Είναι κρίμα που οι έφηβοι, ενώ θα μπορούσαν να χαρούν την ηλικία τους, να ζουν χαρούμενοι, γεμάτοι περιέργεια και όνειρα, σήμερα βρίσκονται περισσότερο από ποτέ σε μία δύσκολη φάση. Είναι συναισθηματικά ασταθείς και έχουν άγχος για το μέλλον τους. Σύμφωνα με έρευνα εταιρείας τηλεπικοινωνιών, από τους 1000 Βρετανούς έφηβους ηλικίας 11-15 ετών που ερωτήθηκαν σχετικά με τα ζητήματα που τους προβληματίζουν, το 64% ανέφερε ότι ανησυχεί για το μέλλον του, που είναι αβέβαιο και πιθανόν όχι τόσο ευοίωνο.
Διαβάστε επίσης: Έφηβοι: Γιατί κρύβουν ό,τι νιώθουν από τους φίλους τους;
Οι έφηβοι χαμένοι στον νέο «τρομερό» κόσμο
Τα άγχη αυτών των παιδιών δεν έχουν να κάνουν μόνο με το ποια θα είναι η απόδοσή τους στο σχολείο. Η ανησυχία τους φαίνεται να είναι μεγαλύτερη από αυτό και να αφορά σε ερωτήματα τύπου «πώς θα μοιάζει η ζωή μου σε λίγα χρόνια»;
Το ευχάριστο είναι ότι υπάρχει ακόμη ελπίδα. Το 81% εξέφρασε την επιθυμία να κάνει μια θετική διαφορά στον κόσμο, με πολλούς βέβαια να αισθάνονται ότι χρειάζονται μία βοήθεια για να προχωρήσουν σε αυτό.
Επίσης, σύμφωνα με τη μελέτη, οι μισοί σχεδόν έφηβοι που ερωτήθηκαν δήλωσαν ότι αυτά που έμαθαν στο σχολείο δεν τους προετοιμάζουν κατάλληλα για να ανταπεξέλθουν στα μεγάλα ζητήματα της κοινωνίας.
Ο κόσμος σήμερα αλλάζει με μεγάλες ταχύτητες, με αποτέλεσμα συχνά να μην προλαβαίνουμε να αντιληφθούμε τι συμβαίνει γύρω μας. Η τεχνολογία είναι παντού μαζί μας. Οι πληροφορίες το ίδιο. Αυτό κάποιες φορές μας εγκλωβίζει και μας χαώνει. Οι έφηβοι δεν θα μπορούσαν να ξεφύγουν από αυτή την «παγίδα».
Σε μια ηλικία, μάλιστα, η οποία είναι σημαντική για την ανάπτυξη της προσωπικότητας και του εγκεφάλου τους, καθώς και σε μεγάλο βαθμό της ψυχικής τους υγείας, η σύγχιση που αισθάνονται με τις προκλήσεις και τις αλλαγές στον σύγχρονο κόσμο είναι μεγάλη και δύσκολα διαχειρίσιμη.
Τα social media δημιουργούν σαθρά πρότυπα και αναγκάζουν τους έφηβους να συγκρίνονται με άλλους, το AI παρέχει εύκολες γνώσεις, με τον κίνδυνο της παραπληροφόρησης να παραμονεύει, όλα είναι μία «παράνοια», με ένα πιθανόν ζοφερό μέλλον με την κλιματική κρίση, τους πολέμους και την πιθανότητα για νέες επιδημίες να είναι προ των πυλών.
Ένας νέος «τρομερός» κόσμος τους κυκλώνει και οι έφηβοι στην μέση προσπαθούν να προσαρμοστούν. Το αποτέλεσμα; Νιώθουν μπερδεμένοι, χωρίς προορισμό και έχουν στρες για τα μελλούμενα.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς
Ακολουθούν μερικοί τρόποι, ώστε οι γονείς να βοηθήσουν τους έφηβους να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες και το άγχος τους για το μέλλον:
Έφηβοι και στήριξη
Σε έρευνα του National Center for Health Statistics, φάνηκε ότι οι έφηβοι έχουν πολύ διαφορετική γνώμη για την υποστήριξη που λαμβάνουν από την οικογένειά τους, από αυτή που πιστεύουν οι γονείς ότι τους προσφέρουν.
Οι έφηβοι δεν ζητούν πάντα λύσεις, ζητούν κάποιον να τους ακούσει, ζητούν υποστήριξη και κατανόηση, όταν όλα μοιάζουν δύσκολα και μπερδεμένα.
Μη δαιμονοποιείτε το άγχος
Το άγχος για το μέλλον έχει προκαλέσει σε πολλούς εφήβους ψυχικές διαταραχές, έχει επηρεάσει τον ύπνο τους και τη συγκέντρωσή τους, ενώ τους έχει κάνει να νιώθουν ότι δεν έχουν κάποιο κίνητρο για να προσπαθήσουν.
Το να επικυρώνουμε ακόμη και τα δυσάρεστα συναισθήματα των παιδιών μας είναι ίσως το μυστικό για να τα συμφιλιώσουμε μακροπρόθεσμα με αυτά.
Το άγχος είναι μέσα στη ζωή. Δεν πειράζει αν πού και πού ανησυχούμε, το ζήτημα είναι κάποια στιγμή να καταφέρνουμε να το ξεπεράσουμε και να συνεχίζουμε. Όλη η αυτή η διαδικασία «χτίζει» την αυτοπεποίθηση ενός ανθρώπου.
Ασφάλεια, οι έφηβοι τη χρειάζονται
Οφείλουμε να παρέχουμε ασφάλεια στα παιδιά μας. Η αίσθηση ότι είναι ψυχολογικά ασφαλή μπορεί να τα βοηθήσει να είναι πιο αισιόδοξα για το μέλλον. Δίνοντάς τους την προσοχή που χρειάζονται, πιθανόν οι έφηβοι να αισθάνονται πιο σταθεροί συναισθηματικά.
Ενδυνάμωση
Είναι πολύ σημαντικό ένας έφηβος να αποκτά αυτοεκτίμηση και δεξιότητες αντιμετώπισης πιθανών προκλήσεων. Οι γονείς μπορούν να μάθουν στα παιδιά τους να αντιμετωπίζουν το στρες της εφηβικής ηλικίας ακόμη και με πρακτικούς τρόπους, όπως, για παράδειγμα, εξασκώντας την αναπνοή τους.
Οι θετικές σκέψεις ή το να καταγράφουν τα συναισθήματά τους στο χαρτί ενδέχεται να βοηθήσουν τα παιδιά να τα βγάζουν πιο εύκολα πέρα, όταν όλα μοιάζουν δύσκολα.
