Σε έρευνα για την ανάπτυξη της γλώσσας και τη διδακτική σε παιδιά που μαθαίνουν ξένες γλώσσες, που διεξήγαγε καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια, η οποία και συμπεριλήφθηκε σε σχετικό βιβλίο της, διαπιστώθηκε ότι τα παιδιά είναι διαφορετικά στον τρόπο που μαθαίνουν μία γλώσσα που είναι διαφορετική από τη μητρική τους. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη και δεν μπορούμε να έχουμε έναν κανόνα για όλες τις περιπτώσεις.
Διαβάστε επίσης: Παιδιά: Διαβάστε τους ιστορίες για να γίνουν πιο έξυπνα!
«Τι είναι μοναδικό στη διδασκαλία μιας επιπλέον γλώσσας σε παιδιά;» ή «Πώς οι δραστηριότητες και οι αλληλεπιδράσεις προάγουν τη μάθηση ξένης γλώσσας στα παιδιά;». Τέτοιου είδους ερωτήσεις εξετάστηκαν. Η επικεφαλής της έρευνας τονίζει ότι το πεδίο της εκμάθησης ξένης γλώσσας από μικρά παιδιά είναι σχετικά νέο, σε σύγκριση με την κατάκτηση της μητρικής ή τη δεύτερη γλώσσα από ενήλικες.
Σύμφωνα με την έρευνά της, τα τελευταία 20 χρόνια, με την αύξηση των παιδιών που μαθαίνουν ξένες γλώσσες σε σχολικό πλαίσιο, το ενδιαφέρον έχει μεγαλώσει, αλλά η θεωρητική και εμπειρική γνώση παραμένει περιορισμένη. Μια βασική διαπίστωση της μελέτης ήταν ότι οι ατομικές διαφορές παίζουν καθοριστικό ρόλο.
Τα παιδιά βρίσκονται σε πρώιμα στάδια ανάπτυξης και εκπαίδευσης, επομένως μέσα στην ίδια τάξη μπορεί να υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις στον τρόπο που μαθαίνουν. Το να προσέξουμε το κάθε παιδί ξεχωριστά, τις ικανότητές του και τις επιδόσεις του στην εκμάθηση ξένης γλώσσας είναι πολύ σημαντικό, όπως υποστηρίζει η ερευνήτρια.
Επιπλέον, καταρρίπτεται ο διαδεδομένος μύθος ότι «όσο μικρότερο είναι το παιδί, τόσο καλύτερα μαθαίνει μια ξένη γλώσσα». Εξηγείται πως αυτό ισχύει κυρίως σε περιπτώσεις που το παιδί αλλάζει τελείως περιβάλλον και γι’ αυτό αναγκάζεται να μάθει μια νέα γλώσσα, όπως για παράδειγμα όταν μετακομίζει σε μία ξένη χώρα.
Στο σχολείο, όπου η έκθεση στη γλώσσα είναι περιορισμένη, «το νωρίτερο δεν σημαίνει καλύτερο». Στην πραγματικότητα, για γραμματική και λεξιλόγιο, μεγαλύτερα παιδιά με ανεπτυγμένη μητρική γλώσσα έχουν συχνά πλεονέκτημα.
Ένα ακόμη σημαντικό σημείο της μελέτης της είναι η έμφαση σε ηθικά ζητήματα στη διδασκαλία. Αναφέρει πως τα παιδιά αποτελούν ευάλωτη ομάδα και χρειάζονται παιδοκεντρικές προσεγγίσεις. Επίσης, δίνεται σημασία στο θέμα της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης στη γλωσσική μάθηση των παιδιών. Η ερευνήτρια δηλώνει ενθουσιασμένη με την τεχνητή νοημοσύνη γενικά, όπως λέει χαρακτηριστικά, αλλά τονίζει πως με τα μικρά παιδιά είναι δύσκολο να γνωρίζουμε ποιες μακροπρόθεσμες επιπτώσεις μπορεί να έχει στην ανάπτυξη της γλώσσας τους, η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη σκέψη.
4 χρήσιμα tips για να μάθουν τα παιδιά μία ξένη γλώσσα
Παρακάτω θα βρείτε μερικές χρήσιμες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να κάνετε τη διαδικασία όσο το δυνατόν πιο εύκολη για το μικρό σας:
1. Όσο νωρίτερα ξεκινήσετε, τόσο το καλύτερο
Τα παιδιά είναι σαν σφουγγάρια, ειδικά σε μικρότερες ηλικίες. Όσο πιο νωρίς ξεκινήσετε, τόσο περισσότερο χρόνο θα έχουν να «απορροφήσουν» τη γνώση.
2. Συζητήστε με άλλα άτομα που μιλούν τη γλώσσα
Αν έχετε το πλεονέκτημα να έχετε φίλους ή συγγενείς που μιλούν ήδη τη γλώσσα που ελπίζετε ότι θα μάθει το παιδί σας, ζητήστε τους να μιλούν σε αυτή τη γλώσσα όταν είστε μαζί.
3. Διαβάστε βιβλία και παρακολουθήστε μαζί με τα παιδιά ταινίες στη γλώσσα
Παρακολουθήστε πρώτα ταινίες και σειρές, με τις οποίες το παιδί σας είναι ήδη εξοικειωμένο. Έτσι, θα είναι πιο εύκολο να τις παρακολουθήσει. Η ακρόαση της γλώσσας θα το βοηθήσει, επίσης, να εξοικειωθεί καλύτερα με την προφορά. Επιπλέον, το διάβασμα θα βοηθήσει το παιδί να οπτικοποιήσει τις λέξεις και να αρχίσει να γράφει.
4. Κάντε ένα χορευτικό πάρτι με μουσική στη συγκεκριμένη γλώσσα
Δημιουργήστε μια λίστα αναπαραγωγής με τραγούδια στη γλώσσα που θέλετε να μάθετε. Χορέψτε και διασκεδάστε, ώστε το παιδί να συνδέσει αυτή τη γλώσσα με κάτι τόσο ευχάριστο όσο ένα πάρτι.