imommy.gr ΠαιδίΌσα χρειάζεται να ξέρετε για τη δυσλεξία

Όσα χρειάζεται να ξέρετε για τη δυσλεξία

Όσα χρειάζεται να ξέρετε για τη δυσλεξία | imommy.gr

Δυσλεξία είναι οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία και στα μαθηματικά, από τα πρώτα σχολικά χρόνια

Το πιο σημαντικό είναι οι μεγάλοι να είναι «διαβασμένοι», ώστε να μπορούν να αναγνώσουν τα πιθανά σημάδια δυσλεξίας. Η παιδαγωγός – συγγραφέας, ειδική σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών, Ιωάννα Δημητριάδου αναλύει τα συμπτώματα που πρέπει να υποψιάσουν τους γονείς, με στόχο την πρώιμη παρέμβαση.
«Η λέξη δυσλεξία  έχει ελληνικές ρίζες. Προέρχεται από το ελληνικό «δυς» (που σημαίνει κάτι δύσκολο) και από το «λέξια» (λέξεις ή γλώσσα). Δυσλεξία είναι οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που εμφανίζονται στην ανάγνωση (δυσαναγνωσία σε ποσοστό 70%), στη γραφή (δυσγραφία, σε ποσοστό 20% κακογραφία), στην ορθογραφία (δυσορθογραφία, σε ποσοστό 70%) και στα μαθηματικά (δυσαριθμησία, σε ποσοστό 60%), από τα πρώτα σχολικά χρόνια», εξηγεί η ειδικός.
Διευκρινίζει ωστόσο ότι η δυσλεξία δεν είναι ασθένεια. «Τα παιδιά με δυσλεξία έχουν ένα χαρισματικό, δημιουργικό και παραγωγικό μυαλό που μαθαίνει απλά με έναν διαφορετικό τρόπο. Έχουν συνήθως υψηλό δείκτη ευφυΐας. Η νοημοσύνη τους δεν είναι το πρόβλημα. Απλά υπάρχει ένα μεγάλο κενό μεταξύ της μαθησιακής τους ικανότητας και αυτά που πρέπει να πετύχουν στο σχολείο», λέει η Ιωάννα Δημητριάδου.
Αυτός είναι και ο λόγος που καμιά φορά δίνουν την εικόνα πως δεν κατανοούν και οι δάσκαλοι το αποδίδουν στη νοημοσύνη τους. Και όπως φαίνεται η δυσλεξία είναι μια κάθε άλλο παρά σπάνια διαταραχή. Σύμφωνα με τα διεθνή στατιστικά δεδομένα, το ποσοστό των παιδιών που εμφανίζουν γενικές μαθησιακές δυσκολίες φτάνει στο 10% του γενικού σχολικού πληθυσμού. Το ποσοστό των παιδιών που εμφανίζουν συμπτώματα δυσλεξίας δεν ξεπερνά το 3%-5%. Για αυτόν τον λόγο οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι ενήμεροι, ώστε να δραστηριοποιηθούν περισσότερο σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών. Όπως σημειώνει η Ιωάννα Δημητριάδου, πρόσφατες έρευνες στηρίζονται στη διάγνωση της δυσλεξίας και των μαθησιακών δυσκολιών ήδη όταν το παιδί βρίσκεται στην ηλικία των πέντε χρόνων.
Τα παιδιά που βρίσκονται σε αυτή την ηλικιακή ομάδα ενδέχεται να εμφανίσουν τα εξής συμπτώματα:
ή Δυσκολεύονται στην προφορά των γραμμάτων του αλφαβήτου.
ή Μπερδεύουν τις μορφές των γραμμάτων, κυρίως αυτά που μοιάζουν οπτικά.
ή Δυσκολεύονται στην εξιστόρηση γεγονότων με λογική αλληλουχία.
ή Εμφανίζουν δυσκολίες στον συντονισμό καθημερινών πράξεων.
ή Εμφανίζουν δυσκολίες να ονοματίζουν νούμερα, χρώματα και γράμματα, αυτές οι δυσκολίες μπορεί να αποτελέσουν σημάδια δυσλεξίας.
ή Δυσκολεύονται σε ασκήσεις ομοιοκαταληξίας.
ή Δεν τελειώνουν τις δραστηριότητές τους.
ή Δυσκολεύονται να ζωγραφίσουν μέσα σε γεωμετρικά σχήματα ή τα γράμματα του αλφαβήτου.
ή Έχουν φτωχό λεξιλόγιο.
«Οι παραπάνω δυσκολίες στηρίζονται στην έλλειψη φωνολογικής ενημερότητας, στην αδύναμη μνήμη και στην αδύνατη ταχύτητα επεξεργασίας» εξηγεί η ίδια. Και συνεχίζει: «Γνωρίζοντας τα χαρακτηριστικά των δυσλεκτικών παιδιών στη νηπιακή ηλικία και έχοντας καθημερινή επαφή με τις νηπιαγωγούς, οι γονείς είναι ενήμεροι για το μαθησιακό προφίλ των παιδιών τους». Στόχος είναι όταν τα παιδιά ξεκινήσουν το Δημοτικό, οι γονείς να μπορούν να ενημερώσουν τους δασκάλους για τυχόν δυσκολίες και έτσι να γίνει πιο εύκολη και πιο εποικοδομητική η παρέμβαση. Και αυτό διότι τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με δυσλεξία όταν ξεκινούν την Α’ τάξη του Δημοτικού γίνονται πιο έντονα, καθώς αυξάνονται οι σχολικές απαιτήσεις. Κυρίως αντιμετωπίζουν δυσκολίες:
ή Στην ανάγνωση. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι αναγνωστικές δυσκολίες οφείλονται κυρίως σε ανεπάρκεια φωνολογικής επεξεργασίας. Δηλαδή, το παιδί να έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίζει τους ήχους των γραμμάτων ώστε να φτιάχνει λέξεις.
ή Στην κατανόηση κειμένων (ιδιαίτερα στα μαθήματα ιστορίας και θρησκευτικών).
ή Στον προφορικό λόγο (αναγραμματισμοί, εκφραστικά λάθη).
ή Στην ορθογραφία, δηλαδή δυσορθογραφία (αυτές αναφέρονται κυρίως σε γραμματικούς κανόνες, π.χ. οι καταλήξεις των ουσιαστικών, των ρημάτων ή των επιθέτων, χρήση κεφαλαίων ανάμεσα στα μικρά).
ή Στο γραπτό λόγο.
ή Δυσγραφία ή κακογραφία.
ή Στα μαθηματικά – δυσαριθμησία.
ή Στην οπτική επεξεργασία των λέξεων.
ή Στην ακουστική επεξεργασία των λέξεων.
ή Στην εκμάθηση ξένης γλώσσας.
ή Στον προσανατολισμό, στον χώρο και στον χρόνο.
ή Μη καθορισμένη πλευρίωση (μπερδεύουν, δηλαδή, το αριστερά με το δεξιά).
ή Αδύνατη μνήμη ακολουθιών.
ή Δυσκολίες κοινωνικο-συναισθηματικής φύσεως.
ή Διαταραχές ελλειμματικής προσοχής.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πώς να διαχειριστείτε το παιδί όταν αντιμιλάει Οσα μπορείτε να κάνετε όταν το παιδί σάς αντιμιλάει ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Οταν το παιδί «τρώει» τα νύχια του Τι μπορεί να κρύβεται πίσω από την τάση του παιδιού να "τρώει" τα νύχια του και τι μπορούμε να... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Οταν το νήπιο ζηλεύει το νέο μωρό Τι μπορείτε να κάνετε ως γονείς όταν το νήπιο ζηλεύει το νέο αδερφάκι του ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Θετική προσοχή : Τι προσφέρει στο παιδί; Οι υγιείς, στοργικές σχέσεις και η θετική προσοχή είναι το κλειδί για την ανάπτυξη των παιδιών ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πώς θα βελτιώσετε την επικοινωνία σας με το παιδί Όσα μπορείτε να κάνετε ως γονείς προκειμένου να βελτιώσετε την επικοινωνία σας με το παιδί σας ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πώς να βοηθήσετε το παιδί όταν νιώθει λύπη και μοναξιά Όσα μπορείτε να κάνετε ως γονείς όταν το μικρό σας νιώθει λύπη και μοναξιά ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Κατανοώντας τη συναισθηματική ανάπτυξη του νηπίου Κατανοώντας καλύτερα την ψυχολογία του μικρού σας, θα είστε σε θέση να αντιμετωπίσετε καλύτερα και τα ξεσπάσματά του ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πώς θα μάθει το παιδί να ντύνεται μόνο του; Χρήσιμες μέθοδοι και συμβουλές για να βοηθήσετε το παιδί να μάθει να ντύνεται μόνο του από νωρίς. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ποιες τροφές ενισχύουν το μυαλό του παιδιού; Οι τροφές που δεν πρέπει να λείπουν από τη διατροφή των παιδιών μας ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πώς θα φτιάξουμε τον δικό μας ανοιξιάτικο κήπο μαζί με το παιδί Φτιάχνουμε μαζί με το παιδί μας έναν μικρό κήπο με ανοιξιάτικα λουλούδια στη βεράντα μας ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πώς θα ενθαρρύνετε την καλή συμπεριφορά στα παιδιά Πώς θα καταφέρετε να ενθαρρύνετε την καλή συμπεριφορά στα παιδιά; Τι πρέπει να κάνετε αλλά και τι να αποφύγετε... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Μεγαλώνουμε παιδιά που σέβονται το περιβάλλον Καθημερινές συνήθειες για να μεγαλώσουμε παιδιά που σέβονται και φροντίζουν το περιβάλλον ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γιατί αξίζει να γυμνάζεστε μαζί με το παιδί Ιδέες για να γυμναστείτε μαζί με το παιδί ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Βαθιές ανάσες (και) για το νήπιο Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι βαθιές ανάσες το νήπιο; Πώς μπορείτε να το ενθαρρύνετε ώστε να τις εξασκήσει; Ποια... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ