Τα σχολεία στη Γερμανία «τιμωρούν» τα παιδιά με ΔΕΠΥ, ζητώντας τους να φορούν γιλέκα γεμάτα άμμο Θύελλα αντιδράσεων έχει ξεσπάσει στη Γερμανία από την απόφαση σχολείων τα υπερκινητικά παιδιά να φορούν ένα γιλέκο γεμάτο άμμο, βάρους ενός, δύο ή έξι κιλών για να κάθονται πιο ήσυχα. Η υπόθεση έχει προκαλέσει ποικίλα σχόλια από γονείς και την επιστημονική κοινότητα, η οποία εκφράζει τις ανησυχίες της για την αντιμετώπιση των διανοητικών παθήσεων και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Οι υποστηρικτές της χρήσης γιλέκων υποστηρίζουν πως έχουν δει θετικές αλλαγές στη συμπεριφορά παιδιών με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ), ισχυριζόμενοι πως το βάρος τα βοηθά να παραμένουν ήρεμα. Οι διευθυντές των σχολείων αναφέρουν πως είναι μία απλή μέθοδος άμεσης αντιμετώπισης του προβλήματος, ηπιότερη από τη χρήση ισχυρών φαρμάκων, ενώ επισημαίνουν ότι τα παιδιά τα φορούν οικειοθελώς. Η Γερμανία άλλωστε, σημειώνουν, δεν είναι η πρώτη χώρα που έχει υιοθετήσει τα γιλέκα με άμμο, καθώς εδώ και χρόνια χρησιμοποιούνται από τις ΗΠΑ από παιδιά με αυτισμό. «Τα παιδιά που πάσχουν από τέτοιου είδους διαταραχές, συχνά δεν μπορούν να διακρίνουν το ένα ερέθισμα από το άλλο. Τα γιλέκα τα βοηθούν να έχουν καλύτερη αντίληψη του εαυτού τους με αποτέλεσμα να είναι πιο συγκεντρωμένα», επισημαίνει σε γερμανικό περιοδικό η Γκέρχιλντ ντε Βαλ, επικεφαλής της Μονάδας Ενσωμάτωσης σε σχολείου του Αμβούργου, η οποία, εντούτοις, τονίζει ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται πάνω από 30 λεπτά κάθε φορά. Οι επικριτές, ωστόσο, του μέτρου λένε ότι τα γιλέκα του θυμίζουν ζουρλομανδύα και φοβούνται πως τα παιδιά που τα φορούν στιγματίζονται. Ένας πατέρας έγραψε στο facebook: «Αυτά είναι βασανιστήρια. Πώς λες σε ένα παιδί: «Είσαι άρρωστος και για τιμωρία θα φοράς αυτό το γιλέκο που όχι μόνο καταπονεί το σώμα σου, αλλά  σε κάνει να φαίνεσαι σαν βλάκας στα μάτια των συμμαθητών σου;» Πολλοί ψυχίατροι είναι επιφυλακτικοί διότι δεν υπάρχουν μελέτες για τις μακροπρόθεσμες συνέπειες της χρήσης των γιλέκων. Ο Μίχαελ Σούλτε-Μάρκβορτ, διευθυντής της Πανεπιστημιακής Κλινικής Παιδικής και Νεανικής Ψυχιατρικής του Αμβούργο, λέει ότι τα γιλέκα «εγείρουν ζητήματα ηθικής» και υπάρχει κίνδυνος να αρχίσουν να αντιμετωπίζονται  ως πανάκεια. Επισημαίνει ότι τα σχολεία εσφαλμένα προσπαθούν να διασφαλίσουν ότι τα παιδιά θα αλλάξουν συμπεριφορά προκειμένου να ενσωματωθούν αντί να επικεντρώνονται στην αντιμετώπιση του προβλήματος κάθε παιδιού μεμονωμένα. Σύμφωνα πάντως με τον Φίλιπ Άσερσον, καθηγητή μοριακής ψυχολογίας στο King’s College του Λονδίνου, η λύση βρίσκεται στη δημιουργική ενασχόληση: «Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ πρέπει να βρίσκουν κάτι που να τους αρέσει, κάτι το οποίο έχουν ταλέντο – τέχνες, σπορ. Τα σχολεία δεν δίνουν έμφαση σε αυτούς του τομείς, στους οποίους πολλά απ’ αυτά τα παιδιά έχουν δεξιότητες. Αναγνωρίζοντας τα ταλέντα των παιδιών τους και ενθαρρύνοντάς τα να αναπτύξουν, οι γονείς μπορούν να καταφέρουν πολλά».  Πηγή: Τα ΝΕΑ