Για αιώνες το παιχνίδι αποτελεί πηγή χαράς και αναζωογόνησης για τα παιδιά –και όχι μόνο. Ενισχύει τη δημιουργικότητά τους και τη σύνδεση με τα άλλα παιδιά και με τους γονείς τους, όταν συμμετέχουν και αυτοί στο παιχνίδι. Σήμερα, δυστυχώς τα παιδιά έχουν μειώσει τις ώρες παιχνιδιού και έχουν στραφεί στις οθόνες. Τι λένε για αυτό οι ερευνητές;
Διαβάστε επίσης: Πώς θα ρίξουμε τις άμυνες του παιδιού
Σε έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Italian Journal of Pediatrics, εξετάστηκε η σχέση μεταξύ του χρόνου που περνούν τα παιδιά μπροστά σε κάθε είδους οθόνη και στα διάφορα ζητήματα συμπεριφοράς που εμφανίζουν.
Η εν λόγω έρευνα διεξήχθη σε 1897 παιδιά προσχολικής ηλικίας στην Κίνα και τα ευρήματα δείχνουν ότι ένα παιδί που περνά πάνω από 1 ώρα την ημέρα μπροστά από μία οθόνη τείνει να εμφανίζει περισσότερες συμπεριφορικές διαταραχές, συγκριτικά με ένα άλλο που περνάει λιγότερο χρόνο σε οθόνες.
Παράλληλα, μία μελέτη, δημοσιευμένη στο επιστημονικό περιοδικό International Journal of Multi Discipline Science, ανέλυσε την επίδραση του χρόνου παιχνιδιού και του χρόνου στις οθόνες στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των βρεφών. Με βάση τη μελέτη, το παιχνίδι επηρεάζει θετικά δεξιότητες, όπως η επικοινωνία, η ενσυναίσθηση και η ικανότητα για επίλυση προβλημάτων. Από την άλλη μεριά, οι οθόνες είναι υπεύθυνες για μειωμένη κοινωνικότητα και προβλήματα προσοχής και συγκέντρωσης, καθώς και για δυσκολία στη συναισθηματική ρύθμιση.
Το παιχνίδι είναι χρήσιμο για τα παιδιά. Ενισχύει τη φαντασία τους, ενώ παράλληλα τα βοηθά να αναπτύσσουν σχέσεις σύνδεσης με τους γύρω τους, όπως είναι για παράδειγμα οι φιλίες. Είναι κρίμα οι οθόνες να αντικαταστήσουν το παιχνίδι. Στις μέρες μας, όμως, αυτό φαίνεται να είναι μία τάση, που κερδίζει διαρκώς έδαφος.
Η ευκολία που συνοδεύει την απασχόληση στην οθόνη κάνει πολλά παιδιά να την προτιμούν. Το να απασχολείται ένα παιδί με αυτόν τον τρόπο δεν απαιτεί ιδιαίτερα μεγάλη προσπάθεια, όπως για παράδειγμα θα απαιτούσε το να μάθει τους κανόνες ενός παιχνιδιού, να σκεφτεί τρόπους για να το πώς θα παίξει, να ανακαλύψει εναλλακτικές, να συνεργαστεί πιθανόν με τους συνομήλικούς τους, να κινηθεί.
Τα παιδιά ηλικίας 5 έως και 17 ετών επωφελούνται σημαντικά από τουλάχιστον μία ώρα κίνηση, με τις έρευνες να κάνουν λόγο για σύνδεση του παιχνιδιού με πιο ισχυρή μνήμη, καλύτερη διάθεση, πιο κοφτερό μυαλό και πιο αποτελεσματικό αυτοέλεγχο.
Τι να κάνουν οι γονείς
Γονείς που είναι διαρκώς «κολλημένοι» σε οθόνες, αναρωτιούνται και ανησυχούν γιατί τα παιδιά τους εξαρτώνται από αυτές. Μήπως και οι ίδιοι θα έπρεπε να αποτελέσουν παράδειγμα προς μίμηση, αφήνοντας για λίγο λάπτοπ και κινητά;
Παρακάτω μερικές ιδέες για να επαναφέρετε το ενεργό παιχνίδι στην καθημερινότητα των παιδιών σας:
- Ασχοληθείτε με τον κήπο ή τις γλάστρες στο μπαλκόνι, μετατρέποντας την κηπουρική για παιχνίδι
- Οργανώστε οικογενειακές βραδιές με επιτραπέζια στο σαλόνι
- Θυμηθείτε παραδοσικά παιχνίδια, που περιλαμβάνουν κίνηση, όπως το κρυφτό και το κυνηγητό
- Δοκιμάστε αστεία και ιστορίες που θα τους κινήσουν την περιέργεια και θα ακονίσουν τη φαντασία τους
- Επινοήστε παιχνίδια που δεν υπάρχουν και που θα είναι μόνο «δικά σας»
