imommy.gr ΠαιδίΌσα χρειάζεται να ξέρετε για τη δυσλεξία

Όσα χρειάζεται να ξέρετε για τη δυσλεξία

Όσα χρειάζεται να ξέρετε για τη δυσλεξία | imommy.gr

Δυσλεξία είναι οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία και στα μαθηματικά, από τα πρώτα σχολικά χρόνια

Το πιο σημαντικό είναι οι μεγάλοι να είναι «διαβασμένοι», ώστε να μπορούν να αναγνώσουν τα πιθανά σημάδια δυσλεξίας. Η παιδαγωγός – συγγραφέας, ειδική σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών, Ιωάννα Δημητριάδου αναλύει τα συμπτώματα που πρέπει να υποψιάσουν τους γονείς, με στόχο την πρώιμη παρέμβαση.
«Η λέξη δυσλεξία  έχει ελληνικές ρίζες. Προέρχεται από το ελληνικό “δυς” (που σημαίνει κάτι δύσκολο) και από το “λέξια” (λέξεις ή γλώσσα). Δυσλεξία είναι οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που εμφανίζονται στην ανάγνωση (δυσαναγνωσία σε ποσοστό 70%), στη γραφή (δυσγραφία, σε ποσοστό 20% κακογραφία), στην ορθογραφία (δυσορθογραφία, σε ποσοστό 70%) και στα μαθηματικά (δυσαριθμησία, σε ποσοστό 60%), από τα πρώτα σχολικά χρόνια», εξηγεί η ειδικός.
Διευκρινίζει ωστόσο ότι η δυσλεξία δεν είναι ασθένεια. «Τα παιδιά με δυσλεξία έχουν ένα χαρισματικό, δημιουργικό και παραγωγικό μυαλό που μαθαίνει απλά με έναν διαφορετικό τρόπο. Έχουν συνήθως υψηλό δείκτη ευφυΐας. Η νοημοσύνη τους δεν είναι το πρόβλημα. Απλά υπάρχει ένα μεγάλο κενό μεταξύ της μαθησιακής τους ικανότητας και αυτά που πρέπει να πετύχουν στο σχολείο», λέει η Ιωάννα Δημητριάδου.
Αυτός είναι και ο λόγος που καμιά φορά δίνουν την εικόνα πως δεν κατανοούν και οι δάσκαλοι το αποδίδουν στη νοημοσύνη τους. Και όπως φαίνεται η δυσλεξία είναι μια κάθε άλλο παρά σπάνια διαταραχή. Σύμφωνα με τα διεθνή στατιστικά δεδομένα, το ποσοστό των παιδιών που εμφανίζουν γενικές μαθησιακές δυσκολίες φτάνει στο 10% του γενικού σχολικού πληθυσμού. Το ποσοστό των παιδιών που εμφανίζουν συμπτώματα δυσλεξίας δεν ξεπερνά το 3%-5%. Για αυτόν τον λόγο οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι ενήμεροι, ώστε να δραστηριοποιηθούν περισσότερο σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών. Όπως σημειώνει η Ιωάννα Δημητριάδου, πρόσφατες έρευνες στηρίζονται στη διάγνωση της δυσλεξίας και των μαθησιακών δυσκολιών ήδη όταν το παιδί βρίσκεται στην ηλικία των πέντε χρόνων.
Τα παιδιά που βρίσκονται σε αυτή την ηλικιακή ομάδα ενδέχεται να εμφανίσουν τα εξής συμπτώματα:
ή Δυσκολεύονται στην προφορά των γραμμάτων του αλφαβήτου.
ή Μπερδεύουν τις μορφές των γραμμάτων, κυρίως αυτά που μοιάζουν οπτικά.
ή Δυσκολεύονται στην εξιστόρηση γεγονότων με λογική αλληλουχία.
ή Εμφανίζουν δυσκολίες στον συντονισμό καθημερινών πράξεων.
ή Εμφανίζουν δυσκολίες να ονοματίζουν νούμερα, χρώματα και γράμματα, αυτές οι δυσκολίες μπορεί να αποτελέσουν σημάδια δυσλεξίας.
ή Δυσκολεύονται σε ασκήσεις ομοιοκαταληξίας.
ή Δεν τελειώνουν τις δραστηριότητές τους.
ή Δυσκολεύονται να ζωγραφίσουν μέσα σε γεωμετρικά σχήματα ή τα γράμματα του αλφαβήτου.
ή Έχουν φτωχό λεξιλόγιο.
«Οι παραπάνω δυσκολίες στηρίζονται στην έλλειψη φωνολογικής ενημερότητας, στην αδύναμη μνήμη και στην αδύνατη ταχύτητα επεξεργασίας» εξηγεί η ίδια. Και συνεχίζει: «Γνωρίζοντας τα χαρακτηριστικά των δυσλεκτικών παιδιών στη νηπιακή ηλικία και έχοντας καθημερινή επαφή με τις νηπιαγωγούς, οι γονείς είναι ενήμεροι για το μαθησιακό προφίλ των παιδιών τους». Στόχος είναι όταν τα παιδιά ξεκινήσουν το Δημοτικό, οι γονείς να μπορούν να ενημερώσουν τους δασκάλους για τυχόν δυσκολίες και έτσι να γίνει πιο εύκολη και πιο εποικοδομητική η παρέμβαση. Και αυτό διότι τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με δυσλεξία όταν ξεκινούν την Α’ τάξη του Δημοτικού γίνονται πιο έντονα, καθώς αυξάνονται οι σχολικές απαιτήσεις. Κυρίως αντιμετωπίζουν δυσκολίες:
ή Στην ανάγνωση. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι αναγνωστικές δυσκολίες οφείλονται κυρίως σε ανεπάρκεια φωνολογικής επεξεργασίας. Δηλαδή, το παιδί να έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίζει τους ήχους των γραμμάτων ώστε να φτιάχνει λέξεις.
ή Στην κατανόηση κειμένων (ιδιαίτερα στα μαθήματα ιστορίας και θρησκευτικών).
ή Στον προφορικό λόγο (αναγραμματισμοί, εκφραστικά λάθη).
ή Στην ορθογραφία, δηλαδή δυσορθογραφία (αυτές αναφέρονται κυρίως σε γραμματικούς κανόνες, π.χ. οι καταλήξεις των ουσιαστικών, των ρημάτων ή των επιθέτων, χρήση κεφαλαίων ανάμεσα στα μικρά).
ή Στο γραπτό λόγο.
ή Δυσγραφία ή κακογραφία.
ή Στα μαθηματικά – δυσαριθμησία.
ή Στην οπτική επεξεργασία των λέξεων.
ή Στην ακουστική επεξεργασία των λέξεων.
ή Στην εκμάθηση ξένης γλώσσας.
ή Στον προσανατολισμό, στον χώρο και στον χρόνο.
ή Μη καθορισμένη πλευρίωση (μπερδεύουν, δηλαδή, το αριστερά με το δεξιά).
ή Αδύνατη μνήμη ακολουθιών.
ή Δυσκολίες κοινωνικο-συναισθηματικής φύσεως.
ή Διαταραχές ελλειμματικής προσοχής.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Βοηθώντας τα παιδιά να έχουν «καλό εγωισμό» Ελέγχοντας τον εγωισμό του παιδιού, το βοηθάμε να αναπτύξει την αυτοπεποίθησή του. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αδέρφια: Πότε πρέπει να παρέμβετε στους τσακωμούς Τα αδέρφια τσακώνονται; Ορισμένες διαφωνίες μπορούν να επιλυθούν από «μόνες» τους, άλλες όμως απαιτούν την παρέμβασή μας. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Σχολείο: Τα λάθη που κάνουμε όταν διαβάζουμε τα παιδιά Κάνοντας τις εργασίες για το σχολείο με το παιδί μας, μπορεί να βιώσουμε και να του προκαλέσουμε… ανάμεικτα συναισθήματα. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εσείς έχετε μιλήσει στα παιδιά για τα χρήματα; Μαθαίνουμε στα παιδιά από νωρίς την αξία των χρημάτων. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«Μαμά δεν νιώθω καλά»: Μήπως δεν πρέπει να πάει σχολείο; Πολλές φορές τα παιδιά μπορεί να χρησιμοποιήσουν αυτήν την (πολύ πρωτότυπη!) δικαιολογία για να μην πάνε σχολείο. Πώς θα... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γνωρίζετε τι είναι το «Σύνδρομο Βιαστικού Παιδιού»; Νέα έρευνα στρέφει την προσοχή σε ένα δημοφιλές σύνδρομο, εξηγωντας γιατί μπορεί να βλάψει το παιδί σας. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Από τι κινδυνεύουν τα παιδιά στην προεφηβεία Οι ειδικοί παρατηρούν μια αύξηση της θλίψης στην προεφηβεία... Σε τι μπορεί να οφείλεται αυτό; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Σήμερα, περνάμε με τα παιδιά μας χρόνο στη φύση Ήρθε η ώρα να ακολουθήσετε το αρχέγονο ένστικτό σας για τη φύση. Η επαφή με το φυσικό περιβάλλον ενισχύει... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«Πρόσεχε παιδί μου!»: Μια συμβουλή χωρίς αποτέλεσμα Έχετε παρατηρήσει πόσο συχνά λέμε «Πρόσεχε!» στα παιδιά; Ωστόσο, αυτά δεν φαίνεται να μας ακούν... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ανεξάρτητα παιδιά: 2 βασικά εφόδια Καλλιεργούμε την αυτοπεποίθηση στα παιδιά για να γίνουν ανεξάρτητοι και ικανοί ενήλικες. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Κάντε τις βαρετές οικογενειακές δραστηριότητες, παιχνίδι Προσθέστε στις απλές καθημερινές δραστηριότητες με τα παιδιά το παιχνίδι για να πάψουν να είναι βαρετές και για τις... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εφηβεία: Μήπως κάνεις κι εσύ αυτό το κλασικό λάθος με το παιδί; Σίγουρα έχετε όλη την καλή διάθεση να έχετε καλή επικοινωνία με το παιδί, αλλά στην εφηβεία τα πράγματα είναι... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«Εκρήξεις» μετά το σχολείο: Γιατί συμβαίνουν; Είναι φυσικό τα παιδιά να απελευθερώνουν τη συναισθηματική, πνευματική και σωματική τους ενέργεια μόλις τελειώνει το σχολείο. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Χωρίς αδέρφια: Μήπως είναι τελικά τα μοναχοπαίδια, τα πιο χαρούμενα παιδιά…; Στην Κίνα και στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι έφηβοι χωρίς αδέρφια ή με ένα αδερφάκι φάνηκε σε έρευνα να έχουν... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Η ΣΥΝΤΑΓΗ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Σπιτικές σάλτσες, χωρίς συντηρητικά Φτιάχνουμε τα δικά μας χειροποίητα ντιπ χωρίς ζάχαρη και συντηρητικά, εύκολα και γρήγορα στο σπίτι εντυπωσιάζοντας την παρέα.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ