Η ανάγνωση είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς ενισχύει την ανάπτυξη του εγκεφάλου, τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου και την κριτική σκέψη, ενώ παράλληλα προσφέρει ψυχική ηρεμία μειώνοντας το άγχος. Βοηθάει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων γραφής, εξηγεί και ερμηνεύει συναισθήματα, ενισχύει τους δεσμούς με άλλους ανθρώπους και αποτελεί πηγή γνώσης και ψυχαγωγίας. Δείτε ποια είναι τα 4 στάδια, σε ποιο βρίσκεται το παιδί σας και πώς μπορείτε να το υποστηρίξετε.
1. Το στάδιο πριν την ανάγνωση (Προσχολική ηλικία, 2–4 ετών)
Το παιδί σε αυτή την ηλικία δείχνει ενδιαφέρον για τα βιβλία χωρίς ακόμη να τα κατανοεί.
Διαβάστε επίσης: Το μάθημα πίσω από κάθε ήττα: Τι κερδίζει το παιδί όταν χάνει;
Χαρακτηριστικά:
-
Παίζει με τα βιβλία σαν να είναι παιχνίδια.
-
Του αρέσει να ακούει ιστορίες, αλλά δεν καταλαβαίνει ακόμη ότι οι λέξεις στο χαρτί «διηγούνται» την ιστορία.
-
Έλκεται από τα χρώματα και τις εικόνες, αλλά δεν συνδέει τις εικόνες με την αφήγηση.
-
Δεν αναγνωρίζει γράμματα ή λέξεις, αν και μπορεί να δείχνει περιέργεια να τα μάθει.
-
Προσποιείται ότι γράφει με μολύβι ή στυλό.
-
Απολαμβάνει να «ξεφυλλίζει» βιβλία ή περιοδικά μόνο του.
Πώς να βοηθήσετε: Μοιραστείτε μαζί του όσο περισσότερα βιβλία μπορείτε. Επιλέξτε ιστορίες με ρίμες, ρυθμό, επαναλήψεις και ζωντανές εικόνες. Τα παιδιά σε αυτή τη φάση δεν χρειάζεται να «μάθουν να διαβάζουν», χρειάζεται να αγαπήσουν τα βιβλία.
2. Ο αρχάριος αναγνώστης (Νηπιαγωγείο – Α΄ Δημοτικού, 4–6 ετών)
Σε αυτό το στάδιο, το παιδί αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι οι λέξεις αντιστοιχούν σε ήχους και τα γράμματα έχουν νόημα.
Χαρακτηριστικά:
-
Χρειάζεται τις εικόνες για να καταλάβει την ιστορία.
-
Αναγνωρίζει τα γράμματα του αλφαβήτου και ξέρει αρκετούς ήχους.
-
Απομνημονεύει μικρά βιβλία και προσπαθεί να τα «διαβάσει» μόνο του.
-
Διαβάζει δυνατά χωρίς εκφραστικότητα και χωρίς να σταματά στα σημεία στίξης.
-
Όταν συναντά άγνωστη λέξη, συχνά τη «μαντεύει» ή την προσπερνά.
Πώς να βοηθήσετε: Διαβάστε μαζί του και δείχνετε με το δάχτυλο τις λέξεις καθώς τις προφέρετε. Μιλήστε για τις εικόνες, ρωτήστε το τι νομίζει ότι θα συμβεί μετά και ενθαρρύνετέ το να αναγνωρίζει λέξεις στην καθημερινότητα (π.χ. στις πινακίδες, σε συσκευασίες ή ταμπέλες στο δρόμο). Η καθημερινή επαφή με τον γραπτό λόγο είναι το κλειδί.
3. Ο αναπτυσσόμενος αναγνώστης (Α΄ – Β΄ Δημοτικού, 6–8 ετών)
Το παιδί αρχίζει πλέον να «αποκωδικοποιεί» τις λέξεις και να κατανοεί το περιεχόμενο του κειμένου.
Χαρακτηριστικά:
-
Διαβάζει πιο ομαλά, κάνοντας λίγα λάθη.
-
Σταματά πού και πού για να «σπάσει» δύσκολες λέξεις.
-
Χρησιμοποιεί εικόνες ή καταλαβαίνει το νόημα από τα συμφραζόμενα.
-
Μπορεί να απαντήσει σε απλές ερωτήσεις για την ιστορία.
-
Διαβάζει με κάποια εκφραστικότητα και κάνει παύσεις στα σημεία στίξης.
-
Απολαμβάνει να διαβάζει μόνη της ευκολότερα βιβλία και πιο δύσκολα με τη βοήθεια ενός ενήλικα.
Πώς να βοηθήσετε: Σε αυτό το στάδιο, το πιο σημαντικό είναι να δώσετε στο παιδί χώρο να ανθίσει. Αφήστε το να επιλέγει μόνο του τα βιβλία που του αρέσουν και να διαβάζει όποτε και όπου θέλει. Μην κάνετε την ανάγνωση «υποχρέωση». Ο στόχος είναι να βιώνει το διάβασμα ως ευχαρίστηση, όχι ως καθήκον.
4. Ο προχωρημένος αναγνώστης (Από 8 ετών και άνω)
Σε αυτό το σημείο, το παιδί διαβάζει με αυτοπεποίθηση και κατανοεί πλήρως το περιεχόμενο των βιβλίων που επιλέγει.
Χαρακτηριστικά:
-
Διαβάζει με άνεση και εκφραστικότητα.
-
Μπορεί να κατανοήσει πλήρως τα κεφάλαια ενός βιβλίου χωρίς τη βοήθεια εικόνων.
-
Θυμάται νέες λέξεις που μαθαίνει και τις χρησιμοποιεί ξανά.
-
Μπορεί να μιλήσει για την ιστορία, να την κρίνει ή να εκφράσει συναισθήματα για αυτήν.
-
Ενδιαφέρεται για πιο εκτενή, σύνθετα ή φανταστικά αναγνώσματα.
Πώς να βοηθήσετε: Υποστηρίξτε τη δημιουργικότητά του μέσα από το διάβασμα. Το σημαντικότερο είναι να κρατήσετε ζωντανή τη χαρά της ανάγνωσης. Όσο περισσότερο απολαμβάνει το παιδί τα βιβλία, τόσο πιο βαθιά θα ριζώνει η αγάπη του για τη γνώση και τη φαντασία
