Η εκμάθηση των αριθμών ξεκινά πολύ νωρίς, ακόμα και πριν το παιδί μπορεί να μιλήσει σωστά. Η έννοια του «μέτρου» και των αριθμών είναι μια διαδικασία που εξελίσσεται σταδιακά και συνδέεται άμεσα με την καθημερινή ζωή. Πώς βοηθάμε τα παιδιά να μάθουν να μετράνε;
12–24 μήνες: Η πρώτη επαφή με τους αριθμούς
Μπορείτε να εισάγετε την έννοια των αριθμών ήδη από τον 12ο μήνα ζωής του παιδιού σας, μέσα από μικρά παιχνίδια μέτρησης. Πολύ χρήσιμες είναι επίσης τραγούδια και παιδικά ποιήματα που περιλαμβάνουν μέτρημα.
Διαβάστε επίσης: Stranger anxiety: Τι αποκαλύπτει για το μωρό σας
Σε αυτή την ηλικία, το παιδί μπορεί να μάθει να απαγγέλλει τους αριθμούς «απ’ έξω» (rote counting), δηλαδή να λέει αριθμούς χωρίς να καταλαβαίνει ακριβώς την ποσότητα. Μπορεί να πει: «Ένα, δύο, πέντε, έξι…» και αυτό είναι φυσιολογικό. Το σημαντικό είναι ότι μαθαίνει τα ονόματα των αριθμών και τη σειρά τους.
2–3 χρόνια: Η σύνδεση με τα αντικείμενα
Καθώς το παιδί πλησιάζει τα 2 χρόνια, αρχίζει να συνδέει τους αριθμούς με αντικείμενα. Στην αρχή μπορεί να δείχνει αντικείμενα και να λέει αριθμούς «λάθος», αλλά αυτό είναι μέρος της διαδικασίας μάθησης.
Πρακτικά παραδείγματα καθημερινής εκμάθησης:
Στρώνοντας το τραπέζι: «Μία χαρτοπετσέτα για τη μαμά, μία για τον μπαμπά, μία για σένα! Μία, δύο, τρεις χαρτοπετσέτες!»
Απογραφή στο πιάτο: «Πόσα μήλα έχουμε; Ένα, δύο, τρία…»
3–4 χρόνια: Τα παιδιά κατανοούν την ποσότητα και κάνουν βασικές πράξεις
Μεταξύ 3 και 4 ετών, τα παιδιά κατανοούν ότι όταν προσθέτουμε αντικείμενα, αυξάνεται ο αριθμός, και όταν αφαιρούμε, μειώνεται. Για παράδειγμα, αν έχετε δύο χαρτοπετσέτες και προσθέσετε άλλες τρεις, το παιδί αρχίζει να βλέπει ότι τώρα υπάρχουν πέντε.
Σε αυτή την ηλικία, τα παιδιά μπορούν να μετρήσουν μικρές ομάδες αντικειμένων, όπως «δύο πορτοκάλια, τέσσερα καλαμάκια», αλλά συνήθως δεν μπορούν ακόμη να αναγνωρίσουν τους αριθμούς ή να τους γράψουν.
4–5 χρόνια: Αναγνώριση αριθμών και πρώτες γραφικές αναπαραστάσεις
Στα 4–5 χρόνια, τα παιδιά αρχίζουν να αναγνωρίζουν τους αριθμούς γραπτώς και να προσπαθούν να τους γράψουν. Μπορούν να αντιστοιχούν τον αριθμό με την ποσότητα αντικειμένων και να κατανοούν απλές πράξεις, όπως πρόσθεση και αφαίρεση με μικρές ομάδες αντικειμένων.