοποιούν ταυτόχρονα καλαμάκια, βότσαλα και χώμα. Όταν δεν υπάρχει αυτοκινητάκι διαθέσιμο, μετατρέπουν αμέσως μια δημιουργία από άμμο σε όχημα. Μία ασύμμετρη σωρός από άμμο μπορεί να αναπαραστήσει ένα παγωτό λεμόνι, μία ψημένη γαλοπούλα ή ένα κέικ σοκολάτας. Οι δρόμοι συχνά δεν έχουν ούτε αρχή ούτε τέλος. Σε περίπτωση που κάποιος ρωτήσει πού οδηγεί ο δρόμος, απαντούν αγανακτισμένα: «Σε ένα κάστρο, δεν το βλέπεις εκεί πέρα;». Πρόκειται για τους μελλοντικούς ενηλίκους με διαισθητικότητα που θα την εκφράζουν έντονα. Οι άνθρωποι με «εξωστρεφή διαισθητικότητα» πάντα λειτουργούν με τη φαντασία και τη διαίσθησή τους, σκεπτόμενοι ταυτόχρονα το παρόν και το μέλλον. 3. Τα φιγουροκεντρικά Αυτά τα παιδιά προτιμούν να παίζουν με φιγούρες. Ο κόσμος τους είναι γεμάτος ζωή. Ένα κάστρο δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς ιππότες, ούτε λόγος να γίνει για θάλασσα χωρίς ψάρια. Έχουν «έντονη συναισθηματική λειτουργία» και μεγαλώνοντας θα προσανατολίζονται έντονα προς τον έξω κόσμο, ιδιαίτερα τους ανθρώπους. Χαίρονται με την ανθρώπινη επαφή, έχουν καλή διαίσθηση για τις διαπροσωπικές σχέσεις, αντιλαμβάνονται τη χημεία που «πλανάται στον αέρα» και μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν. 4. Τα σκεπτόμενα Τα παιδιά αυτά δεν μπορούν εύκολα να αρχίσουν παιχνίδια στην άμμο. Το σκάψιμο τα κάνει γρήγορα να βαριούνται. Τα σκεπτόμενα παιδιά επινοούν πιο εύκολα ένα παιχνίδι ή κατασκευάζουν _ όταν είναι λίγο μεγαλύτερα _ ένα μαρμάρινο διάδρομο για να αφήσουν να κυλήσουν μέσα από αυτόν μικρές μπαλίτσες με συγκεκριμένους κανόνες. Ένα ντόμινο θα τους παρείχε εξαιρετική τέρψη. Τα παιδιά αυτά ως ενήλικοι θα επιζητούν τη νομιμότητα, θα έχουν ανεπτυγμένη αίσθηση της τάξης και θα νιώθουν άνετα με τις φυσικές και ανθρωπιστικές επιστήμες. Είναι πολύ καλοί οργανωτές. Οι εσωστρεφείς όμως χαρακτήρες μπορεί να βρουν εμπόδια στην πρόοδό τους.
Τι αποκαλύπτουν τα παιχνίδια στην άμμο για τα παιδιά;
Η άμμος για τα παιδιά είναι έμπνευση, εξάπτει τη φαντασία και τα βοηθάει να εκφράζονται δημιουργικά. Μάθετε τι αποκαλύπτουν τα παιχνίδια στην άμμο για την προσωπικότητα των παιδιών!
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Παιδιά: Ο σεβασμός είναι το «κλειδί» της ευτυχίας τους Όσον αφορά την ανατροφή των παιδιών, δεν υπάρχει εγχειρίδιο οδηγιών. Η πλειοψηφία των γονιών κάνουν ό,τι θεωρούν καλύτερο για... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Otrovert: Έχει το παιδί σας αυτό το χαρακτηριστικό; Ένας otrovert δεν ανήκει απόλυτα στην κατηγορία ούτε του εσωστρεφούς, ούτε του εξωστρεφούς. Πώς να καταλάβετε αν είναι το... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Σκύλος: Πώς βελτιώνει την ψυχική υγεία του εφήβου; Ένας σκύλος στην οικογένεια φαίνεται πως είναι δυνατόν να ενισχύσει την ψυχική υγεία των εφήβων μέσω του μικροβιώματος, υποδεικνύει... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Μαμά ή μπαμπάς; Σε ποιον έχει αδυναμία; Ποιος είναι λόγος που τα παιδιά προτιμούν τη μαμά τους ή τον μπαμπά τους και πώς αυτό μπορεί να... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Η Ευρώπη ακολουθεί την Αυστραλία στην απαγόρευση των social media στα παιδιά – Τι ισχύει στην Ελλάδα; Η Αυστραλία απαγορεύει τα social media σε παιδιά κάτω των 16 – Άλλες χώρες εξετάζουν παρόμοια μέτρα. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Η μουσική κάνει τον εγκέφαλό τους πιο ευέλικτο Παιδιά με καλύτερες δεξιότητες στη μουσική μπορεί να ωφελούνται από μία παρατεταμένη περίοδο εγκεφαλικής ανάπτυξης, διαπιστώνει νέα έρευνα. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αντικοινωνική συμπεριφορά στην εφηβεία: Πώς μπορεί να βοηθήσει η τεχνολογία Νέα εργαλεία για την κατανόηση των αντικοινωνικών συμπεριφορών στην εφηβεία ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Social media: Μισή ώρα είναι αρκετή να αποσυντονίσει το παιδί Ακόμη και 30 λεπτά χρήσης των social media είναι δυνατόν να επηρεάσουν σημαντικά την προσοχή των παιδιών, σύμφωνα με... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Το παιδί μου δεν μου μιλά γι’ αυτό- Τι άραγε συμβαίνει στο σχολείο; Εάν το παιδί σας δεν σας είπε ούτε σήμερα τι έκανε στο σχολείο, μην ανησυχείτε. Πολλά παιδιά χαρακτηρίζονται από... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πώς η τεχνολογία διαμορφώνει την ανάπτυξη των παιδιών; Τα θετικά, τα αρνητικά και τα άγνωστα ίσως στοιχειά. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αύξηση της θερμοκρασίας: Από τι κινδυνεύουν τα παιδιά; Το 2025 αναμένεται να είναι το δεύτερο θερμότερο έτος που καταγράφτηκε ποτέ. Τι επιπτώσεις έχει αυτό στα παιδιά μας; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Έφηβοι και κουλτούρα της δίαιτας: Πώς θα την αναγνωρίσουν- Πώς θα αντισταθούν Οι έφηβοι είναι μια ιδιαίτερα ευαίσθητη ηλικιακή ομάδα γι’ αυτό απαιτείται πολλή προσοχή όσον αφορά τα πρότυπα που τους... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Μολύβι και χαρτί VS πληκτρολογίου: Τι ωφελεί τον εγκέφαλο; Η γραφή ενεργοποιεί περιοχές στον εγκέφαλο που σχετίζονται με τη μνήμη, την επεξεργασία αισθητηριακών πληροφοριών και τον συντονισμό κινήσεων. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Social media: Πόσο αποτελεσματική είναι η απαγόρευση στη πρόσβαση των παιδιών Μια σειρά εμπειρογνωμόνων – και τα ίδια τα παιδιά – κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τη βιωσιμότητα... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ