Τα παιδιά συχνά δυσκολεύονται να κοινωνικοποιηθούν ξανά, όταν επιστρέφουν στο σχολείο, μετά από τις καλοκαιρινές διακοπές. Αν είστε γονιός, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για το πώς θα προσαρμοστεί κοινωνικά το παιδί σας, ακόμη και αν πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του καλοκαιριού μπροστά σε οθόνες ή στο διαδίκτυο.
Αρχικά, τα παιδιά κοινωνικοποιούνται ακόμη και όταν νομίζουμε ότι αυτό δεν συμβαίνει, απλώς το κάνουν με διαφορετικό τρόπο. Σήμερα, μεγάλο μέρος της επικοινωνίας τους, συμβαίνει μέσω social media ή online gaming, κάποιες φορές με φίλους, άλλες φορές με άτομα που δεν έχουν γνωρίσει ποτέ από κοντά.
Διαβάστε επίσης: Τι κάνει ο χρόνος μπροστά σε μια οθόνη στον εγκέφαλο των παιδιών;
Τι γίνεται, όμως, με τη ζωντανή αλληλεπίδραση;
Καθώς τα παιδιά επιστρέφουν στις τάξεις και στις ζωντανές αλληλεπιδράσεις με συμμαθητές και δασκάλους, η κατανόηση των ψηφιακών κοινωνικών τους συνηθειών μπορεί να βοηθήσει τους γονείς να στηρίξουν πιο ομαλές μεταβάσεις και να καλλιεργήσουν στο παιδί την ικανότητα για ανάπτυξη υγιέστερων σχέσεων, τόσο online όσο και offline.
Σήμερα ένα παιδί συνήθως περνά περισσότερο χρόνο στο σπίτι και στο δωμάτιά του, δηλαδή κατά βάση στις οθόνες, οπότε αυτό μπορεί να δίνει την εντύπωση ότι κοινωνικοποιείται λιγότερο, αλλά δεν ισχύει στο 100%. Το πρόβλημα είναι ότι οι ψηφιακές κοινωνικές δεξιότητες δεν μεταφράζονται πάντα σε πραγματική ζωή. Έτσι, όταν τα παιδιά βρίσκονται σε δια ζώσης καταστάσεις, η πρόκληση είναι μεγάλη, κυρίως επειδή δεν εξασκούν αυτές τις δεξιότητες καθημερινά και το «από κοντά» τα τρομάζει.
Παιδί και εξάσκηση για να «φύγει» το κοινωνικό άγχος
Οτιδήποτε δεν κάνουμε σε τακτική βάση προκαλεί άγχος, οπότε όσο λιγότερο τα παιδιά αλληλεπιδρούν με συνομήλικους από κοντά, τόσο πιο αγχωμένα και ντροπαλά θα νιώθουν όταν βρεθούν πρόσωπο με πρόσωπο. Η εξάσκηση είναι που δίνει στα παιδιά αυτοπεποίθηση στις κοινωνικές καταστάσεις και η πραγματική εμπλοκή είναι που τους δίνει την απόδειξη ότι μπορούν να κοινωνικοποιηθούν και να συνδεθούν.
Δεν είναι ότι στερούνται δεξιοτήτων ή ικανότητας, στερούνται εξάσκησης, γι’ αυτό και υπάρχουν κάποιες ασκήσεις ενίσχυσης της αυτοπεποίθησής τους, για να τα βοηθήσουμε να επιστρέψουν στο σχολείο και στις κοινωνικές τους συναναστροφές πιο ομαλά και δυναμικά, μετά από το καλοκαίρι. Παρακάτω 5 πρακτικές για να βοηθήσουν οι γονείς το παιδί τους να ξεπεράσει το όποιο «κράτημα» μπορεί να έχει για τη δια ζώσης κοινωνική επαφή:
Εμπλέξτε το παιδί στις δουλειές του σπιτιού
Δώστε του την ευθύνη για μία-δύο δουλειές που βοηθούν την οικογένεια, τονίζοντας ότι κάθε μέλος συμβάλλει στη στήριξη της οικογενειακής ομάδας. Τα παιδιά αντλούν αίσθημα επίτευξης και αυτοεκτίμησης από το να παίζουν σημαντικό ρόλο σε κάτι.
Ενθαρρύνετε την έκφραση γνώμης
Ζητήστε τη γνώμη του παιδιού σας και εμπλέξτε το σε οικογενειακές αποφάσεις. Αυτό δείχνει ότι εκτιμάτε τις ιδέες του και τις απόψεις του και το βοηθά να μάθει ότι αυτές έχουν αξία.
Παιδί και μοναδικότητα
Οι διαφορές συχνά προκαλούν άγχος, αλλά όταν αναγνωρίζονται θετικά, μπορούν να γίνουν πηγή υπερηφάνειας. Ενθαρρύνετε το παιδί να μοιράζεται τα ταλέντα και τα ενδιαφέροντά του και δείξτε χαρά για αυτά.
Ενισχύστε την ανεξαρτησία του
Η αυτοπεποίθηση έρχεται με την αυτονομία. Σπρώξτε το παιδί να δοκιμάσει νέες, κατάλληλες για την ηλικία του δεξιότητες, όπως ίσως το να ετοιμάσει απλά γεύματα, να κάνει μόνο του εργασίες ή να παραγγείλει μόνο του στο εστιατόριο.
Επιβραβεύστε την προσπάθεια, ακόμα και αν το παιδί αποτύχει
Τα παιδιά που λαμβάνουν ενίσχυση για την προσπάθεια κι όχι για το αποτέλεσμα, απολαμβάνουν περισσότερο τις δραστηριότητες και δείχνουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα όταν κάτι δεν πάει καλά. Αντίθετα, αυτά που επικεντρώνονται μόνο στο αποτέλεσμα, φοβούνται να δοκιμάσουν δύσκολα πράγματα, για να μη αποτύχουν.
Αν το παιδί σας φαίνεται ντροπαλό ή αποκομμένο στην αρχή της σχολικής χρονιάς, μην κατηγορείτε μόνο τις οθόνες για το κοινωνικό του άγχος. Τα παιδιά σήμερα κοινωνικοποιούνται με νέους τρόπους, αλλά εξακολουθούν να χρειάζονται πραγματική εξάσκηση στις διαπροσωπικές επαφές!