Όταν πρόκειται για διατροφικές συνήθειες, το νήπιο μπορεί να έχει πολύ απρόβλεπτη συμπεριφορά. Τώρα μαθαίνει να περιηγείται στον κόσμο, να επικοινωνεί και να ελέγχει ορισμένα μέρη της ζωής του.

Στην πραγματικότητα δεν έχει τον έλεγχο πολλών πραγμάτων. Γι αυτό ένα νήπιο μπορεί να εκφράζει την εκολλαπτόμενη ανεξαρτησία του τρόγωνας – ή μη. Θέλετε το παιδί σας να φάει το σπανάκι που του σερβίρετε κι αυτό το ρίχνει στο πάτωμα;

Διαβάστε επίσης: Παιδί: Δε θέλει να φάει; Φράσεις που δεν πρέπει να του λέμε

Βοηθήστε το νήπιο να απολαύσει την περιορισμένη του δύναμη, δίνοντάς τους κάποια ποσότητα ελευθερίας όσον αφορά την επιλογή τροφίμων και την κατανάλωσή τους με αυτές τις στρατηγικές:

1. Φαγητό που τρώγεται εύκολα

Μπορεί να είναι χρήσιμο να δώσετε στο παιδί τροφές που μπορεί να κρατήσει στο χέρι του. Μερικά παραδείγματα είναι τα ολόκληρα πράσινα φασόλια (στον ατμό), κόκκινη πιπεριάς, ψητά καρότα και μπανάνες όλα κομμένα σε λωρίδες ή κομμάτια ψωμιού.

2. Φαγητά που μπορεί να απολαύσει όλη η οικογένεια

Μην μαγειρεύετε μόνο για το νήπιο, μαγειρέψτε για όλη την οικογένεια. Βάλτε το νήπιό σας στο οικογενειακό τραπέζι. Είναι καλό για τα παιδιά αυτής της ηλικίας να βλέπουν τους γονείς και τα αδέλφια τους να τρώνε μαζί και να καταναλώνουν υγιεινές τροφές. Τα παιδιά τρώνε μια πιο θρεπτική διατροφή, με περισσότερα φρούτα και λαχανικά, όταν έχουν τακτικά οικογενειακά γεύματα.

3. Σερβίρετε μερίδες σωστού μεγέθους

Οι γονείς συχνά υπερεκτιμούν πόσο φαγητό πρέπει να τρώει ένα παιδί. Ειδικά με τρόφιμα που δεν είναι ακόμη αγαπημένα, μερικές κουταλιές της σούπας είναι αρκετές για αρχή. Οι μικρές μερίδες είναι λιγότερο πιεστικές, ενώ οι μεγαλύτερες μερίδες μπορεί να ενθαρρύνουν την υπερκατανάλωση τροφής.

4. Αποφύγετε την παγίδα του πρόχειρου φαγητού

Τα νήπια πρέπει να τρώνε υγιεινά για να λαμβάνουν τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται το αναπτυσσόμενο σώμα τους. Οι καραμέλες, τα πατατάκια και άλλες τροφές χαμηλής περιεκτικότητας σε θρεπτικά συστατικά δεν πρέπει να εκτοπίζουν τις υγιεινές τροφές που χρειάζονται.

Τι γίνεται στην περίπτωση που το παιδί ζητάει ένα πρόχειρο φαγητό; Παρουσιάστε δύο υγιεινές εναλλακτικές για να διαλέξει. Ακόμα και ένα παιδί που στεναχωριέται για την έλλειψη του συγκεκριμένου φαγητού θα χαρεί την αίσθηση του ελέγχου από την απόφαση για το ποιο υγιεινό σνακ θα φάει.

5. Προτιμήστε σπιτικές εκδοχές των αγαπημένων φαγητών

Ένα από τα αγαπημένα φαγητά των παιδιών είναι οι πατάτες τηγανιτές. Αντί για αγοραστές ή κατεψυγμένες πατάτες, δοκιμάστε σπιτικές πατάτες φούρνου σαν τηγανηιτές. Δηλαδή, πατάτες κομμένες στο χέρι με ελαιόλαδο που ψήνονται σε καυτό φούρνο μέχρι να γίνουν τραγανές.

6. Μην διαπραγματεύεστε τις μπουκιές

«Αν φας άλλες 3 μπουκιές, θα σου δώσω ένα μπισκότο». «Το σπανάκι σε κάνει δυνατό». Το πρόβλημα είναι ότι αυτές οι τακτικές δεν αποδίδουν μακροπρόθεσμα. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να δημιουργήσει αντιπάθεια για το υγιεινό φαγητό αντί για αποδοχή. Συνεχίστε να διδάσκετε στα παιδιά τα οφέλη των υγιεινών τροφών, αλλά μην πιέζετε υπερβολικά.

Για μερικά παιδιά, το δείπνο γίνεται από την αρχή μια συνεδρία διαπραγμάτευσης. Οι γονείς χρησιμοποιούν το επιδόρπιο ως κίνητρο εδώ και δεκαετίες. Αυτό όμως δεν ενθαρρύνει την υγιεινή διατροφή. Αντίθετα, δημιουργεί την εντύπωση ότι το γλυκό είναι πιο πολύτιμο από το φαγητό κατά τη διάρκεια του γεύματος.

7. Αφήστε τα να παραλείψει ένα γεύμα

Πολλά νήπια πρέπει να τρώνε συχνά – έως και έξι φορές την ημέρα, συμπεριλαμβανομένων 3 γευμάτων και 2-3 σνακ. Ωστόσο, το παιδί σας μπορεί να μην τρώει κάθε φορά που τρώτε εσείς. Τα παιδιά πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να ανταποκρίνονται στα δικά τους συνθήματα πείνας, μια ζωτικής σημασίας δεξιότητα όταν πρόκειται για τη διατήρηση ενός υγιούς βάρους.

Αυτό σημαίνει να τρώνε όταν πεινάνε – και μερικές φορές να μην τρώνε. Ορίστε ώρες για τα γεύματα και τα σνακ και προσπαθήστε να τις τηρείτε. Αποφύγετε να προσφέρετε σνακ ακριβώς πριν από το γεύμα. Αυτό μπορεί να μειώσει την όρεξή τους και να τα κάνει λιγότερο πρόθυμα να δοκιμάσουν ένα νέο φαγητό που τους προσφέρετε.

8. Προειδοποιήστε το παιδί

Δέκα έως 15 λεπτά πριν από την ώρα του γεύματος, πείτε του ότι σύντομα θα έρθει η ώρα του φαγητού. Μερικές φορές τα παιδιά είναι τόσο κουρασμένα ή ενθουσιασμένα από τις δραστηριότητες παιχνιδιού που δεν θέλουν να φάνε. Το να τους πείτε ότι έρχεται η ώρα του φαγητού θα κάνει τη μετάβαση από την ώρα του παιχνιδιού πιο ομαλή.

9. Ακούστε το παιδί σας

Ένα παιδί που χτίζει έναν πύργο από κράκερ ή ρίχνει καρότα στο πάτωμα μπορεί να σας λέει ότι έχει χορτάσει. Το να σπρώχνετε φαγητό σε ένα παιδί που δεν πεινάει μπορεί να αμβλύνει τις εσωτερικές ενδείξεις που βοηθούν τα παιδιά να καταλάβουν πότε έχουν φάει αρκετά.

10. Κάντε υπομονή και διατηρήστε την ψυχραιμία σας

Τα παιδιά χρειάζονται τουλάχιστον 7 φορές για να αποδεχτούν μια νέα γεύση, συχνά περισσότερες. Έτσι αντί να υποθέσουμε ότι το νήπιο δεν τρώει ένα είδος φαγητού, αντιλαμβανόμαστε ότι δεν το έχει δοκιμάσει αρκετές φορές. Και προσπαθούμε να τρώμε τα γεύματα μαζί ως οικογένεια, αλλά αν δεν τα καταφέρνουμε ένα συγκεκριμένο βράδυ, δοκιμάζουμε ξανά αύριο.