Τα μωρά και τα νήπια έχουν έμφυτη την τάση για μάθηση και εμείς ως γονείς οφείλουμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που υποστηρίζει αυτήν την έμφυτη τάση των μικρών μας. Ας δούμε λοιπόν πώς θα βοηθήσουμε το μωρό μας να μάθει.

Τρόποι να βοηθήσουμε το μωρό μας να μάθει

 

-Του διαβάζουμε

Δεν πρέπει να υποτιμάμε τη σημασία που έχουν τα εικονογραφημένα βιβλία για μωρά. Ερευνητές από το κρατικό πανεπιστήμιο της Γιούτα διαπίστωσαν ότι οι γονείς χρησιμοποίησαν πιο σύνθετες λέξεις και προτάσεις όταν «διάβαζαν» βιβλία χωρίς λέξεις στο μωρό τους συγκριτικά με όταν τους διάβαζαν βιβλία με λέξεις.

-Του μιλάμε όσο το πλένουμε

Μία από τις καλύτερες ευκαιρίες να μιλήσουμε στο μωρό μας είναι όταν είμαστε απολύτως συγκεντρωμένοι σε αυτό. Μελέτες δείχνουν ότι όσο περισσότερο μιλάμε στο παιδί και όσο περισσότερες λέξεις χρησιμοποιούμε, τόσο μεγαλύτερο θα είναι έπειτα το λεξιλόγιό του. Όσο πλένουμε το μικρό μας μπορούμε να του μιλήσουμε με ενθουσιασμό για το πόσο κίτρινο είναι το παπάκι του μπάνιου του ή για το πώς είναι οι πάπιες στην πραγματική ζωή.

-Παίζουμε μαζί

Το παιχνίδι κατέχει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων του μικρού μας και μπορεί να συμβεί οπουδήποτε. Μια καλή ιδέα για παιχνίδι είναι το κλασικό «κούκου τσα» και το να βγάζουμε έναν αστείο ήχο κάθε φορά που πιέζουμε ελαφρώς τη μυτούλα του μωρού μας.

-Κουνάμε τα χέρια μας

Ενώ τραγουδάμε ένα παιδικό τραγούδι, κουνάμε ρυθμικά τα χέρια μας, ώστε να βοηθήσουμε το μωρό μας να αναπτύξει τις πρώιμες γλωσσικές του δεξιότητες, όπως είναι ο ρυθμός. Συνδυάζοντας τις κινήσεις μας με το νόημα των λέξεων (για παράδειγμα κουνώντας τα χέρια μας προς τα πάνω, όταν το τραγούδι λέει «πάνω), βοηθάμε το μικρό σας να αρχίσει να αντιλαμβάνεται το νόημα των λέξεων.

-Βγαίνουμε βόλτα

Καθώς βγαίνουμε βόλτα, το μωρό θα έχει τη δυνατότητα να δεχτεί εξωτερικά ερεθίσματα, να παρατηρήσει το περιβάλλον γύρω του και να μάθει την προσωπική του αίσθηση του χώρου.

-Το εξοικειώνουμε με τους αριθμούς

Η εκμάθηση της διαφοράς μεταξύ του «ένα» και του «δύο» είναι ένα θεμέλιο για την κατανόηση των αριθμών. Είναι χρήσιμο να τα μαθαίνουμε ταυτόχρονα στο παιδί, γιατί το καθένα χρησιμεύει ως παράδειγμα αυτού που δεν είναι το άλλο. Επισημαίνουμε το «ένα» πράγμα – ας πούμε, 1 πιάτο– και στη συνέχεια του δείχνουμε 2 πιάτα. Αρχικά, το μικρό μας μπορεί να χρησιμοποιεί τη λέξη «δύο» για οποιονδήποτε αριθμό αντικειμένων που είναι περισσότερα από ένα, και αυτό είναι φυσιολογικό. Σημαίνει ότι κατανοεί ότι τα 2 είναι διαφορετικά από 1, καθώς και ότι είναι έτοιμο να μάθει το «τρία».