Η ικανότητα που έχουν τα μικρότερα παιδιά να γελούν με το χιούμορ των άλλων αλλά και να κάνουν αστεία έχει χαρτογραφηθεί ανά ηλικία για πρώτη φορά χρησιμοποιώντας δεδομένα νέας μελέτης στην οποία συμμετείχαν σχεδόν 700 παιδιά από τη γέννηση έως την ηλικία των 4 ετών, από όλο τον κόσμο.

Τα ευρήματα, με επικεφαλής τους ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ, που δημοσιεύτηκαν στο Behavior Research Methods, προσδιορίζουν την ηλικία που πρωτοεμφανίζεται η αίσθηση του χιούμορ στα παιδιά αλλά και πώς χτίζεται συνήθως στα πρώτα χρόνια της ζωής.

Πότε ξεκινούν να εκτιμούν το χιούμορ τα παιδιά;

Ερευνητές από το Bristol’s School of Education προσπάθησαν να προσδιορίσουν ποιοι τύποι χιούμορ υπάρχουν στην πρώιμη ανάπτυξη και τις ηλικίες κατά τις οποίες εμφανίζονται διαφορετικά είδη χιούμορ.

Η ομάδα διαπίστωσε ότι η πιο πρώιμη αναφερόμενη ηλικία που κάποια παιδιά φάνηκε να εκτιμούν το χιούμορ ήταν κατά τον πρώτο μήνα, με το εκτιμώμενο 50% των παιδιών να εκτιμούν το χιούμορ στους 2 μήνες και το 50% να εκδηλώνουν χιουμοριστική διάθεση στους 11 μήνες.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, από τη στιγμή που τα παιδιά παρήγαγαν χιούμορ, το παρήγαγαν συχνά, με τα μισά από τα παιδιά να αστειεύονται τις τελευταίες 3 ώρες.

Ποιο τύπο χιούμορ προτιμούν σε κάθε ηλικία;

Από τα παιδιά που ερωτήθηκαν, η ομάδα εντόπισε 21 διαφορετικούς τύπους χιούμορ. Τα παιδιά ηλικίας κάτω του ενός έτους εκτιμούσαν τις σωματικές, οπτικές και ακουστικές μορφές χιούμορ. Αυτό περιελάμβανε παιχνίδια κρυφτού και αποκάλυψης (κου-κου-τα), αστεία πρόσωπα, αστείες φωνές και θορύβους.

Τα παιδιά ενός έτους εκτιμούσαν πολλά είδη χιούμορ που περιλάμβαναν την αντίδραση των άλλων. Αυτό περιελάμβανε πειράγματα, δείχνοντας κρυμμένα μέρη του σώματος, το να τρομάζουν τους άλλους ή να συμπεριφέρονται σαν κάτι άλλο, όπως ζώα.

Το χιούμορ των παιδιών στα δύο έτη αντικατόπτριζε τη γλωσσική ανάπτυξη, συμπεριλαμβανομένης της λανθασμένης επισήμανσης, του παιχνιδιού με έννοιες. Σε αυτήν την ηλικία, οι ερευνητές παρατήρησαν πιο έντονα και το επιθετικό χιούμορ.

Τέλος, τα 3χρονα παιδιά διαπιστώθηκε ότι παίζουν με τους κοινωνικούς κανόνες (π.χ. λένε άτακτα λόγια για να είναι αστεία) και έδειξαν την αρχή της κατανόησης για κόλπα και λογοπαίγνια.