Η επικοινωνία είναι η βάση όλων των ανθρώπινων σχέσεων και περιλαμβάνει πολλά πέραν μιας απλής ανταλλαγής πληροφοριών. Πολλές καθημερινές καταστάσεις μπορεί να απαιτούν διαπραγμάτευση, έκφραση απόψεων, διαχείριση διαφωνιών, επίτευξη συμφωνιών. Το να γνωρίζουν τα παιδιά πώς μπορούν να τα κάνουν όλα αυτά με το σωστό τρόπο είναι θεμελιώδες για την επίτευξη της επιτυχίας σε προσωπικό, κοινωνικό και επαγγελματικό επίπεδο.

Εποικοδομητική διαφωνία με τα παιδιά; Κι όμως, γίνεται

 

Διαβάστε επίσης: Πρόωρη εφηβεία: Πώς συνδέεται με το άγχος στην εγκυμοσύνη;

Για να ενισχύσετε τις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού σας, είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι ο τρόπος που επικοινωνείτε με εκείνο και το παράδειγμα που του δίνετε όταν αλληλεπιδράτε με άλλα άτομα αντικατοπτρίζουν τις αξίες και τις συμπεριφορές που θέλετε να του μεταδώσετε.

Φέρτε επιχειρήματα

Όταν προσπαθείτε να παρακινήσετε ένα παιδί να κάνει μια συγκεκριμένη ενέργεια, φράσεις όπως «επειδή το είπα εγώ» ή «επειδή είμαι η μητέρα σου» δεν είναι αρκετές. Αντίθετα, μπορεί να κάνουν κακό. Είναι σημαντικό γενικά να εξηγούμε τους λόγους πίσω από τα αιτήματά μας.

Ομοίως, όταν τα παιδιά προσπαθούν να μας πείσουν για ένα θέμα, είναι σημαντικό να τα ρωτάμε ποιοι είναι οι λόγοι που τα κάνουν να σκέφτονται έτσι. Αυτό τα βοηθά να δομήσουν τις ιδέες τους και να μπορούν να τις παρουσιάσουν όσο πιο ξεκάθαρα γίνεται.

Πάνω απ’ όλα ο σεβασμός

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η λογομαχία δεν είναι συνώνυμη με τη μάχη και ότι ο στόχος δεν πρέπει να είναι η «νίκη» ή η επιβολή των απόψεών μας. Για να είναι ένα επιχείρημα παραγωγικό, θα πρέπει να αναζητηθεί ένα κοινό σημείο και η αλληλεπίδραση να γίνεται πάντα με σεβασμό. Το να διαφωνούμε ή να είμαστε θυμωμένοι δεν μας δίνει το δικαίωμα να πληγώσουμε ή να επιτεθούμε σε ένα άλλο άτομο.

Ακούστε τα παιδιά

Όταν διδάσκουμε στα παιδιά πώς να διαφωνούν εποικοδομητικά, πρέπει επίσης να τους μάθουμε να ακούν. Για αυτό, είναι σημαντικό να δίνουμε στα παιδιά χώρο από μικρή ηλικία να εκφραστούν. Εάν αγνοείτε το παιδί σας όταν μιλάει και υποτιμάτε τις ιδέες του λόγω του νεαρού της ηλικίας του, είναι πιθανό όταν μεγαλώσει να μην καταφέρει να είναι καλός ακροατής.

Κεφάλαιο «συναισθήματα»

Μερικές φορές, οι συζητήσεις μας αναστατώνουν και μας δημιουργούν έντονα αρνητικά συναισθήματα. Έτσι, δεν είμαστε σε θέση να εκφραστούμε ξεκάθαρα ή να καταλήξουμε σε συμφωνίες. Μπορεί ακόμη και να παρεκτραπούμε λεκτικά.

Προσπαθήστε, λοιπόν, να διδάξετε στα παιδιά απλές τεχνικές για να κρατούν τον εαυτό τους υπό έλεγχο και να ηρεμούν πριν απαντήσουν. Φυσικά, το παράδειγμα για αυτό θα πρέπει αν είστε πρώτοι εσείς.

Διεκδικητικότητα

Η διεκδικητική επικοινωνία είναι πολύ χρήσιμη όταν πρέπει να επικοινωνήσουμε τις επιθυμίες και τις απόψεις μας σε ένα άλλο άτομο, ειδικά εάν οι δικές του διαφέρουν από τις δικές μας. Για να βοηθήσουμε τα παιδιά να εφαρμόσουν αυτού του είδους την επικοινωνία, μπορούμε να τα ενθαρρύνουμε να:

  • Μιλήσουν για αυτό που νιώθουν αντί να επιτεθούν στον άλλον που μπορεί να έχει κάνει ένα λάθος.
  • Αναφέρουν τα επιχειρήματά τους με συγκεκριμένα παραδείγματα.

Επίσης, εσείς θα πρέπει να:

  • Κάνετε ξεκάθαρα αιτήματα για το τι θέλετε.
  • Επισημάνετε το όφελος που μπορούν δυο άνθρωποι να αποκομίσουν εάν επιτευχθεί συμφωνία.

Τακτική εξάσκηση 

Όπως κάθε δεξιότητα, έτσι και η ικανότητα του να διαφωνούμε πρέπει να εξασκείται συχνά για να τελειοποιηθεί. Στο σχολείο και στο σπίτι, πρέπει να προσφέρουμε στα παιδιά ευκαιρίες για συζήτηση. Ενώ τρώμε μαζί ως οικογένεια, μπορούμε για παράδειγμα να προτείνουμε ένα θέμα συζήτησης και να επιτρέψουμε πολύ απλά σε όλους να παρουσιάσουν τις απόψεις τους.