Σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Pediatrics». οι γρήγορες εναλλαγές εικόνων επιβαρύνουν τους εγκεφάλους των παιδιών, ενώ τα κινούμενα σχέδια επηρεάζουν την ικανότητα συγκέντρωσης και επίλυσης απλών ασκήσεων των νήπιων και επηρεάζουν αρνητικά και τη βραχυπρόθεσμη μνήμη τους. Σύμφωνα με την Dr Angeline Lillard του Πανεπιστημίου Virginia των ΗΠΑ και υπεύθυνη της έρευνας, τα τετράχρονα που παρακολουθούν κινούμενα σχέδια, όπου οι εναλλαγές των εικόνων γίνονται πολύ γρήγορα, αποδίδουνν χειρότερα σε διάφορα τεστ συγκριτικά με αυτά που δεν παρακολουθούν. Όπως υποστηρίζει η Lillard, η παρακολούθηση κινουμένων σχεδίων επιβαρύνει τους εγκεφάλους των μικρών παιδιών, ειδικά το τμήμα εκείνο που «ελέγχει» τη συμπεριφορά και τη θέσπιση στόχων, τη μνήμη καθώς επίσης και την ικανοποίηση που αισθάνονται. Η Dr Angeline Lillard δήλωσε ότι παρόλο που η δική της μελέτη έδειξε ότι τα παιδιά απέδιδαν χειρότερα αμέσως μετά την προβολή και παρακολούθηση κινουμένων σχεδίων, τα ευρήματά της υποστηρίζουν άλλες μελέτες που έχουν αποδείξει ότι υπάρχουν και μακροπρόθεσμες συνέπειες. «Τα αποτελέσματά μας είναι συνεπή με άλλες έρευνες που δείχνουν ότι υπάρχουν μακροπρόθεσμες αρνητικές συσχετίσεις μεταξύ της τηλεοπτικής ψυχαγωγίας και της προσοχής που επιδεικνύουν τα μικρά παιδιά» εξήγησε η ίδια. «Δεδομένης της δημοτικότητας ορισμένων τηλεοπτικών προγραμμάτων σε αυτές τις ηλικίες, είναι σημαντικό οι γονείς να είναι ενήμεροι ότι ενδέχεται να επηρεαστεί η ικανότητα των παιδιών τους και η εκτελεστική τους λειτουργία, τουλάχιστον για το χρονικό διάστημα αμέσως μετά την παρακολούθησή τους» Στην έρευνα συμμετείχαν παιδιά ηλικίας 4 ετών, τα οποία χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: Η πρώτη ομάδα παρακολούθησε εννιά λεπτά από το δημοφιλές αμερικανικό καρτούν «Μπομπ ο Σφουγγαράκης», στο οποίο οι εικόνες αλλάζουν κατά μέσο όρο κάθε 11 δευτερόλεπτα. Η δεύτερη ομάδα παρακολούθησε ένα επιμορφωτικό βίντεο κινουμένων σχεδίων ίδιας διάρκειας, με τις εναλλαγές των εικόνων να γίνονται κάθε 34 δευτερόλεπτα, ενώ στην τρίτη ομάδα δόθηκαν μπογιές και χαρτιά και τους ζητήθηκε να ζωγραφίσουν. Στη συνέχεια τα παιδιά κλήθηκαν να συμπληρώσουν κάποια τεστ. Η πρώτη ομάδα κλήθηκε να λύσει ένα «πρόβλημα» στο οποίο έπρεπε να βρουν με ποιο τρόπο θα μεταφέρουν μια στοίβα δίσκων διαφόρων μεγεθών από ένα πάσαλο σε έναν άλλο, μέσω ενός τρίτου, χωρίς όμως να μπορούν να τοποθετήσουν τους μεγαλύτερους δίσκους πάνω από τους μικρότερους. Η δεύτερη ομάδα έπρεπε κάθε φορά που τους έλεγαν να αγγίξουν τα πόδια τους να αγγίζουν το κεφάλι τους και αντίστροφα. Στη συνέχεια τους έδειξαν δύο δίσκους, ο ένας εκ των οποίων είχε επάνω δύο γλυκά και ο άλλος δέκα και τους είπαν ότι αν περίμεναν να επιστρέψει ο ενήλικας που έκανε το τεστ θα μπορούσαν να πάρουν και τα δέκα γλυκά, διαφορετικά μπορούσαν να χτυπήσουν ένα κουδούνι οποιαδήποτε στιγμή και τότε θα μπορούσαν να πάρουν τα δύο γλυκά. Τέλος, τους δόθηκαν λίστες με αριθμούς και τους ζητήθηκε να τους επαναλάβουν αντίστροφα. Η ομάδα των παιδιών που παρακολούθησε τον «Μπομπ Σφουγγαράκη» απέδωσαν τα μισά συγκριτικά με αυτά της δεύτερης ομάδας που παρακολούθησαν το επιμορφωτικό κινούμενο σχέδιο, τα οποία με τη σειρά τους απέδωσαν επίσης τα μισά σε σχέση με αυτά που δεν παρακολούθησαν κινούμενα σχέδια και απλά ζωγράφισαν.
Είναι επικίνδυνα τα κινούμενα σχέδια;
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Elf on the Shelf: Οι χριστουγεννιάτικες φάρσες που ξετρελαίνουν τα παιδιά Το Elf on the Shelf είναι υπενθύμιση της δύναμης που έχουν οι ιστορίες στην παιδική ηλικία και του ρόλου των... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Κακοί βαθμοί: Τι δείχνουν για τη νοημοσύνη του παιδιού; Το ότι η σχολική αποτυχία, οι χαμηλοί βαθμοί δηλαδή που το παιδί μας μπορεί να έχει στα σχολικά μαθήματα,... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
9 στους 10 γονείς τσακώνονται με τα παιδιά για αυτόν τον λόγο Γιατί καυγαδίζουν γονείς και παιδιά; Τι αποκαλύπτουν τα νούμερα και τι λένε οι ειδικοί για τη χρήση της τεχνολογίας; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εφηβεία: Ο σκοπός στη ζωή στηρίζει την ψυχική ευεξία Κατά την εφηβεία, η διαμόρφωση σκοπού στη ζωή μπορεί να λειτουργήσει ως ψυχολογική «ασπίδα» απέναντι στην κατάθλιψη, σύμφωνα με... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Έφηβοι: Πώς αντιμετωπίζουν το κοινωνικό άγχος; Οι έφηβοι με κοινωνικό άγχος βασίζονται έντονα σε μη βοηθητικές νοητικές συνήθειες, όπως η ανησυχία και οι επαναλαμβανόμενες σκέψεις,... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ευτυχισμένα παιδιά: Η κοινωνική «κόλλα» που μας συνδέει Η ευτυχία βασίζεται σε καθημερινές εμπειρίες που ενισχύουν τη σύνδεση: ουσιαστικές συζητήσεις και αυθεντικό ενδιαφέρον για τα παιδιά. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Από μωρό… μικρό παιδί: Πώς θα το βοηθήσουμε στη μετάβαση; Από τα πρώτα του γενέθλια, το κάθε παιδί ξεκινά τη μετάβασή του από τη βρεφική στην παιδική ηλικία. Πώς... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ούτε ο CEO του YouTube δεν αφήνει τα παιδιά του ανεξέλεγκτα στα social Η οθόνη και τα παιδιά... Γιατί οι τεχνολογικοί ηγέτες περιορίζουν τη χρήση κοινωνικών δικτύων στο σπίτι; Να ακολουθήσουμε το... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Δώρα: Πού τα κρύβουν οι γονείς τα Χριστούγεννα; Ποια είναι τα πιο παράξενα μέρη που... κρύβονται τα χριστουγεννιάτικα δώρα; Πάρτε ιδέες, σε περίπτωση που τα παιδιά σας... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Απαισιόδοξα παιδιά: Τα «κλειδιά» για να δουν την άλλη πλευρά… Δεν κάνουν μόνο οι ενήλικες αρνητικές σκέψεις. Κάποια παιδιά μπορεί επίσης να είναι απαισιόδοξα και είναι σημαντικό να ανακαλύψουμε... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Έφηβοι: Κινούνται λιγότερο από πριν; Η δύναμη της ενεργής κινητικότητας για τα παιδιά ή αλλιώς πώς οι έφηβοι μπορούν να βελτιώσουν την ευημερία τους... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Νήπιο: Πώς να διαχειριστείτε τη «διαμαρτυρία» του για το φαγητό Είναι μια ακόμη φάση που περνούν τα περισσότερα νήπια. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί: Να το αφήνουμε να μας κερδίζει στα παιχνίδια; Είναι φυσικό να νιώθετε την επιθυμία να ευνοήσετε το παιδί σας όταν παίζετε μαζί καθώς αντιλαμβάνεστε ότι οι ικανότητές... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Διπλασιάστηκαν οι δαπάνες για ψυχικές παθήσεις στα παιδιά τα τελευταία δέκα χρόνια Γονείς αναζητούν επιπλέον ασφαλιστικά προγράμματα για την κάλυψη των ψυχικών αναγκών των παιδιών τους. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ