Όταν πρόκειται να μάθουμε στα παιδιά τον κόσμο, ορισμένα θέματα μπορεί να φαίνονται δύσκολο να τα θίξουμε. Και πολλά από αυτά δεν διδάσκονται στα σχολεία. Ένα τέτοιο είναι τα χρήματα. Οι γονείς μπορεί να μην γνωρίζουν πώς να ξεκινήσουν την κουβέντα για τα χρήματα, αλλά είναι μια συζήτηση που δεν πρέπει να αποφεύγεται.

Ίσως να δίνετε ένα χαρτζιλίκι στο παιδί για να το εξοικειώσετε με την αξία του χρήματος. Ωστόσο, μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι αυτό είναι πιο ωφέλιμο όταν συνδυάζεται με καθοδήγηση σχετικά με την αποταμίευση και τον προϋπολογισμό.

Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από πολλές πηγές επιρροής όπως οι φίλοι και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Αλλά τη μεγαλύτερη επιρροή στην οικονομική τους κοινωνικοποίηση – δηλαδή στις αξίες, τις γνώσεις, τις στάσεις και τις συμπεριφορές που προάγουν την οικονομική ευημερία – ασκούν οι γονείς τους.

Διαβάστε επίσης: Πώς θα εξοικειώσουμε το παιδί με τα χρήματα;

Έρευνες δείχνουν ότι η πλειονότητα των παιδιών μεταξύ 11 και 17 ετών δεν έχει αυτοπεποίθηση στη διαχείριση των χρημάτων. Όσο νωρίτερα ξεκινήσετε τη συζήτηση με τα μεγαλύτερα παιδιά σας τόσο το καλύτερο.

Θέτοντας στόχους

Ο καθορισμός οικονομικών στόχων αποτελεί σημαντικό μέρος της εκμάθησης της διαχείρισης των χρημάτων. Απαιτεί να θέσετε προτεραιότητες στις οικονομικές σας ανάγκες. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι αποδίδουν καλύτερα όταν έχουν καταγράψει τι πρέπει να κάνουν.

Υπάρχουν πολλά δωρεάν διαδικτυακά διαγράμματα στόχων που μπορείτε να εκτυπώσετε για τα παιδιά να χρωματίσουν πόσα έχουν συγκεντρώσει στο ταμείο. Τα διαγράμματα στόχων ή τα διαφανή βάζα είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για τα παιδιά που μαθαίνουν οπτικά.

Έτσι μπορούν να δουν τις αποταμιεύσεις τους να αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου. Και ακριβώς όπως το να διαγράφετε μια λίστα εργασιών, είναι ικανοποιητικό να μετράτε την πρόοδο και να έχετε αποδείξεις ότι έχετε εργαστεί για την επίτευξη των στόχων σας.

Αποταμίευση

Το κίνητρο για τη συσσώρευση αποταμιεύσεων γίνεται ισχυρότερο όταν συνδυάζεται με έναν οικονομικό στόχο. Ως ενήλικες, καταλαβαίνουμε την ανάγκη να αποταμιεύουμε για μια δύσκολη μέρα, αλλά αυτή η έννοια μπορεί να είναι ξένη για ένα παιδί.

Αντ’ αυτού, σκεφτείτε να διδάξετε τη σημασία της αποταμίευσης σε σχέση με ένα γεγονός που το παιδί μπορεί να κατανοήσει και να συσχετίσει, όπως τα γενέθλια ή τα Χριστούγεννα. Αυτό δίνει στα παιδιά ένα κίνητρο για να αποταμιεύσουν προς κάτι που τα ενδιαφέρει.

Τους διδάσκει επίσης οικονομική πειθαρχία και το αίσθημα της ικανοποίησης. Μπορούν να έχουν πρόσβαση στα χρήματα στο ταμείο όποτε θέλουν, αλλά γνωρίζουν ότι θα χάσουν την ευκαιρία να έχουν περισσότερα διαθέσιμα στο μέλλον.

Οι αποταμιεύσεις δεν οδηγούνται πάντα από την ανάγκη για δαπάνες. Είναι επίσης σημαντικό να διδάσκουμε στα παιδιά να αποταμιεύουν για χάρη της αποταμίευσης. Ποτέ δεν ξέρουμε τι θα φέρει το αύριο και αυτό το μάθημα μπορεί να γίνει καλύτερα κατανοητό και να εκτιμηθεί καθώς ωριμάζουν οι οικονομικές γνώσεις του παιδιού.

Προϋπολογισμός

Πάρτε, για παράδειγμα, ένα επερχόμενο πάρτι γενεθλίων. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε καλαμάκια για να δείξετε ότι όλα τα καλαμάκια αντιπροσωπεύουν τον συνολικό προϋπολογισμό για το πάρτι γενεθλίων. Η ιδέα είναι να διδάξετε στα παιδιά πώς να εργάζονται εντός των ορίων του προϋπολογισμού.

Δημιουργήστε μια λίστα με τα απαραίτητα για το πάρτι και αφήστε το παιδί να κατανείμει τα καλαμάκια σύμφωνα με τα στοιχεία της λίστας. Η κατανομή υπερβολικών ποσών για ένα στοιχείο θα αποβεί εις βάρος κάποιου άλλου στοιχείου. Αν το κρίνετε σκόπιμο, αντί για τα καλαμάκια μπορούν να χρησιμοποιηθούν πραγματικά χρήματα.

Μπορείτε να παίξετε με αυτό μέχρι να καταλήξετε και οι δύο σε συμφωνία σχετικά με τον προϋπολογισμό. Δεν είναι απαραίτητο να δαπανηθεί ολόκληρος ο προϋπολογισμός και ότι ό,τι δεν έχει δαπανηθεί μπορεί να αποτελέσει μέρος των αποταμιεύσεών των παιδιών

Μετά το πάρτι, ανατρέξτε στον προϋπολογισμό για να αναλογιστείτε τι έμαθε το παιδί σχετικά με τη διαδικασία. Με αυτή τη διαδικασία διδάσκετε στο παιδί ότι ακόμη και μια διασκεδαστική εκδήλωση προϋποθέτει σχεδιασμό και υπεύθυνες δαπάνες.