Το δωμάτιό του και οι τσέπες του είναι γεμάτα με «θησαυρούς»: αυτοκόλλητα, κοχύλια, σβούρες, τάπες, μικρά παιχνιδάκια, βότσαλα… Αυτή η αγάπη για τις συλλογές μερικές φορές σας μπερδεύει.
Στην ηλικία των πέντε ετών, αυτή η μανία είναι φυσιολογική. Η συλλογή δίνει στο παιδί σας την αίσθηση της εξουσίας πάνω στα αντικείμενα που κατέχει και χρησιμοποιεί. Αποκτά αυτονομία: εδώ υπάρχει ένας τομέας στον οποίο μπορεί επιτέλους να καλύψει την ανάγκη του για την εξουσία. Τα αποκτήματά του θα θέλει να τα φυλάει σαν τα μάτια του, να τα ταξινομεί, να τα καθαρίζει ή να τα δανείζει… για τα πράγματά του θα αποφασίζει το ίδιο τι θα κάνει. Και το λατρεύει αυτό. Το να έχει στην κατοχή του μια συλλογή, του επιτρέπει να αυτοπροσδιορίζεται. Όταν λέει: «μαζεύω τάπες», στην πραγματικότητα εκφράζει ένα μεγάλο συναίσθημα αλαζονείας. Τον περισσότερο καιρό τα αντικείμενα που θα κρατάει, θα είναι γεμάτα αναμνήσεις. Θα φυλάει με ευλάβεια τα κοχύλια που μάζεψε με τον παππού του στις τελευταίες διακοπές, τα οποία θα τον φέρνουν κατά κάποιο τρόπο κοντά του όταν αυτό λείπει μακριά. Αν και εσείς είσαστε ο τύπος που κάνει συλλογές, αν δεν σας αρέσει να πετάτε τίποτα, τότε είναι σχεδόν σίγουρο ότι το παιδί σας θα θέλει να κάνει ό,τι και εσείς.
Χαρτιά αλληλογραφίας, κάρτες με αυτοκίνητα ή με χώρες από όλο τον κόσμο, αυτοκόλλητα με ποδοσφαιριστές, ή τάπες με Pokemon, τι σημασία έχει; Στην ηλικία των πέντε, το παιδί ικανοποιεί την ανάγκη της κατανόησης, της πνευματικής ιδιοκτησίας του κόσμου ταξινομώντας αντικείμενα. Η τακτοποίηση σε λειτουργία με ειδικά κριτήρια, τα οποία θα προσδιορίσουν πάνω απ’ όλα την αίσθηση της κριτικής παρατηρητικότητας καθώς και τις αρχές της κατανόησης της τάξης. Μαζεύοντας εικόνες ή αντικείμενα, μαζεύει γνώσεις, τις απομνημονεύει, τις συγκρίνει με θαυμάσια ταχύτητα. Πριν ακόμα μάθει να διαβάζει, θα μάθει χωρίς να το καταλάβει πράγματα απ’ όλο τον κόσμο.
Μέσο κοινωνικοποίησης
Μα ναι, η συλλογή του είναι θαυμάσια τροφή για την εξέλιξη της ψυχαγωγίας του, ο τρόπος για να καταπλήξει τους άλλους, για να συγκρίνεται με αυτούς,  για να δημιουργεί απλά σχέσεις. Αρκεί να πει: «Θέλεις να δεις τη συλλογή μου;», και να, έκανε καινούργιους φίλους. Το ενδιαφέρον μοιράζεται στις εικόνες με δημιουργικό τρόπο σε ένα έδαφος άμεσης συνοχής και στο παιχνίδι χωρίς τέλος. Αν νιώσετε λίγο παραμελημένη εξαιτίας των νέων του ενδιαφερόντων, ενδιαφερθείτε και εσείς με αυτό που παθιάζεται, σίγουρα δεν θα περιμένει κάτι τέτοιο. Το παιδί σας θα αισθάνεται περήφανο κάθε φορά που θα σας λέει την ιστορία του κάθε αντικειμένου και για τον τρόπο με τον οποίο το απέκτησε…
Πλησιάζει τα όρια της εμμονής;
Μπορεί να ένα παιδί να φτάσει στο σημείο να θέλει να καλύψει την έλλειψη ή ακόμα και να κατευνάσει μια συγκεκριμένη ανησυχία. Γι’ αυτό, λοιπόν, ξεφεύγει με κάθε ευκαιρία. Αν όμως το δικό σας παιδί παραμένει ανοιχτό και κοινωνικό και ενδιαφέρεται παράλληλα και για άλλα πράγματα, δεν πρέπει να ανησυχείτε καθόλου. Αντιθέτως, να είστε σε επαγρύπνηση όταν αρχίζει να ζητάει λεφτά για το χόμπι του. Το παιδί σας δεν έχει αποκτήσει πλήρως τη συνείδηση της αξίας μερικών συλλογών και αφήνεται γρήγορα στη διασκέδαση της καταναλωτικής μανίας, κυρίως όταν ο ανταγωνισμός με τους μικρούς του φίλους γίνεται με μανία. Χωρίς να φορτώνεστε ενοχές, εκμεταλλευτείτε το γεγονός για να του εξηγήσετε ότι τα χρήματα, αυτά που κερδίζετε, πρέπει να επιλέγετε που θα τα διαθέσετε, πρέπει να έχει υπομονή…. Εξηγείστε του ότι τα Χριστούγεννα ή τα γενέθλιά του, είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να ζητήσει τις μικρές φιγούρες των ιπποτών που μαζεύει.
Με την συνεργασία της κας Βάσως Μακαρώνη (Ψυχολόγος – παιδοψυχολόγος)