Κάθε νέος μπαμπάς αναρωτιέται πόση ώρα πρέπει να αφιερώνει στο παιχνίδι με τα παιδιά του, ειδικά την περίοδο της καραντίνας, που εκ των πραγμάτων η οικογένεια περνάει περισσότερο χρόνο μαζί. Όλα ξεκινούν όμως από το πώς ορίζουμε το παιχνίδι.

Με την κλασική έννοια της λέξης, το παιχνίδι σημαίνει να καθίσετε στο πάτωμα μαζί με το παιδί και να αλληλεπιδράσετε μαζί του χρησιμοποιώντας τα παιχνίδια του. Όμως, το παιχνίδι έρχεται σε πολλές μορφές και πιθανότατα παίζετε με τα παιδιά σας πολύ περισσότερο από όσο νομίζετε.

 

Αν το παιδί σας έρχεται στο κρεβάτι σας το πρωί, χοροπηδάει, κρύβεται κάτω από τα σκεπάσματα και κάνει αστείους ήχους, αυτό είναι παιχνίδι. Αν όση ώρα μαγειρεύετε, το παιδί παίζει με ασφαλή μαγειρικά σκεύη και παράλληλα συζητάτε, αυτό είναι παιχνίδι. Αν όσο το κάνετε μπάνιο, γαργαλάτε την κοιλίτσα του και το ενθαρρύνετε να φτιάχνει σαπουνόφουσκες, αυτό είναι παιχνίδι.

Με λίγα λόγια, μπορεί να παίζετε όλη την ημέρα με το παιδί σας χωρίς καν να το παίρνετε είδηση. Άλλωστε, το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας του παιδιού σας είναι παιχνίδι και εξερεύνηση και πιθανότατα εμπλέκεστε σε μεγάλο μέρος αυτού.

Δύο είδη παιχνιδιού

 

Μη δομημένο παιχνίδι

 

Αντιστοιχεί στα παραδείγματα που αναφέραμε παραπάνω. Είναι το παιχνίδι που προκύπτει χωρίς προγραμματισμό, με ή χωρίς εσάς. Τα παιδιά ασχολούνται με το μη δομημένο παιχνίδι όλη την ημέρα φτιάχνοντας τα δικά τους μικρά παιχνίδια και μετατρέποντας τα πάντα σε παιχνίδι. Υπάρχουν πλεονεκτήματα στο μη δομημένο παιχνίδι, καθώς το παιδί έχει τον έλεγχο, έχει την ευκαιρία να καταλάβει πώς λειτουργούν τα πράγματα μόνο του και μαθαίνει επίσης μερικές δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.

Δομημένο παιχνίδι

 

Είναι ακριβώς όπως ακούγεται: πολύ πιο οργανωμένο και συνήθως καθοδηγείται από έναν ενήλικα. Το δομημένο παιχνίδι επιτρέπει στους γονείς να διδάσκουν στο παιδί κάποια πράγματα κατά τη διάρκεια, καθοδηγώντας το παιχνίδι ή τη δραστηριότητα.

Ιδέα για δομημένο παιχνίδι

 

Μπορείτε να κάνετε μια στοίβα με μερικά τουβλάκια και στη συνέχεια να ζητήσετε από το παιδί σας να δημιουργήσει την ίδια δομή. Έπειτα, μπορείτε να μιλήσετε για χρώματα και σχήματα και να ζητήσετε από το παιδί σας να τα ονομάσει επίσης. Μπορείτε να πείτε, «έφτιαξα τρεις στοίβες, μπορείς να φτιάξεις τέσσερις; Μπορείς να μετρήσεις πόσες υπάρχουν τώρα συνολικά;». Μέσω του δομημένου παιχνιδιού, οξύνετε τη σκέψη του παιδιού σας και του μαθαίνετε νέες δεξιότητες.

*Η αλληλεπίδραση με το παιδί σας σε καθημερινή βάση (ειδικά την περίοδο της καραντίνας), περιλαμβάνει πολύ περισσότερο παιχνίδι από όσο νομίζατε. Τα παιδιά χρειάζονται έναν ισορροπημένο συνδυασμό μη δομημένου και δομημένου παιχνιδιού, επομένως προσπαθήστε να εντάξετε και τα δύο στην καθημερινότητά σας με το παιδί.