Ο Harris Cooper, πρόεδρος του τμήματος Ψυχολογίας και Νευροεπιστημών του Πανεπιστημίου Duke, επισημαίνει ότι παρ’ όλο που δεν υπάρχουν επίσημες έρευνες και στατιστικά νούμερα για το πόσες ώρες μελετάνε τα παιδιά κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών, παρατηρεί μια αύξηση των ωρών μελέτης τα δύο τελευταία χρόνια. Τι λένε οι δάσκαλοι Συχνά οι εκπαιδευτικοί συμβουλεύουν τους γονείς: «Το καλοκαίρι τα παιδιά πρέπει να κάνουν επανάληψη την ύλη της τάξης τους… μία ωρίτσα διάβασμα την ημέρα…. όχι παραπάνω και θα δείτε μεγάλη διαφορά στην επίδοσή τους του χρόνου».Στον αντίποδα υπάρχουν εκπαιδευτικοί που υποστηρίζουν ότι «η καλοκαιρινή μελέτη δεν συγκρίνεται με την μελέτη κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Η καλοκαιρινή μελέτη είναι μία πλήρης απασχόληση και αυτό δεν πρέπει κανένας γονέας να το ξεχνάει. Τα παιδιά πρέπει να χαλαρώνουν και να αποτοξινώνονται από μία σχολική χρονιά που συνήθως είναι εντατική και διόλου ευχάριστη» Τι λένε οι γονείς Η άποψη ότι στις διακοπές τα παιδιά πρέπει να μελετούν βρίσκει αρκετούς υποστηρικτές στις μέρες μας. Ιδιαίτερα όταν τα παιδιά μεταβαίνουν από μία εκπαιδευτική βαθμίδα σε μία άλλη (π.χ από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, από το Γυμνάσιο στο Λύκειο). Διακοπές χωρίς μελέτη Από την άλλη υπάρχουν γονείς που πρεσβεύουν ότι τα παιδιά μας έχουν ανάγκη από ένα καλοκαίρι παλιομοδίτικο, χωρίς καθόλου εγκεφαλική κούραση αλλά με πολύ σωματική κίνηση, έτσι ακριβώς όπως το ζούσαμε εμείς. Πόσο αποδίδει τελικά η καλοκαιρινή μελέτη; Η Denise Pope Cooper λέκτορας του Πανεπιστημίου Stanford στο τμήμα εκπαίδευσης αναρωτιέται: «Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι τα παιδιά εξασκούν το μυαλό τους κατά τη διάρκεια των διακοπών, τι πραγματικά διατηρούν στην μνήμη τους επιστρέφοντας το Φθινόπωρο;». Και απαντώντας στους γονείς που θεωρούν ότι τρεις μήνες απραξίας και αποχής από τα μαθήματα είναι ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα για τα παιδιά τους λέει: «….δεν είμαι σίγουρη ότι οι φωτοτυπίες και τα καλοκαιρινά βιβλία βοηθούν». Γιατί, για να διατηρηθεί η νέα γνώση στο μυαλό ενός παιδιού και να εμπεδωθεί, είναι απαραίτητο ο μαθητής να συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία της μάθηση ποκιλοτρόπως: γνωστικά, συμπεριφοριστικά κ.τ.λ. και φυσικά πρέπει να υπάρχει κι ένα εσωτερικό κίνητρο για να γίνει αβίαστα αυτή η διαδικασία. Και κάτι ακόμη. Η σωστή μάθηση χρειάζεται απαραιτήτως και την εμπλοκή του δασκάλου αλλά και των συμμαθητών… ακόμη και την αξιολόγηση που οικοδομεί αυτό που ονομάζουμε μάθηση. Το να φορτωθεί ένα παιδί κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού με έναν όγκο συστηματικής δουλειάς, δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται, γιατί κάτι τέτοιο απαιτεί την εμπλοκή και του γονέα, έστω με τη μορφή του συντονισμού, αφού το παιδί δεν μπορεί από μόνο του. Κάτι τέτοιο είναι καλώς ή κακώς ένα έξτρα βάρος για τους γονείς. Αλήθεια ας θυμηθούμε για λίγο τα νιάτα μας… είχαμε εμείς ποτέ διαβάσει στις διακοπές; Μα τι σόι διακοπές είναι άραγε αυτές που απαιτούν διάβασμα; Οι καλοκαιρινές διακοπές συμβόλιζαν το ανέμελο παιχνίδι, την «τεμπελιά», την καλώς νοούμενη βαριεστιμάρα, τις οικογενειακές στιγμές, χωρίς βαθμούς, χωρίς διορθώσεις, χωρίς σχόλια τύπου «προσπάθησε περισσότερα» …άντε το πολύ διάβασμα στην παραλία, ξεφύλλισμα περιοδικών με πολύ πολύ παγωτό. Πηγή: www.summerlearning.org
Πρέπει τα παιδιά μας να μελετούν το καλοκαίρι;
Η καλοκαιρινή μελέτη είναι απαραίτητη για τα παιδιά μας; Η Denise Pope Cooper λέκτορας του Πανεπιστημίου Stanford στο τμήμα εκπαίδευσης αναλύει κι αιτιολογεί αν και κατά πόσο ωφελεί ένα παιδί η μελέτη σχολικών μαθημάτων μέσα στο καλοκαίρι
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Social media: Πόσο αποτελεσματική είναι η απαγόρευση στη πρόσβαση των παιδιών Μια σειρά εμπειρογνωμόνων – και τα ίδια τα παιδιά – κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τη βιωσιμότητα... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί: Το μυαλό του μπορεί να δουλεύει όπως ένας υπολογιστής Δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για το χάος που δημιουργεί το παιδί σας, καθώς μπορεί να είναι σημάδι εξελιγμένης αλγοριθμικής... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εξασκούμε τα μαθηματικά με φυσικό και διασκεδαστικό τρόπο Τα μαθηματικά αποτελούν θεμέλιο για πολλούς τομείς της ζωής, από την τεχνολογία και τις επιστήμες μέχρι τις καθημερινές δραστηριότητες.... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αθλητικές δραστηριότητες: Πώς να ενισχύσετε διατροφικά τα παιδιά σας; Γνωρίζουμε ότι η σωστή διατροφή συμβάλλει στην καλή υγεία των παιδιών, αλλά πώς ακριβώς επηρεάζει τις αθλητικές τους επιδόσεις; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πώς μαθαίνουμε στα παιδιά την αξία της υπομονής Μια σοφή και πολύτιμη δεξιότητα που τα συνοδεύει σε όλη τους τη ζωή. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Διαδίκτυο: Τι πρέπει να ξέρουν τα παιδιά; Νέα μελέτη δείχνει ποιες είναι οι βασικές ψηφιακές δεξιότητες που χρειάζεται να αποκτήσουν τα παιδιά για μια ασφαλή πλοήγηση... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Η πολλή φαντασία στα καρτούν τα… εξαντλεί; Πολύ περισσότερο από το μη ρεαλιστικό περιεχόμενο των προγραμμάτων, παρά από την ταχύτητά τους, επηρεάζονται τα παιδιά σε γνωστικό... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ζωηρά παιδιά: Πώς θα υπάρξει ηρεμία και συνεργασία στην καθημερινότητα Τα ζωηρά παιδιά απαιτούν μια έξτρα προσοχή στην οργάνωση της οικογενειακής ρουτίνας ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Τεχνητή νοημοσύνη: Πώς αλλάζει την παιδική ηλικία Η τεχνητή νοημοσύνη απειλεί να «κλειδώσει» τα παιδιά στους δικούς «θαλάμους ηχούς», από πολύ νεαρή ηλικία. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γονείς & παιδί: Πρωινές συνήθειες για συναισθηματική ασφάλεια Πριν καν το παιδί βγει από την πόρτα, η ημέρα του έχει ήδη αρχίσει να διαμορφώνεται, με βάση τη... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Social media: Περισσότερη χρήση, μειωμένες επιδόσεις; Τα παιδιά που βρίσκονται στην προεβηφεία και κάνουν μεγαλύτερη χρήση των social media έχουν μειωμένες επιδόσεις σε γνωστικά τεστ,... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αγόρια: Πότε γίνονται πιο «επιθετικά» online; Γιατί τα αγόρια στην εφηβεία μπορεί να γίνουν πιο «επιθετικά» στο διαδίκτυο, αν τους επιβληθεί να δείξουν ευγνωμοσύνη; Τι... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Έφηβοι: Πώς αντιμετωπίζουν την παραπληροφόρηση; Οι έφηβοι υποτιμούν την έκθεσή τους στην παραπληροφόρηση, ενώ θεωρούν τους γονείς τους πιο ικανούς στον εντοπισμό της, δείχνει... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Σε ποια ηλικία «κλειδώνει» η νοημοσύνη; Η νοημοσύνη που έχουν τα παιδιά στα 7 τους χρόνια δεν μπορεί να προβλέψει με σιγουριά τη νοημοσύνη τους... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ