Η γενιά Ζ, η οποία αποτελείται από άτομα που γεννήθηκαν μεταξύ 1997 και 2012, αντιμετωπίζει μια ιδιαίτερη πρόκληση στην καθημερινότητα της: την τηλεφοβία, δηλαδή τον φόβο και το άγχος που προκαλούν οι τηλεφωνικές κλήσεις. Ωστόσο, φαίνεται πως την φοβία αυτή αντιμετωπίζουν όλο και περισσότεροι νέοι ανεξαρτήτου γενιάς.
Αν και παλαιότερα, οι τηλεφωνικές κλήσεις αποτελούσαν τον βασικό τρόπο επικοινωνίας και πηγή χαράς, σήμερα, με την πρόοδο της τεχνολογίας και την πληθώρα εναλλακτικών μέσων επικοινωνίας, πολλοί νέοι προτιμούν κατά αποκλειστικότητα τις εφαρμογές μηνυμάτων και τα ηχητικά μηνύματα, αποφεύγοντας τις παραδοσιακές τηλεφωνικές κλήσεις.
Διαβάστε επίσης: Έφηβοι: Οι επιπτώσεις της καθιστικής ζωής μπροστά σε οθόνες
Τηλεφοβία: Γιατί οι νέοι αποφεύγουν τις τηλεφωνικές κλήσεις;
Η νέοι που ανήκουν στην Gen Z δεν είχαν την ευκαιρία να κάνουν ή να δεχτούν τηλεφωνικές κλήσεις, αφού το κινητό τους τηλέφωνο χρησιμοποιείται για τα πάντα εκτός από την τηλεφωνική επικοινωνία. Με το φαινόμενο αυτό να επεκτείνεται και σε όλες τις μετέπειτα γενιές.
Πλέον όλο και περισσότεροι προτιμούν να επικοινωνούν μέσω γραπτών μηνυμάτων ή εφαρμογών, κάτι που έχει οδηγήσει σε έλλειψη εξοικείωσης με τη διαδικασία μιας τηλεφωνικής κλήσης και αποξένωση με κάθε μορφή άμεσης επικοινωνίας.
Η τηλεφοβία έχει γίνει πιο έντονη τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά την πανδημία COVID-19, η οποία έχει αφήσει πολλές συνέπειες στην κοινωνική αλληλεπίδραση. Σύμφωνα με ειδικούς, πολλοί νέοι δεν έχουν ποτέ την ευκαιρία να εξασκήσουν την τηλεφωνική επικοινωνία ενώ ακόμα και αν την έχουν την αποφέυγουν.

Οι κοινωνικές συνέπειες και το άγχος των τηλεφωνικών κλήσεων
Η τηλεφοβία επηρεάζει σημαντικά τις επαγγελματικές και προσωπικές σχέσεις των νέων. Για παράδειγμα, πολλοί φοιτητές αναμένεται να περάσουν από τηλεφωνικές συνεντεύξεις για να αποκτήσουν εργασία, αλλά δεν έχουν την αυτοπεποίθηση ή τις δεξιότητες να διαχειριστούν τις κλήσεις αυτές. Έτσι, καταλήγουν να αποτυγχάνουν σε αυτό το στάδιο.
Μια βρετανική έρευνα σε 2.000 ενήλικες αποκάλυψε ότι σχεδόν το ένα τέταρτο των ατόμων ηλικίας 18 έως 34 ετών δεν απαντούν ποτέ σε τηλεφωνικές κλήσεις. Περίπου το 61% αυτής της ηλικιακής ομάδας προτιμά να λαμβάνει μήνυμα αντί για κλήση, ενώ πάνω από το 50% πιστεύει ότι μια απροσδόκητη τηλεφωνική κλήση σημαίνει κακά νέα.
Αντιμετώπιση της τηλεφοβίας για καλύτερες κοινωνικές δεξιότητες
Η τηλεφοβία μπορεί να ξεπεραστεί με τη σωστή προετοιμασία και εξάσκηση. Ως γονείς μπορείτε να βοηθήσετε με ορισμένες συμβουλές τα παιδιά σας προκειμένου να ενισχύσετε τις κοινωνικές τους δεξιότητες.
- Προετοιμασία περιβάλλοντος: Είναι σημαντικό να βρισκόμαστε σε ένα ήσυχο και άνετο περιβάλλον, όπου θα μπορούμε να μιλήσουμε χωρίς διακοπές
- Χρήση σημειώσεων: Δεδομένου ότι δεν μας βλέπουν, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σημειώσεις ή υπενθυμίσεις για όλα όσα θέλουμε να αναφέρουμε.
- Ασκήσεις αναπνοής: Αν το άγχος γίνει έντονο, οι βαθιές αναπνοές βοηθούν για να ηρεμήσει το σώμα και να μειωθεί το άγχος.
Η τηλεφωνική επικοινωνία λοιπόν δεν πρέπει να θεωρείται «τρομακτική» ή αρνητική. Μπορεί να είναι μια ευκαιρία για να λάβει κανείς θετικά νέα, να συγχαρούμε κάποιον ή να περάσουμε στην επόμενη φάση μιας συνέντευξης. Αυτά τα θετικά στοιχεία καλό είναι να τα αναφέρουμε στα παιδιά μας ώστε να τα ενθαρρύνουμε στο να πραγματοποιούν περισσότερες τηλεφωνικές κλήσεις με αυτοπεποίθηση για να χτίσουν πιο ισχυρές επικοινωνιακές δεξιότητες.