Σύμφωνα με την κοινή αντίληψη, η πρόοδος και η εξέλιξη των μικρών παιδιών εξαρτώνται κυρίως από την παρακολούθηση των μαθημάτων και την απόκτηση των γνώσεων που τους παρέχει το σχολείο. Όπως επισημαίνουν όμως πολλοί ειδικοί, το σχολικό περιβάλλον και η συναναστροφή των παιδιών με τους συνομηλίκους τους ευνοούν την ανάπτυξη πολύ σημαντικών κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, πάνω στις οποίες θα οικοδομηθεί η ίδια η αυτοπεποίθησή τους.
Συνεπώς, η καθημερινή παρουσία των παιδιών στο σχολείο αποτελεί προϋπόθεση για την εξέλιξή τους σε όλα τα επίπεδα. Αντίθετα, όταν τα παιδιά αναγκάζονται να απουσιάσουν, κυρίως εξαιτίας κρυολογημάτων και ιώσεων, η ομαλή ροή της πολύτιμης αυτής διαδικασίας παρεμποδίζεται. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με στοιχεία από μελέτες, ένα μικρό παιδί κρυολογεί  6 έως10 φορές1 το χρόνο ενώ το σχολείο συμβάλλει άθελά του σ’ αυτό, καθώς η επιφάνεια ενός και μόνο θρανίου «φιλοξενεί» περισσότερα από 20.000 μικρόβια2!
 «Η συγκέντρωση των παιδιών στα σχολεία αποτελεί έναν από τους βασικότερους τρόπους κυκλοφορίας των μικροβίων εντός μιας κοινότητας», υποστηρίζει η Αθηνά Π. Κούρτη, παιδίατρος και συγγραφέας του βιβλίου Keeping Your Child Healthy in a Germ-Filled World (Κρατώντας το παιδί σας υγιές σε έναν κόσμο γεμάτο μικρόβια).
Επιπλέον, σύμφωνα με τον Δρ. Harley Rotbart, καθηγητή Παιδιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο, «οι βρύσες στα σχολεία έχουν περισσότερα μικρόβια από το καπάκι της λεκάνης αλλά δεν απολυμαίνονται εξίσου συχνά. Έτσι, αποτελούν το τέλειο σημείο για την είσοδο των μικροοργανισμών στο σώμα των παιδιών, καθώς αυτά πίνουν από εκεί νερό, αγγίζοντας συχνά την ίδια τη βρύση με το στόμα τους». Ο ίδιος προσθέτει ότι τα μικρά παιδιά δεν έχουν την ίδια έκθεση σε μικρόβια με εμάς, με αποτέλεσμα, όσο το ανοσοποιητικό τους σύστημα ακόμη αναπτύσσεται, να αρρωσταίνουν συχνά. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία του Center of Disease Control, CDC, HΠΑ, το οποίο καταγράφει κάθε χρόνο απώλεια 130 εκατομμυρίων σχολικών ημερών, κυρίως εξαιτίας ασθενειών/λοιμώξεων κάθε είδους3. Γι’ αυτό και ο Παγκόσμιους Οργανισμός Υγείας δηλώνει ότι ένα υγιεινό και καθαρό σχολικό περιβάλλον μπορεί να ενισχύσει άμεσα την υγεία των παιδιών και την αποτελεσματική μάθηση, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτόν στην ανάπτυξη υγιών ενηλίκων, ως καταρτισμένων και παραγωγικών μελών της κοινωνίας.
Όλα αυτά τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι υπάρχει όντως μια αλυσίδα, οι κρίκοι της οποίας οδηγούν από την καθαριότητα των σχολείων στην ανάπτυξη ιδιαίτερα σημαντικών δεξιοτήτων των μαθητών, οι οποίες θα είναι καθοριστικές για το μέλλον τους.
Εάν λοιπόν τα σχολεία τηρούν με συνέπεια κανόνες υγιεινής και καθαριότητας, όπως το να φροντίζουν για την απολύμανση των επιφανειών στους χώρους τους με προϊόντα που περιέχουν υποχλωριώδες νάτριο (όπως η γνωστή μας χλωρίνη) τα μικρόβια θα βρεθούν σε ένα ιδιαίτερα εχθρικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο θα δυσκολευτούν να επιζήσουν και να συμβάλλουν στη μετάδοση ασθενειών.
Με τη συνεργασία της Δρ. Σίσσυ Κολυβά, Βιολόγος, Μέλος του Ομίλου Φίλων του Παστέρ

1http://www.cardiff.ac.uk/common-cold-centre/the-common-cold

2http://www.thehealthyschoolsproject.com

3CDC – “Summary Health Statistics for U.S. Children: National Health Interview Survey, 2012”. http://stacks.cdc.gov/view/cdc/6616/