Oι παρακάτω συμβουλές θα βοηθήσουν το μωρό σας να αντισταθεί στις μολύνσεις και στις αρρώστιες και να παραμείνει υγιές για τα επόμενα χρόνια.

Κάθε φορά που αγκαλιάζετε το νεογέννητο μωρό σας, η καρδιά σας γεμίζει από τρυφερότητα και προστασία – φαίνεται τόσο γλυκό και αβοήθητο. Και έχετε δίκιο…γιατί και φαίνεται και είναι: ένα βρέφος είναι πολύ ευάλωτο. Το  ανοσοποιητικό του σύστημα είναι ολοκαίνουριο – υγιές, αλλά όχι ακόμα δυνατό (ανώριμο). Θα πάρει μήνες για να γίνει αποτελεσματικό  και χρόνια μέχρι να λειτουργεί πλήρως.

Ευτυχώς, το παιδί σας γεννήθηκε με μερικά αντισώματα. Τα πήρε από σας, τη μαμά του όταν ήταν ακόμα στην κοιλιά σας.  Και τώρα που είναι έξω, στον γεμάτο μικρόβια κόσμο, υπάρχουν πέντε βασικοί κανόνες που αν τους ακολουθήσετε θα μπορέσετε να ενισχύσετε το ανοσοποιητικό του σύστημα. Ας δούμε ποιοι είναι:

Ο θηλασμός

Το γάλα σας είναι γεμάτο από ουσίες που ενισχύουν τον οργανισμό του. Οι μελέτες αναφέρουν ότι οι ανοσοσφαιρίνες δημιουργούν ένα προστατευτικό «στρώμα» στις επιφάνειες του αναπνευστικού και του πεπτικού συστήματος, θωρακίζοντας τον οργανισμό από λοιμώξεις που προκαλούν οι ιοί και τα μικρόβια.  Τα μακροφάγα του μητρικού γάλατος (κύτταρα που σκοτώνουν μικρόβια και ιούς) παίζουν σπουδαίο ρόλο στο ανοσολογικό σύστημα του μωρού τους πρώτους μήνες  ζωής αλλά και μακροχρόνια. Αποτέλεσμα είναι τα παιδιά αυτά να έχουν λιγότερες λοιμώξεις  του αναπνευστικού, του πεπτικού, ωτίτιδες, αλλεργίες, άσθμα, διαβήτη, παχυσαρκία.

Τι λέει η επιστήμη: Το μητρικό γάλα περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται το νεογνό: αντισώματα, ορμόνες, ανοσοποιητικούς παράγοντες, αντιοξειδωτικά, απαραίτητα για την σωματική και πνευματική ανάπτυξη του μωρού.

Συμβουλή: Πολλοί παιδίατροι συνιστούν τον αποκλειστικό θηλασμό των παιδιών μέχρι και τον έκτο μήνα και να συνεχίζεται μέχρι τον πρώτο χρόνο. Όσο καιρό και να το θηλάζετε, είναι ωφέλιμο για την υγεία του. Ο μητρικός θηλασμός ωφελεί το παιδί και προστατεύει τη μητέρα

Υγιεινή διατροφή

Η εισαγωγή φρούτων και λαχανικών στη διατροφή του βρέφους συνιστάται να ξεκινήσει μετά τον έκτο μήνα.  Τα λαχανικά και τα φρούτα είναι πηγές πλούσιες σε βιταμίνη C, βιταμίνη Α, φυλλικό οξύ, φυτικές ίνες, ανόργανα στοιχεία (Ca, Mg, K).

Τι λέει η επιστήμη: Η διατροφική πυραμίδα σκιαγραφεί τις βασικές ομάδες τροφών που μπορεί να περιλαμβάνει κάθε γεύμα:

– Δημητριακά-πατάτες: παρέχουν ενέργεια, φυτικές ίνες, σίδηρο, βιταμίνες B και E. –   – Φρούτα-λαχανικά: παρέχουν φυτικές ίνες, βιταμίνες Α και C, φυλλικό οξύ.

–  Κρέας-κοτόπουλο-ψάρι-αβγά: παρέχουν πρωτεΐνες, σίδηρο και βιταμίνη Β.

–  Γάλα-γαλακτοκομικά προϊόντα: παρέχουν πρωτεΐνες, ασβέστιο, βιταμίνες Α και D.  

Συμβουλή:  Όταν αρχίσει ο απογαλακτισμός, μιλήσετε με τον γιατρό σας για να σας δώσει οδηγίες διατροφής που θα καλύπτουν κάθε του ανάγκη. Αργότερα, μεγαλώνοντας ο γιατρός σας θα είναι  εκείνος που θα κρίνει αν το παιδί σας χρειαστεί κάποια συμπληρώματα βιταμινών.

Άσκηση

Η συστηματική άσκηση βοηθάει το κυκλοφορικό σύστημα του παιδιού σας. Βελτιώνει επίσης την πέψη του και την όρεξή του και αυξάνει την ικανότητά του να τρώει καλό φαγητό.  Βοηθάει ακόμα στη σωστή ξεκούραση – πολύ σημαντική για τη λειτουργία του ανοσοποιητικού.

Τι λέει η επιστήμη : Το βελτιωμένο κυκλοφορικό βοηθάει την άμυνα του οργανισμού. Η άσκηση μειώνει την παραγωγή των ορμονών του στρες, οι οποίες βλάπτουν το ανοσοποιητικό του σύστημα.

Συμβουλή : Από τη στιγμή που το παιδί σας κινείται, φροντίστε να ασκείται για μισή ώρα την ημέρα τουλάχιστον.  Δεν είναι απαραίτητο να είναι έντονη η άσκηση – μπορεί να είναι απλή και διασκεδαστική, όπως το παιχνίδι με την μπάλα.

Ύπνος – ξεκούραση

Παρέχει την πολύτιμη ευκαιρία στον οργανισμό του παιδιού σας για να διορθώσει οποιαδήποτε πρόβλημα και να τον αναζωογονήσει.

Τι λέει η επιστήμη:  Αν το παιδί σας δεν ξεκουράζεται αρκετά, θα παράγει πολλές ορμόνες του στρες, οι οποίες βλάπτουν την ανάπτυξή του. Μπορεί ακόμα να μην έχει πολλή ενέργεια και όρεξη για οτιδήποτε.

Συμβουλή: Φροντίστε να κοιμάται αρκετά το παιδί σας: 16 -20 ώρες την ημέρα τα νεογέννητα και 14-15 ώρες για τα παιδιά από 6-12 μηνών. Αν κάτι το εμποδίζει να κοιμηθεί, τότε θα πρέπει να μιλήσετε με τον γιατρό σας.

Εμβολιασμός

Τα εμβόλια θα εμπλουτίσουν τον οργανισμό του παιδιού σας με αντισώματα, που θα το προστατέψουν (ή τουλάχιστον θα ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο μόλυνσης) κάποιων συγκεκριμένων επικίνδυνων μολυσματικών ασθενειών.

Τι λέει η επιστήμη: Οι εμβολιασμοί δεν προστατεύουν μόνο το μωρό σας – αλλά και ολόκληρο τον πληθυσμό. Και αυτό γιατί όταν οι περισσότεροι άνθρωποι μιας κοινωνίας έχουν κάνει κάποιο εμβόλιο κατά μιας ασθένειας, τότε δύσκολα αναπτύσσεται και μεταδίδεται η συγκεκριμένη ασθένεια.

Συμβουλή: Φροντίστε να εμβολιάζετε το παιδί σας σύμφωνα με το πρόγραμμα που σας έδωσε ο παιδίατρος. Σε μερικές περιπτώσεις, θα χρειαστεί να γίνουν επαναλήψεις κάποιων εμβολίων.

Με την συνεργασία της κας Ιωάννας Δραμπέλη (παιδίατρος)