imommy.gr ΠαιδίΌσα χρειάζεται να ξέρετε για τη δυσλεξία

Όσα χρειάζεται να ξέρετε για τη δυσλεξία

Όσα χρειάζεται να ξέρετε για τη δυσλεξία | imommy.gr

Δυσλεξία είναι οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία και στα μαθηματικά, από τα πρώτα σχολικά χρόνια

Το πιο σημαντικό είναι οι μεγάλοι να είναι «διαβασμένοι», ώστε να μπορούν να αναγνώσουν τα πιθανά σημάδια δυσλεξίας. Η παιδαγωγός – συγγραφέας, ειδική σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών, Ιωάννα Δημητριάδου αναλύει τα συμπτώματα που πρέπει να υποψιάσουν τους γονείς, με στόχο την πρώιμη παρέμβαση.
«Η λέξη δυσλεξία  έχει ελληνικές ρίζες. Προέρχεται από το ελληνικό “δυς” (που σημαίνει κάτι δύσκολο) και από το “λέξια” (λέξεις ή γλώσσα). Δυσλεξία είναι οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που εμφανίζονται στην ανάγνωση (δυσαναγνωσία σε ποσοστό 70%), στη γραφή (δυσγραφία, σε ποσοστό 20% κακογραφία), στην ορθογραφία (δυσορθογραφία, σε ποσοστό 70%) και στα μαθηματικά (δυσαριθμησία, σε ποσοστό 60%), από τα πρώτα σχολικά χρόνια», εξηγεί η ειδικός.
Διευκρινίζει ωστόσο ότι η δυσλεξία δεν είναι ασθένεια. «Τα παιδιά με δυσλεξία έχουν ένα χαρισματικό, δημιουργικό και παραγωγικό μυαλό που μαθαίνει απλά με έναν διαφορετικό τρόπο. Έχουν συνήθως υψηλό δείκτη ευφυΐας. Η νοημοσύνη τους δεν είναι το πρόβλημα. Απλά υπάρχει ένα μεγάλο κενό μεταξύ της μαθησιακής τους ικανότητας και αυτά που πρέπει να πετύχουν στο σχολείο», λέει η Ιωάννα Δημητριάδου.
Αυτός είναι και ο λόγος που καμιά φορά δίνουν την εικόνα πως δεν κατανοούν και οι δάσκαλοι το αποδίδουν στη νοημοσύνη τους. Και όπως φαίνεται η δυσλεξία είναι μια κάθε άλλο παρά σπάνια διαταραχή. Σύμφωνα με τα διεθνή στατιστικά δεδομένα, το ποσοστό των παιδιών που εμφανίζουν γενικές μαθησιακές δυσκολίες φτάνει στο 10% του γενικού σχολικού πληθυσμού. Το ποσοστό των παιδιών που εμφανίζουν συμπτώματα δυσλεξίας δεν ξεπερνά το 3%-5%. Για αυτόν τον λόγο οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι ενήμεροι, ώστε να δραστηριοποιηθούν περισσότερο σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών. Όπως σημειώνει η Ιωάννα Δημητριάδου, πρόσφατες έρευνες στηρίζονται στη διάγνωση της δυσλεξίας και των μαθησιακών δυσκολιών ήδη όταν το παιδί βρίσκεται στην ηλικία των πέντε χρόνων.
Τα παιδιά που βρίσκονται σε αυτή την ηλικιακή ομάδα ενδέχεται να εμφανίσουν τα εξής συμπτώματα:
ή Δυσκολεύονται στην προφορά των γραμμάτων του αλφαβήτου.
ή Μπερδεύουν τις μορφές των γραμμάτων, κυρίως αυτά που μοιάζουν οπτικά.
ή Δυσκολεύονται στην εξιστόρηση γεγονότων με λογική αλληλουχία.
ή Εμφανίζουν δυσκολίες στον συντονισμό καθημερινών πράξεων.
ή Εμφανίζουν δυσκολίες να ονοματίζουν νούμερα, χρώματα και γράμματα, αυτές οι δυσκολίες μπορεί να αποτελέσουν σημάδια δυσλεξίας.
ή Δυσκολεύονται σε ασκήσεις ομοιοκαταληξίας.
ή Δεν τελειώνουν τις δραστηριότητές τους.
ή Δυσκολεύονται να ζωγραφίσουν μέσα σε γεωμετρικά σχήματα ή τα γράμματα του αλφαβήτου.
ή Έχουν φτωχό λεξιλόγιο.
«Οι παραπάνω δυσκολίες στηρίζονται στην έλλειψη φωνολογικής ενημερότητας, στην αδύναμη μνήμη και στην αδύνατη ταχύτητα επεξεργασίας» εξηγεί η ίδια. Και συνεχίζει: «Γνωρίζοντας τα χαρακτηριστικά των δυσλεκτικών παιδιών στη νηπιακή ηλικία και έχοντας καθημερινή επαφή με τις νηπιαγωγούς, οι γονείς είναι ενήμεροι για το μαθησιακό προφίλ των παιδιών τους». Στόχος είναι όταν τα παιδιά ξεκινήσουν το Δημοτικό, οι γονείς να μπορούν να ενημερώσουν τους δασκάλους για τυχόν δυσκολίες και έτσι να γίνει πιο εύκολη και πιο εποικοδομητική η παρέμβαση. Και αυτό διότι τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με δυσλεξία όταν ξεκινούν την Α’ τάξη του Δημοτικού γίνονται πιο έντονα, καθώς αυξάνονται οι σχολικές απαιτήσεις. Κυρίως αντιμετωπίζουν δυσκολίες:
ή Στην ανάγνωση. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι αναγνωστικές δυσκολίες οφείλονται κυρίως σε ανεπάρκεια φωνολογικής επεξεργασίας. Δηλαδή, το παιδί να έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίζει τους ήχους των γραμμάτων ώστε να φτιάχνει λέξεις.
ή Στην κατανόηση κειμένων (ιδιαίτερα στα μαθήματα ιστορίας και θρησκευτικών).
ή Στον προφορικό λόγο (αναγραμματισμοί, εκφραστικά λάθη).
ή Στην ορθογραφία, δηλαδή δυσορθογραφία (αυτές αναφέρονται κυρίως σε γραμματικούς κανόνες, π.χ. οι καταλήξεις των ουσιαστικών, των ρημάτων ή των επιθέτων, χρήση κεφαλαίων ανάμεσα στα μικρά).
ή Στο γραπτό λόγο.
ή Δυσγραφία ή κακογραφία.
ή Στα μαθηματικά – δυσαριθμησία.
ή Στην οπτική επεξεργασία των λέξεων.
ή Στην ακουστική επεξεργασία των λέξεων.
ή Στην εκμάθηση ξένης γλώσσας.
ή Στον προσανατολισμό, στον χώρο και στον χρόνο.
ή Μη καθορισμένη πλευρίωση (μπερδεύουν, δηλαδή, το αριστερά με το δεξιά).
ή Αδύνατη μνήμη ακολουθιών.
ή Δυσκολίες κοινωνικο-συναισθηματικής φύσεως.
ή Διαταραχές ελλειμματικής προσοχής.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Παιδιά: Αφήστε τα να βαρεθούν, είναι εποικοδομητικό! Πώς να μάθετε στα παιδιά σας να αποδέχονται τις στιγμές ανίας, μακριά από δραστηριότητες και οθόνες, και τι οφέλη... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Glow Back Moments: Μικρές στιγμές με μεγάλη σημασία Η εφηβεία είναι μια δύσκολη περίοδος και τα Glow Back Moments μπορεί να παίξουν μεγάλο ρόλο στη διατήρηση μιας... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γιατί οι αναμνήσεις των οικογενειακών διακοπών είναι ανεκτίμητες; Η τέχνη του να δημιουργούμε όμορφες εμπειρίες με τα παιδιά μας. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πώς να προστατέψουμε τα παιδιά από τα κουνούπια αυτό το καλοκαίρι; Χρήσιμες συμβουλές για να κρατήσουμε μακρία αυτούς τους απρόσκλητους επισκέπτες. Τι ρόλο παίζει η κληρονομικότητα; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδικοί φίλοι: Γιατί είναι τόσο σημαντικοί από την προσχολική ηλικία Η προσχολική ηλικία είναι μια συναρπαστική περίοδος στη ζωή των παιδιών. Η εξερεύνηση του κόσμου και η ανάπτυξη κοινωνικών... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Crashing out: Πώς θα καταλάβεις αν το παιδί είναι στα όριά του; Σίγουρα έχεις συναντήσει στο TikTok τον όρο «crashing out» ή έχεις ακούσει το παιδί σου να το λέει... Αλλά... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Looksmaxxing: Η TikTok τάση που απειλεί την ψυχική υγεία των αγοριών Η ενασχόληση με το looksmaxxing μπορεί να οδηγήσει σε αρνητικές συνέπειες για τα αγόρια στην εφηβεία, όπως η χαμηλή... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Τα παιδιά κάνουν… διάλειμμα από τα social για σοβαρό λόγο Τα παιδιά και οι έφηβοι κάνουν ολοένα και περισσότερα διαλείμματα, καθώς ελέγχουν τη χρήση των συσκευών τους αντί να... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Τα 3 εφόδια που χρειάζονται τα παιδιά για να πετύχουν Τα παιδιά χρειάζονται καθοδήγηση, στήριξη και χώρο για να δοκιμάσουν, να αποτύχουν και να ξαναπροσπαθήσουν μέχρι να πετύχουν... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πώς θα κινητοποιήσουμε το παιδί, χωρίς να το πιέσουμε Το κίνητρο είναι η σπίθα, η δύναμη που ωθεί το παιδί να μεγαλώσει και να γίνει ένας επιτυχημένος και... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Διαδικτυακοί κίνδυνοι: Ανάγκη για ενίσχυση της προστασίας των ανηλίκων Πανελλαδική έρευνα σε 2500 μαθητές αποκαλύπτει νέα στοιχεία που τονίζουν την ανάγκη ενίσχυσης των μηχανισμών προστασίας των ανηλίκων στο... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδικό άγχος: Πώς εκδηλώνεται σωματικά Το παιδικό άγχος συχνά “μιλάει” μέσα από το σώμα. Αντί να απορρίπτουμε αυτά τα σημάδια, θα πρέπει να τα... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γεννιόμαστε «άνθρωποι» ή γινόμαστε; Τι μαθαίνουμε στο παιδί; Τι ακριβώς είναι αυτό που λέμε ανθρωπιά; Πώς μπορούμε να τη διδάξουμε στο παιδί μέσα από τις αντιφάσεις της... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί: 8 tips για να διαχειριστείτε το βάρος του Οκτώ τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να διαμορφώσει σωστές διατροφικές συνήθειες και να καταφέρετε να ελέγξετε το... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Η ΣΥΝΤΑΓΗ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Ζουμερό φιλέτο κοτόπουλο στο φούρνο Πως να ψήσεις το πιο τρυφερό και ζουμερό στήθος κοτόπουλο...
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Απόρρητο