Ώρα να πούμε “όχι” στα κινητά στο σχολείο

Ο Economist χτυπά καμπανάκι για τη χρήση κινητών στα σχολεία
5 Σεπτεμβρίου 2025 | 10:45

Η παρουσία των smartphones στις σχολικές αίθουσες έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα ζητήματα της εκπαίδευσης. Εργαλείο επικοινωνίας, ψυχαγωγίας και πληροφόρησης, αλλά ταυτόχρονα πηγή συνεχούς διάσπασης προσοχής, τα κινητά τηλέφωνα έχουν μπει στο στόχαστρο κυβερνήσεων, γονιών και εκπαιδευτικών. Νέα έρευνα και διεθνείς απαγορεύσεις αναζωπυρώνουν τη συζήτηση: πρέπει τελικά να έχουν θέση τα smartphones στην τάξη;

Ο Economist κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τη χρήση των smartphones μέσα στις σχολικές αίθουσες, υπογραμμίζοντας ότι αποτελούν «ανεξάντλητη πηγή περισπασμού» που υπονομεύει τη μαθησιακή διαδικασία.

Πρόκειται για «τεχνοφοβία»;

To βρετανικό μέσο παρατηρεί ότι, παρότι κάποιοι χαρακτηρίζουν αυτά τα μέτρα «τεχνοφοβικά», τα παιδιά δεν γνωρίζουν πάντα τι είναι προς το συμφέρον τους. Η επαφή με τη σύγχρονη τεχνολογία μπορεί να γίνεται εκτός τάξεων ή σε ειδικά μαθήματα.

«Ορισμένοι θεωρούν τα μέτρα τεχνοφοβικά, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι τα παιδιά δεν γνωρίζουν πάντα τι είναι προς το συμφέρον τους. Η επαφή με τη σύγχρονη τεχνολογία μπορεί να γίνεται εκτός σχολείου ή σε ειδικά μαθήματα.

»Οι τεχνολάτρες υπενθυμίζουν ένα μακρύ ιστορικό υπερβολικής καχυποψίας για την τεχνολογία, από τον Πλάτωνα που φοβόταν ότι η γραφή θα ατροφούσε τη μνήμη των μαθητών, μέχρι σήμερα. Όμως οι σημερινές ανησυχίες δεν είναι αβάσιμες».

Η βασική διαφορά σε σχέση με το παρελθόν είναι ότι η ανία στο θρανίο έχει πλέον «επαναστατικοποιηθεί»: τα smartphones προσφέρουν ασταμάτητη ροή εφαρμογών και ερεθισμάτων. Μελέτες, όπως μια πρόσφατη τριετής έρευνα στην Ινδία με 17.000 φοιτητές, δείχνουν ότι η απαγόρευση των τηλεφώνων μέσα στην τάξη οδηγεί σε μικρή αλλά μετρήσιμη βελτίωση των βαθμών, με μεγαλύτερο όφελος για τους πιο αδύναμους μαθητές.

Αν και τα στοιχεία δεν είναι πάντα ομοιόμορφα — μελέτες στη Σουηδία δεν βρήκαν διαφορά — οι περισσότερες συγκλίνουν ότι το όφελος είναι υπαρκτό. Το περιοδικό επισημαίνει επίσης ότι, μετά από λίγο, οι ίδιοι οι μαθητές αγκάλιασαν τις απαγορεύσεις, καθώς έτσι δεν «μένουν πίσω» κοινωνικά όταν όλοι ακολουθούν τον ίδιο κανόνα.

«Τα smartphones δεν είναι το μόνο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία, αλλά είναι ένα πρόβλημα εύκολο να λυθεί», καταλήγει ο Economist. «Σε μια εποχή που η εκπαιδευτική πρόοδος φαίνεται να υποχωρεί διεθνώς, κάθε σχολείο που δεν τα έχει ακόμη περιορίσει θα έπρεπε να το σκεφτεί σοβαρά. Μακροπρόθεσμα, οι μαθητές ίσως τους ευγνωμονούν γι’ αυτό».

Από την Αλεξάνδρα Τάνκα

Πρόσφατα Άρθρα
Κακοκαιρία Byron: «Δεν έχει τελειώσει» – Οι επτά περιοχές που θα σαρώσει 5 Δεκεμβρίου 2025, 12:34
Αυστραλία: Το πείραμα που δοκιμάζει αν μπορούμε να προστατεύσουμε τους ανήλικους από τα social media 5 Δεκεμβρίου 2025, 11:38
Κλειστά τα σχολεία στην Αττική λόγω της κακοκαιρίας Byron – Σε ποιους άλλους δήμους της χώρας δεν θα λειτουργήσουν τα σχολεία 4 Δεκεμβρίου 2025, 16:48
Κακοκαιρία Byron: Αναμένεται δύσκολο 48ωρο με ισχυρές βροχές 4 Δεκεμβρίου 2025, 08:29
Παιδική θνησιμότητα: Η ανεπαρκής ανάπτυξη ως τρίτη κύρια αιτία 3 Δεκεμβρίου 2025, 14:18
Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ: «Δεν είναι ημέρα γιορτής αλλά διεκδίκησης» 3 Δεκεμβρίου 2025, 14:13
Ξεκινά η κακοκαιρία: Πού θα χτυπήσει; 3 Δεκεμβρίου 2025, 09:14
AI στα σχολεία: Ποια χώρα έχει τα πρωτεία; 2 Δεκεμβρίου 2025, 19:05
Καιρός: Nέα κακοκαιρία με ισχυρές βροχές, καταιγίδες και νοτιάδες – Πότε και πού θα χτυπήσει 2 Δεκεμβρίου 2025, 08:43
Ελένη Φουρέιρα: Τρυφερή εξομολόγηση για τον σύντροφο και τον γιο της που της άλλαξε τη ζωή 30 Νοεμβρίου 2025, 10:52
ΗΠΑ: Έρευνες για πιθανή συσχέτιση 10 παιδικών θανάτων με εμβόλια COVID — Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία 30 Νοεμβρίου 2025, 10:47
Σημαντικό βήμα κατά του παιδικού καρκίνου: Το επίτευγμα δύο Ελλήνων επιστημόνων 30 Νοεμβρίου 2025, 10:38
Πτώση θερμοκρασίας και ισχυρά φαινόμενα το Σάββατο με την κακοκαιρία Adel 29 Νοεμβρίου 2025, 09:03
Υπογονιμότητα: Συστάσεις ΠΟΥ, για πρώτη φορά στην ιστορία! 29 Νοεμβρίου 2025, 08:00
Βία ανηλίκων: Εξαπλώνεται ο εφιάλτης 28 Νοεμβρίου 2025, 09:08
imommy.gr © 2025 - All Rights Reserved
Exit mobile version