Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης αλλάζουν τα δεδομένα, σχετικά με αυτά που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα για την μετάδοση κοινών μικροβίων ανάμεσα στα μικρά παιδιά. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι δύο μικρόβια κοινά, που προκαλούν πολλές συνήθεις λοιμώξεις σε παιδιά, όπως ωτίτιδα και φαρυγγίτιδα, μπορούν και επιβιώνουν μακριά από το ανθρώπινο σώμα για μακρά χρονικά διαστήματα και σε διάφορα αντικείμενα κοινής χρήσης, όπως παιχνίδια, βιβλία, κρεβατάκια και επιφάνειες. Τα μικρόβια αυτά είναι ο στρεπτόκοκκος πνευμονίας και ο πυογόνος στρεπτόκοκκος. Μέχρι τώρα πιστεύαμε ότι τα συγκεκριμένα μικρόβια δεν ζούσαν για πολύ μακριά από το σώμα μας και πέθαιναν γρήγορα πάνω σε αντικείμενα. Δεν φαίνεται όμως να είναι έτσι. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, πάνω στις μεμβράνες του ανθρώπινου σώματος αυτά τα μικρόβια φτιάχνουν biofilms, (δηλαδή λεπτές μεμβράνες) κολλώντας έτσι μεταξύ τους και πάνω στην επιφάνεια του σώματος. Με τον τρόπο αυτό γίνονται πιο ανθεκτικά. Οι ερευνητές έφτασαν στα παραπάνω συμπεράσματα μελετώντας έναν βρεφονηπιακό σταθμό, μετά την λήξη του ωραρίου του και αφού είχε καθαριστεί. Πριν ανοίξει το πρωί, οι ερευνητές πήραν δείγματα από διάφορα παιχνίδια, μαλακά αρκουδάκια, κρεβατάκια, επιφάνειες και βιβλιαράκια μέσα από τον σταθμό. Τότε διαπίστωσαν ότι, παρά την χθεσινή καθαριότητα, τα αντικείμενα είχαν πάνω τους μεμβράνες από αυτά τα μικρόβια, που άντεξαν τουλάχιστον 12 ώρες μακριά από ανθρώπινα σώματα, και είχαν δημιουργήσει biofilms, προκειμένου να γίνουν πιο ανθεκτικά πάνω στα αντικείμενα, όπως ακριβώς κάνουν και πάνω στην μύτη ή το ανθρώπινο στόμα. Ειδικά ως προς τα μαλακά παιχνίδια αρκουδάκια κλπ, βρήκαν ότι 4 στα 5 είχαν θετική καλλιέργεια για πνευμονιόκοκκο, ένα από τα κυρίαρχα αίτια διάφορων λοιμώξεων στα μικρά παιδιά, όπως ωτίτιδες, φαρυγγίτιδες, ρινίτιδες, πνευμονίες, σηψαιμία και μηνιγγίτιδα. Οι ερευνητές προχώρησαν και άλλο. Μελέτησαν μια τέτοια μεμβράνη μικροβίων αφήνοντάς την για ένα μήνα. Διαπίστωσαν ότι ακόμα και μετά από ένα μήνα τα μικρόβια σε αυτήν ήταν ικανά να ασκήσουν παθογόνο δράση. Άρα κοινά χρησιμοποιούμενα αντικείμενα, που έχουν μολυνθεί κάποια στιγμή με τέτοια μικρόβια μπορούν να λειτουργήσουν ως ρεζερβουάρ μικροβίων για ώρες, ακόμα και για μήνες και να μεταδώσουν δυνητικές λοιμώξεις σε άτομα που έρχονται σε επαφή με αυτά πολύ αργότερα. Εννοείται ότι η συγκεκριμένη έρευνα δεν έχει στόχο την μικροβιοφοβία ή την υπερβολική υγιεινή. Τα μικρόβια είναι ένας παράγοντας, αλλά η επιστήμη γνωρίζει καλά ότι μεγάλο ρόλο παίζει η άμυνα του οργανισμού του παιδιού, το μικροβιακό φορτίο, η διατροφή κλπ, ως προς το αν τα μικρόβια αυτά θα παραμείνουν στο δέρμα χωρίς να προκαλέσουν τίποτα ή αν θα προκαλέσουν σοβαρή λοίμωξη. Μετά τους πρώτους 6 μήνες της ζωής, είναι φυσιολογικό και θεμιτό να υπάρχει έκθεση σε κοινά μικρόβια στο περιβάλλον και να περάσει το παιδί κάποιες ιώσεις που βοηθούν το αμυντικό του σύστημα να ωριμάσει. Αλλά με μέτρο. Η καθημερινή έκθεση και συγχρωτισμός με άλλα μικρά παιδιά πρώιμα, πολλά για πολλές ώρες μέσα σε ένα δωμάτιο κάθε μέρα, δεν είναι η συνήθης έκθεση, είναι η υπερβολική έκθεση. Δεν εκπλήσσει επομένως η κοινή διαπίστωση γονιών και γιατρών που παρατηρούν ένα παιδί που πάει για πρώτη φορά σε παιδικό σταθμό να περνάει μήνες, ίσως μια ολόκληρη πρώτη χρονιά, συνεχώς άρρωστο, με ίωση κάθε εβδομάδα. Πριν τα 2 ½ χρόνια της ζωής του παιδιού, η απόφαση για να πάει ένα βρέφος σε παιδικό σταθμό μπορεί να είναι η μόνη λύση και αναγκαιότητα για την οικογένεια. Οι γονείς όμως θα πρέπει να γνωρίζουν όλα τα δεδομένα και να στηρίζουν τις αποφάσεις τους σε πλήρη ενημέρωση. Αυτή η ενημέρωση πρέπει να περιλαμβάνει το γεγονός ότι η έκθεση σε ιώσεις και μικρόβια θα είναι έντονη και πρώιμη, και ότι το μικρό παιδί έχει ανάγκη από κύρια φροντίδα ένα προς ένα, με κύρια προτεραιότητα την συναισθηματική κάλυψη σε αυτήν την ηλικία και όχι τις γνώσεις ή την «κοινωνικοποίηση». Επομένως η απόφαση για παιδικό σταθμό πριν τα 2 έτη δεν πρέπει να λαμβάνεται ελαφρά την καρδία, αλλά μόνο ως αναγκαιότητα, όταν άλλες σχετικά καλές εναλλακτικές λύσεις, όπως φροντίδα στον σπίτι από νταντά ή από γιαγιά έχουν αποκλειστεί. Τι χρειάζεται ένας σωστός παιδικός σταθμός Να καθαρίζεται συχνά και ικανοποιητικά Να υπάρχει συχνός και επαρκής αερισμός των χώρων Τα παιδιά να βγαίνουν κάθε μέρα έξω, και να μην κλείνονται σε ένα δωμάτιο για όλο τον χειμώνα επειδή «έχει κρύο» (δηλαδή είναι πιο δύσκολο για το προσωπικό του παιδικού να οργανώσουν κατάλληλα το ντύσιμο των παιδιών ώστε να βγαίνουν τακτικά) Να υπάρχει όριο στον αριθμό των παιδιών και των ατόμων που βρίσκονται μέσα σε ένα δωμάτιο Να ενημερώνονται συνεχώς οι γονείς να μην στέλνουν τα παιδιά τους όταν έχουν οξεία έναρξη λοίμωξης (καταρροή, πυρετό, ανορεξία κλπ) Με τη συνεργασία της Χρυσάνθης Λαθήρα, παιδίατρος
Πόσο εύκολα μεταδίδονται τα μικρόβια στον παιδικό σταθμό;
Πόσο εύκολα μεταδίδονται τα παθογόνα μικρόβια σε κλειστούς χώρους με μικρά παιδιά που χειρίζονται από κοινού αντικείμενα, όπως σε παιδικούς σταθμούς; Και γιατί, ένα μικρό παιδί με το που επιστρέφει στον παιδικό σταθμό αναπτύσσει συμπτώματα λοίμωξης; Πόσο εύκολα μεταδίδονται τα παθογόνα μικρόβια σε κλειστούς χώρους με μικρά παιδιά που χειρίζονται από κοινού αντικείμενα, όπως σε παιδικούς σταθμούς; Και γιατί, ένα μικρό παιδί με το που επιστρέφει στον παιδικό σταθμό αναπτύσσει συμπτώματα λοίμωξης; Πόσο εύκολα μεταδίδονται τα παθογόνα μικρόβια σε κλειστούς χώρους με μικρά παιδιά που χειρίζονται από κοινού αντικείμενα, όπως σε παιδικούς σταθμούς; Και γιατί, ένα μικρό παιδί με το που επιστρέφει στον παιδικό σταθμό αναπτύσσει συμπτώματα λοίμωξης; Πόσο εύκολα μεταδίδονται τα παθογόνα μικρόβια σε κλειστούς χώρους με μικρά παιδιά που χειρίζονται από κοινού αντικείμενα, όπως σε παιδικούς σταθμούς; Και γιατί, ένα μικρό παιδί με το που επιστρέφει στον παιδικό σταθμό αναπτύσσει συμπτώματα λοίμωξης; Πόσο εύκολα μεταδίδονται τα παθογόνα μικρόβια σε κλειστούς χώρους με μικρά παιδιά που χειρίζονται από κοινού αντικείμενα, όπως σε παιδικούς σταθμούς; Και γιατί, ένα μικρό παιδί με το που επιστρέφει στον παιδικό σταθμό αναπτύσσει συμπτώματα λοίμωξης;
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι δεξιότητες που αναπτύσσει το παιδί στον πρώτο χρόνο ζωής Ο πρώτος χρόνος είναι συνώνυμος με εντυπωσιακή μάθηση. Το παιδί αποκτά δεξιότητες σε όλα τα επίπεδα: γνωστικό, κινητικό, κοινωνικό,... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί: 6 δραστηριότητες για το σπίτι Διασκεδαστικές δραστηριότητες για το παιδί χωρίς οθόνες κατά τη διάρκεια του χειμώνα, που ψυχαγωγούν και ενώνουν όλη την οικογένεια.... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Τι μας μαθαίνουν για την αξία των πιο αργών ρυθμών; Τα παιδιά μας μπορούν να μας διδάξουν κάτι πολύτιμο: τη δύναμη του να επιβραδύνουμε ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πώς τα βίντεο μικρής διάρκειας επηρεάζουν το μυαλό των παιδιών Προστατεύοντας τα παιδιά με σωστές στρατηγικές και καθοδήγηση. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιχνίδι: Όταν τα παιδιά παίζουν, μαθαίνουν Γιατί το παιχνίδι του παιδιού σας είναι πιο σοβαρή δουλειά από όσο νομίζετε και μερικές ιδέες για να το... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ενσυναίσθηση: Αυτά τα παιδιά γεννιούνται έτοιμα να αλλάξουν τον κόσμο Τα παιδιά έχουν την ενσυναίσθηση μέσα τους. Πώς θα τα βοηθήσουμε να τη βγάλουν προς τα έξω και να... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Ο σεβασμός είναι το «κλειδί» της ευτυχίας τους Όσον αφορά την ανατροφή των παιδιών, δεν υπάρχει εγχειρίδιο οδηγιών. Η πλειοψηφία των γονιών κάνουν ό,τι θεωρούν καλύτερο για... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Otrovert: Έχει το παιδί σας αυτό το χαρακτηριστικό; Ένας otrovert δεν ανήκει απόλυτα στην κατηγορία ούτε του εσωστρεφούς, ούτε του εξωστρεφούς. Πώς να καταλάβετε αν είναι το... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Σκύλος: Πώς βελτιώνει την ψυχική υγεία του εφήβου; Ένας σκύλος στην οικογένεια φαίνεται πως είναι δυνατόν να ενισχύσει την ψυχική υγεία των εφήβων μέσω του μικροβιώματος, υποδεικνύει... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Μαμά ή μπαμπάς; Σε ποιον έχει αδυναμία; Ποιος είναι λόγος που τα παιδιά προτιμούν τη μαμά τους ή τον μπαμπά τους και πώς αυτό μπορεί να... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Η Ευρώπη ακολουθεί την Αυστραλία στην απαγόρευση των social media στα παιδιά – Τι ισχύει στην Ελλάδα; Η Αυστραλία απαγορεύει τα social media σε παιδιά κάτω των 16 – Άλλες χώρες εξετάζουν παρόμοια μέτρα. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Η μουσική κάνει τον εγκέφαλό τους πιο ευέλικτο Παιδιά με καλύτερες δεξιότητες στη μουσική μπορεί να ωφελούνται από μία παρατεταμένη περίοδο εγκεφαλικής ανάπτυξης, διαπιστώνει νέα έρευνα. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αντικοινωνική συμπεριφορά στην εφηβεία: Πώς μπορεί να βοηθήσει η τεχνολογία Νέα εργαλεία για την κατανόηση των αντικοινωνικών συμπεριφορών στην εφηβεία ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Social media: Μισή ώρα είναι αρκετή να αποσυντονίσει το παιδί Ακόμη και 30 λεπτά χρήσης των social media είναι δυνατόν να επηρεάσουν σημαντικά την προσοχή των παιδιών, σύμφωνα με... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ