Αριστερή πρεμιέρα στις ιδιωτικοποιήσεις: Επεσαν οι υπογραφές για τα αεροδρόμια

             Προσδεθείτε, η πρώτη -ολοκληρωμένη- αριστερή ιδιωτικοποίηση είναι γεγονός. Αφορά τη συμφωνία παραχώρησης των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, οι υπογραφές για την οποία έπεσαν πριν από λίγο στα γραφεία του ΤΑΙΠΕΔ στην οδό Κολοκοτρώνη, μεταξύ του Ταμείου και αντιπροσωπείας από το ελληνο-γερμανικό σχήμα Fraport- Slentel. Εκ μέρους των πλειοδοτών στο διαγωνισμό τη συμφωνία υπέγραψαν αντιπροσωπεία […]
14 Δεκεμβρίου 2015 | 13:35
            
Προσδεθείτε, η πρώτη -ολοκληρωμένη- αριστερή ιδιωτικοποίηση είναι γεγονός. Αφορά τη συμφωνία παραχώρησης των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, οι υπογραφές για την οποία έπεσαν πριν από λίγο στα γραφεία του ΤΑΙΠΕΔ στην οδό Κολοκοτρώνη, μεταξύ του Ταμείου και αντιπροσωπείας από το ελληνο-γερμανικό σχήμα Fraport- Slentel.
Εκ μέρους των πλειοδοτών στο διαγωνισμό τη συμφωνία υπέγραψαν αντιπροσωπεία από τη γερμανική εταιρεία μαζί με τον επικεφαλής του ομίλου Κοπελούζου, Δ. Κοπελούζο (ως εκπροσώπου της Slentel).
Της τελικής υπογραφής με το ελληνογερμανικό σχήμα, είχαν προηγηθεί μέσα στο Σαββατοκύριακο οι υπογραφές της σύμβασης από τους δύο εκ των τριών εμπλεκομένων υπουργών, τους Ευ. Τσακαλώτο (Οικονομικών) και Π. Καμέννο (Αμυνας), ενώ το ίδιο έκανε σήμερα το πρωί και ο τρίτος εμπλεκόμενος, ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης.
Ετσι, η γερμανική αντιπροσωπεία που τις τελευταίες ημέρες βρισκόταν γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο στην Αθήνα, ειδοποιήθηκε πως επιλύθηκε και η τελευταία εκκρεμότητα και προσήλθε σήμερα το πρωί να υπογράψει τη συμφωνία.
Κλείνει έτσι ένα κεφάλαιο, το πρώτο στο αφήγημα των αριστερών ιδιωτικοποιήσεων, το οποίο είχε εξελιχθεί σε μακρύ σίριαλ, με παλλινωδίες και αντικρουόμενες δηλώσεις υπουργών επί μήνες, καθώς ο διαγωνισμός είχε κλείσει επί της κυβέρνησης Σαμαρά, το Δεκέμβριο του 2014.
Επί μήνες, η κυβέρνηση της πρώτης φοράς Αριστερά διατεινόταν αρχικά ότι θα ακυρώσει το διαγωνισμό, εν συνεχεία ότι θα αλλάξει τους όρους του επιδιώκοντας τη συμμετοχή του Δημοσίου ή των γύρω Δήμων, χωρίς τελικά να συμβεί τίποτα από τα παραπάνω.
Το εν λόγω ντιλ αποτελεί το πρώτο απτό δείγμα επί ΣΥΡΙΖΑ, τόσο εντός Ελλάδος, όσο και στο εξωτερικό, ότι οι αποκρατικοποιήσεις προχωρούν (έστω μνημονίου θέλοντος).
Ενα τέτοιο μήνυμα είναι εξαιρετικά σημαντικό να σταλεί, αφενός για να κλείσει τα στόματα όσων εντός ΣΥΡΙΖΑ εύχονται το ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων να ναυαγήσει. Αφετέρου για να αποκαταστήσει σταδιακά στα μάτια των ξένων επενδυτών- και όσο αυτό γίνεται- την τρωθείσα αξιοπιστία της Ελλάδας ως τόπου προσέλκυσης επενδύσεων. Πόσο μάλλον ενόψει των δύσκολων αποκρατικοποιήσεων που έρχονται τους επόμενους μήνες, δηλαδή ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Ελληνικό.
Το προφίλ
Τα 14 αεροδρόμια είναι αυτά της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.
Πέρυσι τα αεροδρόμια αυτά εξυπηρέτησαν 20 εκατομμύρια επιβάτες, στην πλειονότητά τους τουρίστες, με τις προβλέψεις για τις φετινές αφίξεις να είναι παρόμοιες.
Η παραχώρηση στο ελληνογερμανικό σχήμα Fraport – Slentel αφορά διάστημα 40 ετών και η προσφορά που είχε καταθέσει η κοινοπραξία στον διαγωνισμό ήταν η μεγαλύτερη.
Προβλέπει καταβολή στο Δημόσιο εφάπαξ τιμήματος 1,23 δισ. ευρώ συν την πληρωμή ενός ετήσιου μισθώματος ύψους 22,9 εκατ. ευρώ για κάθε έτος της 40ετούς παραχώρησης (δηλαδή αθροιστικά 920 εκατ. ευρώ). Το εφάπαξ τίμημα των 1,2 δισ. ευρώ θα καταβληθεί εντός του 2016, αμέσως μόλις οι Γερμανοί παραλάβουν και επίσημα τα αεροδρόμια
Πρόσθετο όφελος 330 εκατ. ευρώ προκύπτει από τα έργα αναβάθμισης στα οποία θα προχωρήσει, κατά δεσμευτική του δήλωση, ο παραχωρησιούχος κατά τα πρώτα τέσσερα χρόνια εκμετάλλευσης, ενώ για το σύνολο των 40 ετών δρομολογούνται επενδύσεις 1,4 δισ. ευρώ.
Η ανάγκη για επενδύσεις
Η δέσμευση για επενδύσεις είναι ίσως το σημαντικότερο σκέλος της συμφωνίας. Κι αυτό καθώς αποτελεί κοινή παραδοχή πως τα ελληνικά αεροδρόμια χρειάζονται αναβάθμιση. Μικροί αεροδιάδρομοι, ανεπαρκείς αίθουσες αναμονής όπου μετά βίας χωρούν 250 άτομα, όταν τα μεγάλα αεροσκάφη μεταφέρουν 500 άτομα (περίπτωση Θεσσαλονίκης), έλλειψη σε φυσούνες με αποτέλεσμα την κυκλοφοριακή συμφόρηση γύρω από την πίστα, απεριποίητες τουαλέτες, προβληματικές υποδομές.
Αυτή είναι η εικόνα που συναντούν σήμερα όσοι ταξιδεύουν στα ελληνικά αεροδρόμια. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Σαντορίνης. Το αεροδρόμιο είναι από τα τελευταία σε υποδομές στην Ευρώπη, όταν η ίδια η Σαντορίνη αποτελεί κορυφαίο τουριστικό προορισμό παγκοσμίως.
Πρόσφατα Άρθρα
imommy.gr © 2024 - All Rights Reserved
Exit mobile version