Όσο περίεργο και αν ακούγεται, τα παιδιά αγαπούν την τάξη. Απλά την αντιλαμβάνονται εντελώς διαφορετικά από ό,τι εμείς. Φανταστείτε τον εαυτό σας να φτιάχνει έναν πύργο με τουβλάκια. Όταν ο πύργος γκρεμιστεί, τι κάνετε; Τα μαζεύετε και τα βάζετε στο κουτί τους.

Ένα παιδί, όμως, που περνάει πολλές ώρες παίζοντας με τουβλάκια δεν μπορεί να ακολουθήσει την ίδια τακτική. Κι αυτό γιατί σε λίγο σίγουρα θα του χρειαστούν για να φτιάξει π.χ. ένα πλοίο ή ένα αεροπλάνο. Έτσι, θα τα έχει μπροστά του, έτοιμα για χρήση και δεν θα χρειάζεται να τα ξαναβγάλει από το κουτί τους. Για τα παιδιά είναι απόλυτα λογικό να αφήνουν τα πράγματά τους εκεί όπου θα τα ξαναβρούν αργότερα για να τα χρησιμοποιούν πιο εύκολα.

Πώς μπορούμε να αρχίσουμε να τα βάζουμε σιγά σιγά και όσο γίνεται στον κόσμο των ενηλίκων;

Διαβάστε επίσης: Το παιδί μου συνέχεια φωνάζει… Τι μπορώ να κάνω;

Τι να κάνουμε για να μην αφήνει το παιδί πίσω του το… χάος;

Δίνουμε το καλό παράδειγμα

Το να μαθαίνουμε στο παιδί μας ότι κάθε αντικείμενο έχει τη δική του θέση σημαίνει ότι το κάνουμε να σέβεται τα πράγματά του αλλά και τον κόπο των άλλων. Αλλά, κυρίως, σημαίνει ότι το βοηθάμε να οργανώσει το φυσικό και νοητικό του χώρο.

Αν εμείς φροντίζουμε το χώρο μας τότε τα παιδιά θα ακολουθήσουν το παράδειγμά μας μεγαλώνοντας.

Το κάνουμε να φαίνεται σαν παιχνίδι

Κατά τη διάρκεια της τακτοποίησης, μπορείτε να περιγράφετε το τι κάνετε σαν μια μαγική ιστορία αν το παιδί είναι ακόμα μικρό, πχ: «Οι κούκλες μπαίνουν όλες στο ίδιο ράφι γιατί έτσι κάνουν παρέα». Επιπλέον, μπορείτε να:

  • Χρησιμοποιήσετε αστεία αινίγματα: «Πού είναι ο σταθμός για το τρενάκι σου; Στο ψυγείο;». Όταν το παιδί βρίσκει τη σωστή θέση, αφήστε το μόνο του να το τακτοποιήσει και μετά επαινέστε το.
  • Επινοείστε ένα παιχνίδι κάθε φορά που τακτοποιείτε μαζί το δωμάτιό του, κάνοντας τα παιχνίδια να μιλάνε. Για παράδειγμα: «Η κούκλα λέει ότι θέλει να πάει στο κρεβατάκι της».

Βάζουμε πρόγραμμα

Είναι ωφέλιμο να καθοριστεί ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα που θα αφορά την τακτοποίηση του παιδικού δωματίου, για παράδειγμα πριν από το βραδινό φαγητό.

Θα πρέπει να θυμάστε ωστόσο ότι δεν μπορείτε να απαιτήσετε από το παιδί να βάζει κάθε παιχνίδι στην θέση του και παντού να επικρατεί τάξη, σαν να το είχατε τακτοποιήσει εσείς.  Άλλο πράγμα είναι να μάθετε στο παιδί να βάζει τα πράγματά του στη θέση τους και άλλο να είναι όλο το σπίτι στην εντέλεια.

Επαινούμε και ενθαρρύνουμε

Πείτε «μπράβο» στο παιδί για τις προσπάθειες που κάνει, κυρίως αν τακτοποιεί με δική του πρωτοβουλία. Μην το επιπλήττετε για το τι θα έπρεπε να είχε κάνει ώστε το αποτέλεσμα να ήταν καλύτερο και φυσικά μην ξανακάνετε κάθε φορά αυτό που έχει ήδη ολοκληρώσει.

Σταδιακά, θα πρέπει το παιδί να καταλάβει ότι το να τακτοποιεί τα πράγματά του δεν είναι τιμωρία, αλλά ένας τρόπος να τα ξαναβρίσκει ευκολότερα. Είναι βασικό να έχει ένα μέρος όπου θα μπορεί να βάζει τα πράγματά του. Αν δεν έχει δικό του δωμάτιο, θα πρέπει τουλάχιστον να έχει μια μικρή γωνιά δική του, η οποία δεν θα παραβιάζεται από άλλους.