«Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου αν δεν μου μιλάει», ίσως παραπονιέται ένας γονιός. «Η μαμά μου μου κάνει διάλεξη χωρίς ποτέ να με ακούει», μπορεί να παραπονιέται από την άλλη το παιδί. Οι γονείς και τα έφηβα παιδιά αισθάνονται συχνά απόρριψη μεταξύ τους. Έτσι, προκύπτουν συγκρούσεις και αποσύνδεση που εντείνεται όταν κυρίως οι γονείς παρερμηνεύουν συμπεριφορές και ακολουθούν, από την ανησυχία τους, λανθασμένες προσεγγίσεις.

Κατανοώντας όμως τα παιδιά μας καλύτερα, είμαστε σε θέση να έρθουμε πιο κοντά και να τους προσφέρουμε όλα όσα έχουν πραγματικά ανάγκη.

Διαβάστε επίσης: Τι να αποφεύγετε αν έχετε ντροπαλό παιδί

Αμφισβητώντας κοινές πεποιθήσεις σχετικά με τον εγκέφαλο και τη νοοτροπία των εφήβων

Αφιερώστε λίγα λεπτά για να απαντήσετε στις ακόλουθες ερωτήσεις:

Ποια από τις παρακάτω προτάσεις είναι λανθασμένη;

Ο εγκέφαλος των εφήβων τους ωθεί να:

Α. Αναζητήσουν τα καλά στη ζωή.

Β. Έχουν πάθος.

Γ. Επεξεργάζονται γρήγορα τις πληροφορίες.

Δ. Αξιολογούν τον κίνδυνο.

Ε. Έχουν «ανοσία» στην επιρροή των γονιών τους.

Ο εγκέφαλος των εφήβων έχει αξιοζήλευτα χαρακτηριστικά που τους ωθούν στην αισιοδοξία, τη ζωτικότητα, την καινοτομία και τη θετική αλλαγή. Είναι επίσης συντονισμένος με το συναισθηματικό κλίμα της σχέσης τους με τους γονείς τους και ιδιαίτερα ευαίσθητος στη γονική κριτική αλλά και τη γονική φροντίδα.

Οι έφηβοι λοιπόν χρειάζονται σεβασμό, υποστήριξη και καθοδήγηση, όσο κι αν δεν το δείχνουν.

Σωστή απάντηση: Ε

Σωστό ή λάθος;

«Οι έφηβοι υποκύπτουν πιο εύκολα σε πειρασμούς από άλλες ηλικιακές ομάδες λόγω του ενθουσιασμού τους».

Τα ενεργά κέντρα ανταμοιβής στον εγκέφαλο των εφήβων τους κάνουν  πιο επιρρεπείς στην περιέργεια και τη βιασύνη.

Γενικά, οι έφηβοι αναζητούν νέες εμπειρίες και δεξιότητες καθώς απομακρύνονται από τη… φωλιά τους.

Απάντηση: Σωστό

Οι έφηβοι είναι ευάλωτοι στο να ενεργούν σύμφωνα με τις παρορμήσεις τους όταν:

Α. Είναι με συνομηλίκους.

Β. Τους παρατηρούν συνομήλικοι, π.χ. στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Γ. Είναι ενθουσιασμένοι.

Δ. Συμβαίνουν όλα τα παραπάνω.

Ε. Πάντα.

Υπό συνθήκες υψηλής φόρτισης, τα κυκλώματα ανταμοιβής στον εγκέφαλο των εφήβων ενεργοποιούνται και η αυτοσυγκράτηση είναι εξαιρετικά δύσκολη. Η συνύπαρξη με συνομηλίκους μπορεί να αλλάξει τη χημεία του εγκεφάλου, καθιστώντας επίσης τους εφήβους ευάλωτους.

Οι συνομήλικοι μπορούν λοιπόν να επηρεάσουν αρνητικά άλλους εφήβους, αλλά, με την ίδια λογική, οι έφηβοι που παίρνουν καλές αποφάσεις είναι αντίστοιχα μια ισχυρή πηγή θετικής επιρροής.

Σωστή απάντηση: Δ

Ο εφηβικός εγκέφαλος είναι:

Α. Ένα αυτοκίνητο με δυνατό κινητήρα που φρενάρει απότομα.

Β. Ένα αυτοκίνητο χωρίς αναμμένα φώτα.

Γ. Ένα αυτοκίνητο με δυνατό γκάζι και αδύναμα φρένα.

Τα χαρακτηριστικά του εφηβικού εγκεφάλου – έντονος ενθουσιασμός, έλξη από τον κίνδυνο, ανεπαρκής ικανότητα αυτοσυγκράτησης – θέτουν τους εφήβους σε μεγαλύτερο κίνδυνο από άλλες ηλικιακές ομάδες.

Σωστή απάντηση: Γ

Ποια από αυτές τις προτάσεις είναι αληθής;

Α. Οι έφηβοι είναι ιδιαίτερα δεκτικοί στη μάθηση και σε ενδιαφέρουσες προκλήσεις.

Β. Οι έφηβοι δεν νοιάζονται για τη μάθηση.

Γ. Έχουν την ίδια ικανότητα μάθησης με άτομα άλλων ηλικιών.

Η εφηβεία είναι μια κρίσιμη περίοδος ανάπτυξης του εγκεφάλου. Αν και νέες δεξιότητες μπορούν να διδαχθούν σε οποιαδήποτε ηλικία, σε αυτήν, η μάθηση είναι μόνιμη και αβίαστη.

Σωστή απάντηση: Α

Πώς είναι ωφέλιμο να προσεγγίζουμε το έφηβο παιδί μας

Οι έφηβοι είναι πιο δεκτικοί όταν προσεγγίζονται με περιέργεια, ηρεμία και ανοιχτό μυαλό που δημιουργεί χώρο για τις σκέψεις τους και που σέβεται ό,τι έχει σημασία για εκείνους.

Οι γονείς μπορεί να αισθάνονται συχνά απόρριψη, αλλά πρέπει να θυμούνται πως επηρεάζουν βαθιά τους εφήβους τους μέσω της δικής τους συναισθηματικής κατάστασης και της άποψής τους για αυτούς. Έχουν λοιπόν δύναμη πάνω στα παιδιά τους και ως εκ τούτου οφείλουν τόσο να αναγνωρίσουν και να καλλιεργήσουν τα καλά τους στοιχεία όσο και να παρέχουν συμβουλή, κανόνες και ασφάλεια όταν τα πράγματα πάνε στραβά.