«Τα παιδιά μπορούν να εκφραστούν πολύ εύκολα, παίζοντας στην άμμο», λέει η δρ Ζίγκριντ Λέβεν-Ζάιφερτ, ειδικός στην Αναλυτική Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων και στη Θεραπεία με το Παιχνίδι στην Άμμο από το Ινστιτούτο Καρλ-Γκούσταβ Γιουνγκ, στη Στουτγάρδη. «Ειδικά σε πολύ μικρή ηλικία είναι δύσκολο να ζωγραφίσουν ή να κάνουν συμμετρικούς υπολογισμούς για την αντιγραφή ή την απόδοση μιας εικόνας που βλέπουν, ενώ η άμμος αποτελεί το ιδανικό εργαλείο γι’ αυτά». «Πίσω από κάθε δημιουργία στην άμμο κρύβεται μια πτυχή της προσωπικότητάς του παιδιού, ενώ υποσυνείδητα προβάλλονται σε αυτήν κάποια προβλήματα και εμπειρίες του. Έτσι η άμμος γίνεται αφορμή για να ανακαλύψουμε πολλά για την συμπεριφορά αλλά και τα συναισθήματα των παιδιών μας». Παιχνίδια με την άμμο και πνευματική εξέλιξη Ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά ασχολούνται με την άμμο μαρτυρά πολλά για την εξέλιξή τους. Άλλωστε όπως έλεγε και ο Καρλ Γιούνγκ (ο πρώτος που μίλησε για την αμμοθεραπεία): «Συχνά τα χέρια ξέρουν πώς να δίνουν τη λύση εκεί που το μυαλό αδυνατεί να το κάνει» Τα παιδιά από 1 έως 2 ετών δοκιμάζουν πρώτα την ύλη. Τους αρέσει να αφήνουν «το στίγμα τους στον κόσμο», τα αποτυπώματα των χεριών και των ποδιών τους πάνω στην άμμο. Όταν έπειτα από αυτό το στάδιο τα παιδιά αρχίζουν να φτιάχνουν πύργους στην άμμο, έχουν κάνει ένα άλμα στην πνευματική τους εξέλιξη: έχουν μάθει ότι μπορούν να καταφέρουν πράγματα με τα χέρια τους και αυτό τους δίνει αυτοπεποίθηση, κατά τη δρα Λέβεν-Ζάιφερτ. Στην ηλικία των 3-4 ετών, η άμμος δεν είναι πια αρκετή. Τα παιδιά χρειάζονται όλα τα πιθανά μικροαντικείμενα που θα τα βοηθήσουν να απεικονίσουν τον κόσμο: κοχύλια, βότσαλα, καλαμάκια, κομματάκια γυαλί, ακόμη και τμήματα ή ολόκληρα τα παιχνίδια τους. Αυτή είναι η περίοδος που αρχίζουν να υποδύονται ρόλους. Τα αγοράκια στήνουν σκηνές μαχών, ιδιαίτερα με ιππότες, καουμπόηδες και Ινδιάνους. Αυτά δεν αποτελούν εκφράσεις επιθετικότητας, αλλά φυσιολογική εξέλιξη. Χωρίζουν τον κόσμο σε καλούς και σε κακούς και τους βάζουν να αναμετρηθούν. Τα κορίτσια από την άλλη μεριά παίζουν συχνά με κούκλες, με φιγούρες ζώων, κάτι το οποίο αποκαλύπτει πράγματα για τον χαρακτήρα τους. Τι αποκαλύπτουν τα παιχνίδια στην άμμο για την προσωπικότητα των παιδιών. Η μεγαλύτερη μελέτη για το τι ακριβώς φανερώνουν οι δημιουργίες των παιδιών στην άμμο έχει γίνει από τον ιδρυτή της αναλυτικής ψυχολογίας Καρλ-Γκούσταβ Γιουνγκ, ο οποίος έχει χωρίσει τα παιδιά σε τέσσερις κατηγορίες: 1. Τα σχολαστικά Αυτή η ομάδα παιδιών αναπαριστά τον κόσμο στην άμμο όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά. Το δρομάκι που φτιάχνουν στην άμμο είναι στη σωστή αναλογία για το παιδικό αυτοκινητάκι, όπως και οι φιγούρες και τα σπιτάκια. Ένα ανθρωπάκι δεν θα το τοποθετήσουν έως τον λαιμό μέσα στην άμμο, αλλά θα το τοποθετήσουν προσεκτικά πάνω σε αυτήν. Ένα τέτοιο παιδί με έντονη τη «λειτουργία της αντίληψης» θα παραπονεθεί εάν για το παιδικό τρενάκι δεν υπάρχουν σιδηροδρομικές γραμμές. Ποτέ δεν θα μπορούσε το τρένο να προχωρά σε επίπεδο έδαφος ή απευθείας πάνω στην άμμο. Αργότερα τα παιδιά αυτά θα γίνουν οι «ρεαλιστές ενήλικοι», που θα ενδιαφέρονται για τον υλικό κόσμο, θα θυμούνται καλά μάρκες αυτοκινήτων και τεχνικούς όρους και θα είναι καλοί στους υπολογισμούς. 2. Τα δημιουργικά Αυτά τα παιδιά σχεδιάζουν με πολλή φαντασία, χρησιμοποιούν ταυτόχρονα καλαμάκια, βότσαλα και χώμα. Όταν δεν υπάρχει αυτοκινητάκι διαθέσιμο, μετατρέπουν αμέσως μια δημιουργία από άμμο σε όχημα. Μία ασύμμετρη σωρός από άμμο μπορεί να αναπαραστήσει ένα παγωτό λεμόνι, μία ψημένη γαλοπούλα ή ένα κέικ σοκολάτας. Οι δρόμοι συχνά δεν έχουν ούτε αρχή ούτε τέλος. Σε περίπτωση που κάποιος ρωτήσει πού οδηγεί ο δρόμος, απαντούν αγανακτισμένα: «Σε ένα κάστρο, δεν το βλέπεις εκεί πέρα;». Πρόκειται για τους μελλοντικούς ενηλίκους με διαισθητικότητα που θα την εκφράζουν έντονα. Οι άνθρωποι με «εξωστρεφή διαισθητικότητα» πάντα λειτουργούν με τη φαντασία και τη διαίσθησή τους, σκεπτόμενοι ταυτόχρονα το παρόν και το μέλλον. 3. Τα φιγουροκεντρικά Αυτά τα παιδιά προτιμούν να παίζουν με φιγούρες. Ο κόσμος τους είναι γεμάτος ζωή. Ένα κάστρο δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς ιππότες, ούτε λόγος να γίνει για θάλασσα χωρίς ψάρια. Έχουν «έντονη συναισθηματική λειτουργία» και μεγαλώνοντας θα προσανατολίζονται έντονα προς τον έξω κόσμο, ιδιαίτερα τους ανθρώπους. Χαίρονται με την ανθρώπινη επαφή, έχουν καλή διαίσθηση για τις διαπροσωπικές σχέσεις, αντιλαμβάνονται τη χημεία που «πλανάται στον αέρα» και μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν. 4. Τα σκεπτόμενα Τα παιδιά αυτά δεν μπορούν εύκολα να αρχίσουν παιχνίδια στην άμμο. Το σκάψιμο τα κάνει γρήγορα να βαριούνται. Τα σκεπτόμενα παιδιά επινοούν πιο εύκολα ένα παιχνίδι ή κατασκευάζουν _ όταν είναι λίγο μεγαλύτερα _ ένα μαρμάρινο διάδρομο για να αφήσουν να κυλήσουν μέσα από αυτόν μικρές μπαλίτσες με συγκεκριμένους κανόνες. Ένα ντόμινο θα τους παρείχε εξαιρετική τέρψη. Τα παιδιά αυτά ως ενήλικοι θα επιζητούν τη νομιμότητα, θα έχουν ανεπτυγμένη αίσθηση της τάξης και θα νιώθουν άνετα με τις φυσικές και ανθρωπιστικές επιστήμες. Είναι πολύ καλοί οργανωτές. Οι εσωστρεφείς όμως χαρακτήρες μπορεί να βρουν εμπόδια στην πρόοδό τους.
Τι αποκαλύπτουν τα παιχνίδια στην άμμο για τα παιδιά;
Η άμμος για τα παιδιά είναι έμπνευση, εξάπτει τη φαντασία και τα βοηθάει να εκφράζονται δημιουργικά. Μάθετε τι αποκαλύπτουν τα παιχνίδια στην άμμο για την προσωπικότητα των παιδιών!
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Elf on the Shelf: Οι χριστουγεννιάτικες φάρσες που ξετρελαίνουν τα παιδιά Το Elf on the Shelf είναι υπενθύμιση της δύναμης που έχουν οι ιστορίες στην παιδική ηλικία και του ρόλου των... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Κακοί βαθμοί: Τι δείχνουν για τη νοημοσύνη του παιδιού; Το ότι η σχολική αποτυχία, οι χαμηλοί βαθμοί δηλαδή που το παιδί μας μπορεί να έχει στα σχολικά μαθήματα,... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
9 στους 10 γονείς τσακώνονται με τα παιδιά για αυτόν τον λόγο Γιατί καυγαδίζουν γονείς και παιδιά; Τι αποκαλύπτουν τα νούμερα και τι λένε οι ειδικοί για τη χρήση της τεχνολογίας; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εφηβεία: Ο σκοπός στη ζωή στηρίζει την ψυχική ευεξία Κατά την εφηβεία, η διαμόρφωση σκοπού στη ζωή μπορεί να λειτουργήσει ως ψυχολογική «ασπίδα» απέναντι στην κατάθλιψη, σύμφωνα με... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Έφηβοι: Πώς αντιμετωπίζουν το κοινωνικό άγχος; Οι έφηβοι με κοινωνικό άγχος βασίζονται έντονα σε μη βοηθητικές νοητικές συνήθειες, όπως η ανησυχία και οι επαναλαμβανόμενες σκέψεις,... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ευτυχισμένα παιδιά: Η κοινωνική «κόλλα» που μας συνδέει Η ευτυχία βασίζεται σε καθημερινές εμπειρίες που ενισχύουν τη σύνδεση: ουσιαστικές συζητήσεις και αυθεντικό ενδιαφέρον για τα παιδιά. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Από μωρό… μικρό παιδί: Πώς θα το βοηθήσουμε στη μετάβαση; Από τα πρώτα του γενέθλια, το κάθε παιδί ξεκινά τη μετάβασή του από τη βρεφική στην παιδική ηλικία. Πώς... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ούτε ο CEO του YouTube δεν αφήνει τα παιδιά του ανεξέλεγκτα στα social Η οθόνη και τα παιδιά... Γιατί οι τεχνολογικοί ηγέτες περιορίζουν τη χρήση κοινωνικών δικτύων στο σπίτι; Να ακολουθήσουμε το... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Δώρα: Πού τα κρύβουν οι γονείς τα Χριστούγεννα; Ποια είναι τα πιο παράξενα μέρη που... κρύβονται τα χριστουγεννιάτικα δώρα; Πάρτε ιδέες, σε περίπτωση που τα παιδιά σας... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Απαισιόδοξα παιδιά: Τα «κλειδιά» για να δουν την άλλη πλευρά… Δεν κάνουν μόνο οι ενήλικες αρνητικές σκέψεις. Κάποια παιδιά μπορεί επίσης να είναι απαισιόδοξα και είναι σημαντικό να ανακαλύψουμε... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Έφηβοι: Κινούνται λιγότερο από πριν; Η δύναμη της ενεργής κινητικότητας για τα παιδιά ή αλλιώς πώς οι έφηβοι μπορούν να βελτιώσουν την ευημερία τους... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Νήπιο: Πώς να διαχειριστείτε τη «διαμαρτυρία» του για το φαγητό Είναι μια ακόμη φάση που περνούν τα περισσότερα νήπια. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί: Να το αφήνουμε να μας κερδίζει στα παιχνίδια; Είναι φυσικό να νιώθετε την επιθυμία να ευνοήσετε το παιδί σας όταν παίζετε μαζί καθώς αντιλαμβάνεστε ότι οι ικανότητές... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Διπλασιάστηκαν οι δαπάνες για ψυχικές παθήσεις στα παιδιά τα τελευταία δέκα χρόνια Γονείς αναζητούν επιπλέον ασφαλιστικά προγράμματα για την κάλυψη των ψυχικών αναγκών των παιδιών τους. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ