Αν είχατε ποτέ την αίσθηση ότι τα παιδιά σας, ήδη από όταν ξεκίνησαν το δημοτικό, ήταν πιο «έξυπνα» από εσάς ή τουλάχιστον διαπιστώσατε ότι μπορούσαν να αξιοποιήσουν νέες πληροφορίες και δεξιότητες πιο γρήγορα από εσάς, νέα έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο Current Biology, επιβεβαιώνει πως δεν είναι απλώς ιδέα σας. Πράγματι, τα παιδιά αφομοιώνουν πολύ πιο γρήγορα όσα μαθαίνουν συγκριτικά με τους ενήλικες, γεγονός που οφείλεται σε αγγελιοφόρο γνωστό ως GABA στον εγκέφαλο, που σταθεροποιεί τα νέα δεδομένα.

«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι τα παιδιά της πρωτοβάθμιας σχολικής ηλικίας μπορούν να μάθουν περισσότερα μέσα σε μια δεδομένη χρονική περίοδο από τους ενήλικες, καθιστώντας τη μάθηση πιο αποτελεσματική στα παιδιά», δήλωσε ο Takeo Watanabe του Πανεπιστημίου Brown.

Ο παιδικό εγκέφαλος καλύτερα προσαρμοσμένος στην μάθηση

Σύμφωνα με τα ευρήματα των ερευνητών, τα παιδιά έχουν μια ταχεία ενίσχυση του GABA κατά τη διάρκεια εκμάθησης νέων πληροφοριών. Αυτό έρχεται σε έντονη αντίθεση με τις συγκεντρώσεις του GABA στους ενήλικες, οι οποίες παρέμειναν σταθερές. Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι ο εγκέφαλος των παιδιών ανταποκρίνεται στην εκπαίδευση με τρόπο που τους επιτρέπει να σταθεροποιούν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά τα νέα στοιχεία, οτιδήποτε κι αν μαθαίνουν για πρώτη φορά.

«Συχνά πιστεύουμε ότι τα παιδιά μαθαίνουν πιο αποτελεσματικά από τους ενήλικες, αν και η επιστημονική υποστήριξη αυτής της υπόθεσης ήταν, στην καλύτερη περίπτωση, αδύναμη και, αν είναι αλήθεια, οι νευρωνικοί μηχανισμοί που είναι υπεύθυνοι για την αποτελεσματικότερη μάθηση στα παιδιά είναι ασαφείς» αναφέρουν οι ερευνητές.

Οι διαφορές στο GABA ήταν ένα προφανές μέρος για να αναζητήσουμε απαντήσεις. Έτσι, ξεκίνησαν στη νέα τους μελέτη να δουν πώς αλλάζουν τα επίπεδα GABA πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τη μάθηση. Ήθελαν επίσης να δουν πώς αυτό διέφερε μεταξύ παιδιών και ενηλίκων.

Οι ερευνητές εξέτασαν την οπτική μάθηση σε παιδιά δημοτικού σχολείου και ενήλικες, χρησιμοποιώντας συμπεριφορικές και υπερσύγχρονες τεχνικές νευροαπεικόνισης. Διαπίστωσαν ότι οπτική μάθηση πυροδότησε μια αύξηση του GABA στον οπτικό φλοιό των παιδιών, την περιοχή του εγκεφάλου που επεξεργάζεται τις οπτικές πληροφορίες.

Καλύτερες οι παιδικές επιδόσεις

Αυτή η ενίσχυση του GABA επίσης παρέμεινε για αρκετά λεπτά μετά το τέλος της οπτικής μάθησης. Στους ενήλικες, δεν υπήρξαν καθόλου αλλαγές στο GABA.

«Παρόλο που ο εγκέφαλος των παιδιών δεν έχει πλήρως αναπτυχθεί και πολλές από τις συμπεριφορικές και γνωστικές τους λειτουργίες δεν είναι τόσο αποτελεσματικές όσο στους ενήλικες, όπως ο γνωστικός έλεγχος ή η προσοχή, τα παιδιά δεν έχουν λιγότερες επιδόσεις συγκριτικά μες τους ενήλικες.

Αντίθετα, τα παιδιά είναι, τουλάχιστον σε ορισμένους τομείς, όπως η οπτική μάθηση, ανώτερα ως προς τις ικανότητές τους από τους ενήλικες» εξηγούν οι ερευνητές.

Καταλήγουν, επισημαίνοντας ότι τέτοιες διαφορές στα ποσοστά ωρίμανσης μεταξύ των περιοχών και των λειτουργιών του εγκεφάλου θα πρέπει να εξεταστούν λεπτομερώς σε μελλοντικές μελέτες.