Οι μέλλουσες μανούλες κάνουν πάντα ότι καλύτερο για την ανάπτυξη του μωρού τους και η μουσική έχει αποδειχθεί ένας πολύ καλός τους σύμμαχος.

Εδώ και δεκαετίες οι επιστήμονες έχουν καταλήξει ότι η μουσική είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη για το έμβρυο. Τα μωράκια έχουν την ικανότητα να χαλαρώνουν με την μουσική αλλά και να αναπτύσσουν πιο γρήγορα συγκεκριμένες δεξιότητες.

Από πότε το έμβρυο μπορεί να ακούσει;

Ένα έμβρυο ολοκληρώνει το ακουστικό του σύστημα μέσα στις πρώτες 20 εβδομάδες της κύησης. Τα ακουστικά τμήματα του εγκεφάλου, ωστόσο, γίνονται λειτουργικά περίπου στις 25 εβδομάδες και συνεχίζουν να αναπτύσσονται ακόμα και μέχρι το πρώτο εξάμηνο της ζωή του μωρού.

Το έμβρυο μέσα από την ακοή έρχεται σε επαφή με το περιβάλλον έξω από την μήτρα. Οι ήχοι από την καρδιά της μητέρας, αλλά και η αναπνοή και η φωνή της είναι οι πρώτοι που αντιλαμβάνεται το μωρό και του είναι γνώριμοι και μετά την γέννησή του.

Ιδιαίτερα ο ήχος της μητρικής καρδιάς που κυριαρχεί στο έμβρυο αποτυπώνεται τόσο έντονα στον εγκέφαλο του που τον αναγνωρίζει ακόμα και αν τον ακούσει ηχογραφημένο μετά από μήνες.

Η επίδραση της μουσικής

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι η μουσική έχει ευεργετική δράση στην ανάπτυξη του εμβρύου.

Τα μωρά εμφανίζουν αρκετές μουσικές δεξιότητες όταν ακούν μουσική από την κοιλίτσα της μητέρας τους.

Όταν παίζεται ένας σκοπός με συχνότητα το μωρό μπορεί να την αποτυπώσει και να την θυμηθεί. Οι νευρώνες του εγκέφαλου του μωρού καταγράφουν τις μελωδίες που ακούν όσο βρίσκονται στη μήτρα και μπορούν να τις αναγνωρίσουν και μετά τη γέννησή τους.

Ειδικά μουσική, όπως η κλασική και τα νανουρίσματα, που είναι πολύ κοντά στους καρδιακούς παλμούς της μητέρας ηρεμούν το μωρό και του δημιουργούν το αίσθημα της χαλάρωσης.

Τι είναι το «Φαινόμενο Μότσαρτ»

Μετά την αποδοχή της ευεργετικής επίδρασης της μουσικής στα έμβρυα, το είδος της μουσικής που πρέπει να ακούν ήταν το επόμενο θέμα ερευνών.

Η ψυχοβιολόγος Καρολίν Γρανιέ-Ντεφέρ σε έρευνα που διεξήγαγε στο Παρίσι ζήτησε από 50 εγκύους να ακούν μια συγκεκριμένη μελωδία πιάνου δύο φορές την ημέρα. Όταν έβαλαν την μελωδία στα μωρό, την ώρα που κοιμόντουσαν, ένα μήνα μετά τη γέννησή τους διαπίστωσαν οι παλμοί της καρδιάς τους επιβραδύνθηκαν κατά 12 χτύπους το λεπτό. Αντίθετα όταν του έβαλαν κάποια άλλη μελωδία υπήρξε επιβράδυνση μόνο κατά 5 χτύπους.

Τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας και πολλών άλλων δίνουν ένα μικρό προβάδισμα στην κλασική μουσική έναντι άλλων ειδών αλλά τα ευρήματα δεν μπορούν να οδηγήσουν πάντα σε ασφαλή συμπεράσματα.

Το «φαινόμενο Μότσαρτ» είναι άλλωστε αυτό που έφερε την επανάσταση σε αυτές τις έρευνες και άλλαξε τον τρόπου οι μαμάδες κοίμιζαν τα μωρά τους.

Το 1993 ο France Rauscher διαπίστωσε ότι παιδιά προσχολικής ηλικίας και φοιτητές μπορούσαν να αποδώσουν καλύτερα σε συγκεκριμένες εργασίες αν άκουγαν μια σονάτα του Μότσαρτ.

Θεωρήθηκε για πολλά χρόνια ότι η συγκεκριμένη μουσική μπορεί να βελτιώσει την ικανότητα του μυαλό που συγκεντρωθεί αλλά και να επιλύσει σημαντικά σημαντικά ζητήματα.

Η έρευνα για το «φαινόμενο Μότσαρτ» δημοσιεύτηκε στο Nature και πήρε πολύ μεγάλες διαστάσεις. Αν και οι ερευνητές ήταν πολύ επιφυλακτικοί και δεν χρησιμοποίησαν ποτέ τον συγκεκριμένο όρο, ο τύπος της εποχής του αποθέωσε για κάποια χρόνια.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1999 ο Christopher Cabris συγκέντρωσε 16 μελέτες που είχαν γίνει πάνω στο ίδιο θέμα και είδε ότι αυξήθηκε το IQ μόνο μιάμιση μονάδα, σε αντίθεση με 8 και 9 μονάδες που έλεγε η αρχική μελέτη.

Ο ρόλος της μητέρας

Ακόμα και αν τα αποτελέσματα του «φαινομένου Μότσαρτ» αμφισβητήθηκαν η επίδραση της μουσικής στην ομαλή ανάπτυξη του εμβρύου είναι διαπιστωμένη.

Σημαντικό ρόλο παίζει όμως και η μητέρα και η δική της ηρεμία. Όσο για παράδειγμα αν θεωρούμε ότι η κλασική μουσική μπορεί να βοηθήσει το μωρό, αυτή πρέπει πρώτα να μπορεί να χαλαρώσει την μητέρα.

Μην ξεχνάμε ότι το μωρό αντιλαμβάνεται την ψυχική κατάσταση της μητέρας και πρέπει οποιοδήποτε ερέθισμα να ευχαριστεί πρώτα απ’ όλα εκείνη.