Πόσες φορές στην ζωή σας δεν έχετε ανακαλέσει κάποιο τραγούδι που μάθατε στο σχολείο; Τα ταχταρίσματα, τα παραδοσιακά παιδικά τραγούδια, τα νανουρίσματα, τα παιδικά τραγούδια, τα παιδικά τραγούδια των δικών σας παιδικών χρόνων είναι λίγα μόνο από τα είδη που μπορούμε να συναντήσουμε. Παιδικό τραγούδι είναι κάθε τραγούδι (παραδοσιακό ή σύγχρονο) το οποίο έχει γραφτεί για παιδιά. Μπορούμε όμως να διευρύνουμε την «βεντάλια»  αυτή και να εντάξουμε και τα τραγούδια που, ενώ δεν έχουν γραφτεί για παιδιά, η θεματολογία τους είναι κατάλληλη γι’ αυτά. Για παράδειγμα τα παραδοσιακά τραγούδια ή τα τραγούδια των μεγάλων Ελλήνων συνθετών. Το κάθε ένα εξυπηρετεί τον σκοπό του και παρόλο που μπορεί, εκ πρώτης όψεως, να μην είναι εμφανώς παιδαγωγικός είναι σχεδόν βέβαιο ότι το παιδί κάτι θα διδαχθεί μέσα από αυτό. Τι άλλο όμως μπορεί να κερδίσει το παιδί με το να τραγουδάει αλλά και να ακούει τραγούδια;

 

Αμφίδρομη διδασκαλία

Αμφίδρομη διδασκαλία είναι όταν μία γνώση «περνάει» μέσα από μία άλλη. Για παράδειγμα τα τραγούδια που μαθαίνουν τα παιδιά για τα γράμματα όταν, στα πρώτα τους σχολικά χρόνια, μαθαίνουν την άλφα – βήτα. Με αυτόν τον τρόπο η μάθηση γίνεται πιο διασκεδαστική και εντυπώνεται γρηγορότερα στο παιδικό μυαλό. Αντίστροφα τώρα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα τραγούδι ως κίνητρο για να μια καινούργια γνώση. Αν οι στίχοι του μιλούν για παράδειγμα για μια γεωγραφική τοποθεσία μπορείτε να ανοίξετε τον χάρτη και να την εντοπίσετε. Πράγμα που λειτουργεί προσθετικά στην παγίωση των γνώσεων του παιδιού.

 

Διεύρυνση λεξιλογίου

Καινούργια τραγούδια, καινούργιοι στίχοι, καινούργιες λέξεις… Πολλοί θα σκεφτούν ότι αυτό ισχύει μόνο στα παιδιά μικρότερης ηλικίας τα οποία βρίσκονται στα πρώτα επίπεδα λεκτικής επικοινωνίας. Δεν είναι έτσι, όμως. Φέρνοντας τα παιδιά σε επαφή με τους «μεγάλους» Έλληνες συνθέτες αρχικά τους φέρνουμε σε επαφή με την Ελληνική ποίηση και στην συνέχεια με τον λεξιλογικό πλούτο αυτής. Είναι σημαντικό να έχετε κατά νου ότι η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες που χρησιμοποιεί τόσο πολύ την ποίηση στην μουσική και αυτό είναι μοναδικό. Μέσα λοιπόν από τους Έλληνες ποιητές τα παιδιά διανθίζουν το λεξιλόγιό τους και διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες. Δεξιότητες που θα τα ακολουθούν για όλη τους τη ζωή. Ακόμα, όμως, και μέσα από τα παραδοσιακά τραγούδια έρχονται σε επαφή με άγνωστες  λέξεις και τοπικά ιδιώματα που τείνουν να χαθούν.

 

Εκμάθηση ρυθμολογίας

Ρυθμολογία είναι το να μάθει κάποιος να αντιλαμβάνεται, να ξεχωρίζει και να μπορεί να αναπαράξει τον ρυθμό. Και ενώ μπορεί να σκέφτεστε ότι αυτή είναι μία δεξιότητα που χρειάζεται μόνο σε αυτούς που ασχολούνται με την μουσική αυτό δεν ισχύει. Αρχικά καλό είναι να σκεφτείτε ότι από έναν ρυθμό γεννιέται ο άνθρωπος. Αυτόν του χτύπου της καρδιάς. Παρόλα αυτά ενώ ο ρυθμός βρίσκεται παντού στην καθημερινότητά μας, όπως στο περπάτημα ή στον χτύπο της μπάλας, δεν είναι έμφυτος, είναι μια συνεχώς ασκούμενη δεξιότητα. Τα τραγούδια λοιπόν είναι ο πρώτος και πιο εύκολος τρόπος εκμάθησης της ρυθμολογίας.

 

Συντονισμός κινήσεως – λόγου

Δεν είναι τυχαίο που τα τραγούδια που μαθαίνουν τα μικρά παιδιά συνδυάζουν κίνηση και λόγο. Αυτό βοηθάει αφενός στην ευκολότερη αποστήθιση των στίχων αφετέρου τα μαθαίνει να κάνουν παραπάνω από ένα πράγμα ταυτόχρονα. Μια δεξιότητα που θα τα ωφελήσει αρκετά στο σχολείο. Περίοδο κατά την οποία πρέπει να μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα ταυτόχρονα όπως να ακούν την δασκάλα, να γράφουν και να παρατηρούν.

 

Ομαδικότητα

Ένα, δύο, τρία και… Αυτά είναι τα λόγια με τα οποία συνήθως αρχίζει ένα τραγούδι. Ο λόγος είναι καθαρά συντονιστικός. Έτσι τα παιδιά μαθαίνουν να συντονίζονται και να λειτουργούν ομαδικά αφού ακόμα και ένας να μην ακολουθήσει την ομάδα αυτό γίνεται γρήγορα αντιληπτό. Είναι πολύ σημαντικό να παρατηρήσετε ότι παιδιά που στην αρχή δεν μπορούν εύκολα να ακολουθήσουν το σύνολο, μετά  από λίγο καιρό παρατηρούν, αυτοδιορθώνονται αλλά και διορθώνουν όσους δεν είναι «συντονισμένοι».

 

Κοινωνικοποίηση

Όταν το παιδί βρεθεί σε ένα άγνωστο περιβάλλον ψάχνει ένα κοινό σημείο αναφοράς για να μπορέσει να επικοινωνήσει με άτομα της ηλικίας του. Έχετε αναρωτηθεί ποτέ εάν πάτε σε ένα πάρτι που το παιδί σας δεν γνωρίζει κανένα άλλο παιδί, τι θα γινόταν αν δεν γνώριζε και κανένα από τα τραγούδια που θα έπαιζαν; Αυτό είναι ένα απλό παράδειγμα για να γίνει πιο κατανοητή η δύναμη της μουσικής σε σχέση με την κοινωνικοποίηση. Από τα πρώτα τραγούδια στον παιδικό σταθμό και τις πρώτες του φιλίες έως τους πρώτους εφηβικούς του έρωτες και τις αφιερώσεις τα τραγούδια βοηθούν σημαντικά το παιδί για μία υγιή κοινωνικοποίηση.