Όπως δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση «Journal of Neuroscience», τα παιδιά που μαθαίνουν ένα μουσικό όργανο πριν από την ηλικία των 7 ετών, εμφανίζουν διαφορετικές δομές στον εγκέφαλό τους. Φαίνεται πως σε εκείνη την ηλικία υπάρχει ένα «παραθυράκι», όπου η μουσική εκπαίδευση αλληλεπιδρά με το ρυθμό ανάπτυξης των κινητικών δεξιοτήτων των παιδιών, προκαλώντας έτσι μακροπρόθεσμες αλλαγές στον εγκέφαλό τους.

Με τη βοήθεια απεικονιστικών μεθόδων, οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Κονκόρντια στο Μόντρεαλ μελέτησαν τον εγκέφαλο 36 μουσικών κατά την εκτέλεση (μη μουσικών) ασκήσεων κινητικών δεξιοτήτων. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: Σε εκείνους που είχαν ξεκινήσει την ενασχόληση με τη μουσική πριν από την ηλικία των 7 χρόνων, και σε εκείνους που ξεκίνησαν αργότερα. Υπήρχε και μια τρίτη ομάδα εθελοντών, οι οποίοι δεν είχαν διδαχθεί ποτέ μουσική.  

Οι ειδικοί, λοιπόν, παρατήρησαν ότι οι συμμετέχοντες της πρώτης ομάδας εμφάνιζαν μεγαλύτερη ακρίβεια στο συγχρονισμό των κινήσεών τους συγκριτικά με τις άλλες δύο ομάδες. Οι απεικονίσεις του εγκεφάλου τους αποκάλυψαν συσσωρευμένη λευκή ουσία στο μεσολόβιο, δηλαδή στη μεγάλη δέσμη των νευρικών ινών που συνδέουν τις κινητικές περιοχές του δεξιού και του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου.

Κάτι τέτοιο, βέβαια, δεν ίσχυε για τους συμμετέχοντες των άλλων δύο ομάδων, στους οποίους δεν παρατηρήθηκε καμία διαφορά ως προς την ανάπτυξη των συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου τους. Σύμφωνα με τους ερευνητές, ενδεχομένως αυτό να σημαίνει ότι οι συγκεκριμένες αλλαγές προκαλούνται είτε σε πολύ μικρή ηλικία είτε ποτέ.

Όπως εξηγεί η δρ. Βιρτζίνια Πένχιουμ, επικεφαλής της μελέτης και καθηγήτρια Ψυχολογίας, η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου απαιτεί συγχρονισμό ανάμεσα στις κινήσεις των χεριών και στα οπτικοακουστικά ερεθίσματα που δέχεται ο οργανοπαίκτης. Όσο νωρίτερα αρχίσει μαθήματα μουσικής ένα παιδί, τόσο μεγαλύτερος είναι ο συγχρονισμός μεταξύ τους.

«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι όσοι ξεκινούν την εκμάθηση μουσικού οργάνου σε μικρή ηλικία, αποκτούν ορισμένες δεξιότητες που τους συνοδεύουν για όλη τους τη ζωή», τονίζει. «Αυτό, όμως, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα γίνουν καλύτεροι μουσικοί από άλλους. Οι μουσικές επιδόσεις απαιτούν ικανότητες και πολλά άλλα μη μετρήσιμα στοιχεία. Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου σε μικρή ηλικία θα μπορούσε να ευνοήσει την έκφραση της ιδιοφυΐας, αλλά δεν μας καθιστά αυτόματα ιδιοφυΐες στη μουσική», προσθέτει η ειδικός.