Αυτό το quiz δεν αποτελεί επιστημονικό εργαλείο. Σκοπός του είναι να κατανοήσουμε ότι οι συμπεριφορές και oι πρακτικές που υιοθετούμε προς τα παιδιά μας έχουν σημαντικό αντίκτυπο σε πολλές και διαφορετικές πτυχές της ζωής τoυς. Οι ειδικοί συμφωνούν στις έρευνες με την άποψη ότι τα παιδιά ωφελούνται σημαντικά όταν οι γονείς τους είναι υποστηρικτικοί, στοργικοί, ενθαρρύνουν την επικοινωνία και θέτουν σαφή όρια στις απαιτήσεις.

Εσύ είσαι αρκετά υποστηρικτικός ως γονιός;

1. Πόσο συχνά αφιερώνεις χρόνο για να ακούσεις τα συναισθήματα του παιδιού σου;

  • Α) Πάντα, προσπαθώ να καταλάβω πώς αισθάνεται.
  • Β) Συχνά, αλλά κάποιες φορές δεν έχω χρόνο να ακούσω με προσοχή.
  • Γ) Σπάνια, συνήθως δίνω μια γρήγορη απάντηση και προχωράω.

2. Πώς αντιδράς όταν το παιδί σου κάνει λάθος;

  • Α) Το στηρίζω, του εξηγώ ήρεμα τι πήγε στραβά και πώς μπορεί να μάθει από αυτό.
  • Β) Του λέω ότι δεν είναι σωστό και προσπαθώ να του δείξω την καλύτερη επιλογή.
  • Γ) Είμαι απογοητευμένος και του λέω ότι θα μπορούσε να το αποφύγει.

3. Πόσο συχνά ενθαρρύνεις το παιδί σου να εκφράσει τις απόψεις του;

  • Α) Συχνά, θέλω να ακούσω τη γνώμη του και να το υποστηρίξω να μιλήσει ανοιχτά.
  • Β) Μερικές φορές, αν και προτιμώ να το καθοδηγώ για να πει τα σωστά πράγματα.
  • Γ) Σπάνια, γιατί φοβάμαι ότι θα πει κάτι ακατάλληλο ή θα δυσκολευτεί να εκφραστεί.

4. Όταν το παιδί σου αντιμετωπίζει δυσκολία, πώς το βοηθάς;

  • Α) Είμαι δίπλα του και το καθοδηγώ με υπομονή, χωρίς να το πιέζω.
  • Β) Του προσφέρω λύσεις και του λέω τι να κάνει για να το ξεπεράσει.
  • Γ) Τονίζω ότι πρέπει να το κάνει μόνο του, γιατί έτσι θα μάθει.

5. Πόσο συχνά δείχνεις εκτίμηση για τις προσπάθειες του παιδιού σου, ακόμη και όταν δεν πετυχαίνει τον στόχο του;

  • Α) Πάντα, γιατί καταλαβαίνω ότι η προσπάθεια είναι το πιο σημαντικό.
  • Β) Συνήθως, αν και μπορεί να επικεντρωθώ πιο πολύ στο αποτέλεσμα.
  • Γ) Σπάνια, καθώς πιστεύω ότι η αποτυχία πρέπει να αναγνωρίζεται και να παρακινηθεί για να βελτιωθεί.

6. Πώς αντιδράς όταν το παιδί σου χρειάζεται βοήθεια με τα σχολικά του καθήκοντα ή άλλες δραστηριότητες;

  • Α) Είμαι πρόθυμος/η να βοηθήσω χωρίς να το πιέσω, δίνοντάς του χώρο να μάθει μόνο του.
  • Β) Ελέγχω τη δουλειά του και το διορθώνω αν χρειάζεται.
  • Γ) Προτιμώ να το αφήσω να το κάνει μόνο του για να μάθει την αυτονομία.

7. Πώς αισθάνεσαι όταν το παιδί σου εκφράζει συναισθήματα που δεν καταλαβαίνεις ή δεν συμφωνείς;

  • Α) Προσπαθώ να κατανοήσω τη θέση του και να το στηρίξω, ακόμη και αν δεν συμφωνώ.
  • Β) Προσπαθώ να το καταλάβω, αλλά μπορεί να εκφράσω τις αντιρρήσεις μου.
  • Γ) Θέλω να του εξηγήσω γιατί η δική μου άποψη είναι σωστή και να το κάνω να το καταλάβει.

Αποτελέσματα

  • Περισσότερα Α: Είσαι ένας πολύ υποστηρικτικός γονέας! Ενθαρρύνεις το παιδί σου να εκφράζει τα συναισθήματά του και να κάνει λάθη χωρίς να φοβάται ότι θα κριθεί γι’ αυτά. Είσαι εκεί για να του παρέχεις την ασφάλεια που χρειάζεται για να αναπτυχθεί συναισθηματικά και πνευματικά.
  • Περισσότερα Β: Είσαι αρκετά υποστηρικτικός γονέας, αλλά υπάρχουν στιγμές που θα μπορούσες να προσφέρεις ακόμη περισσότερη ενθάρρυνση. Κάνε μια κουβέντα με το παιδί και υπενθύμισέ του ότι είσαι ο μεγαλύτερός του θαυμαστής!
  • Περισσότερα Γ: Φυσικά, ένα παιδί πρέπει να μάθει κάποια πράγματα μόνο του. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναγνωρίζεις την αξία των προσπαθειών του και να δείχνεις υπομονή και κατανόηση όταν αντιμετωπίζει δυσκολίες ή εκφράζει τα συναισθήματά του. Σύμφωνα με έρευνες, τα παιδιά των υποστηρικτικών γονέων παρουσιάζουν ικανότητες αυτορρύθμισης, ανεξαρτησία, θετική αυτοεκτίμηση, κατανόηση των συναισθημάτων τους αλλά και ψυχολογική επάρκεια. Θέτοντας ρεαλιστικές προσδοκίες στα παιδιά, οι υποστηρικτικοί γονείς ενθαρρύνουν την αυτονομία των παιδιών τους και μεγαλώνουν παιδιά με περισσότερη αυτοπεποίθηση.