Κάποιες φορές, η ανάπτυξη φαίνεται να προχωρά με μεγάλη ταχύτητα για κάποια παιδιά. Το μωρό της φίλης σας ήσξ μπουσουλάει, το παιδί του γείτονά σας γράφει το όνομά του πριν καν πάει σχολείο και ο συμμαθητής του παιδιού σας διαβάζει ένα μυθιστόρημα την ημέρα, παρόλο που βρίσκεται στις πρώτες ακόμα τάξεις. Εν τω μεταξύ, το παιδί σας προσπαθεί πολύ και εξακολουθεί να νιώθει κολλημένο…

Η ανάπτυξη του κάθε παιδιού βέβαια, δεν είναι αγώνας και η σύγκριση σπάνια βοηθάει να προσπαθήσει κανείς ξανά. Όπως σημειώνουν οι ειδικοί από τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ (CDC), οι χρόνοι όσον αφορά τα αναπτυξιακά ορόσημα ποικίλουν από παιδί σε παιδί. Παράλληλα, οι παιδίατροι τονίζουν τη σημασία της πρώιμης σύνδεσης και της συνεχούς εξάσκησης ως τα πραγματικά εφόδια της ανάπτυξης.

Οι ακόλουθες φράσεις μειώνουν την ενδεχόμενη ντροπή, διατηρούν τη σύνδεση και βοηθούν το παιδί σας να κάνει το επόμενο μικρό βήμα του προς τα εμπρός σήμερα.

Διαβάστε επίσης: Απαιτητικό παιδί: Πώς θα σεβαστεί τα όρια;

Ανάπτυξη: 7 φράσεις που ενθαρρύνουν τα παιδιά να προχωρήσουν παρά τις δυσκολίες

1. «Δεν είσαι πίσω. Ακολουθείς τον δικό σου ρυθμό κι εγώ είμαι μαζί σου.»

Τα ορόσημα στην ανάπτυξη είναι, όπως αναφέρθηκε, σημεία αναφοράς με μεταβλητότητα, όχι αυστηρές προθεσμίες.

Δοκιμάστε να πείτε αυτή τη φράση ενώ παίρνετε το παιδί από το σχολείο ή μετά από έναν δύσκολο ιατρικό ραντεβού Στη συνέχεια, παρατηρήστε και επισημάνετε κάτι που έκανε το παιδί σας σήμερα και δείχνει την προσπάθειά του.

2. «Ας εξασκηθούμε στα μικρά βήματα πριν κάνεις το μεγάλο.»

«Σπάστε» τους στόχους σε μικρές δεξιότητες και εξασκηθείτε σε αυτές. Π.χ.: «Πριν κλείσουμε το μπουφάν, ας βρούμε μαζί το φερμουάρ», ή «Πριν διαβάσουμε όλη τη σελίδα, ας εντοπίσουμε τα γράμματα Α.». Έτσι, μειώνεται η απογοήτευση και χτίζεται η ικανότητα. Η έρευνα για τη μάθηση δείχνει ότι οι μικρές νίκες ενισχύουν το κίνητρο και την αυτοπεποίθηση του παιδιού.

3. «Η δουλειά σου είναι να προσπαθείς. Η δουλειά μου είναι να σε υποστηρίζω.»

Ο καθορισμός ρόλων μειώνει την πίεση για απόδοση. Δείξτε έμπρακτα στο παιδί τι σημαίνει υποστήριξη. Όταν η προσπάθεια «κολλήσει», αλλάξτε ρόλους για λίγο, περιγράψτε μια στρατηγική και μετά επιστρέψτε την «ηγεσία» πίσω στο παιδί σας. Τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν ότι η βοήθεια είναι διαθέσιμη και ότι τα αποτελέσματα δεν καθορίζουν την αξία τους. Αυτό το απλό «συμβόλαιο» σας κρατάει στο ίδιο στρατόπεδο.

4. «Είναι ok να νιώθεις απογοητευμένος/η.»

Όταν το σώμα γεμίζει απογοήτευση, η μάθηση σταματά. Μείνετε δίπλα στο παιδί. Διατήρησε τη φωνή σας ήρεμη, προσφέρετέ του λίγο νερό και περιμένετε. Μόλις ηρεμήσει, ενθαρρύνετέ  το να προχωρήσει: «Θέλεις να το προσπαθήσουμε ξανά ή να κάνουμε ένα διάλειμμα;» Η ονομασία του συναισθήματος και η σταθερή παρουσία σας βοηθούν το νευρικό σύστημα του παιδιού να επαναρυθμιστεί, επιτρέποντας στην ανάπτυξη δεξιοτήτων να συνεχιστεί.

5. «Ας το δούμε σαν παιχνίδι.»

Μετατρέψτε τις επαναλήψεις σε παιχνίδι για να ενισχύσετε την προσοχή και να μειώσετε το άγχος: κάντε άλματα σε κάθε λέξη, τραγουδήστε τα «βήματα» του φερμουάρ, ρίξτε ένα ζάρι για τον αριθμό των προσπαθειών ή κάντε έναν αγώνα χρόνου για 20 δευτερόλεπτα. Το παιχνίδι υποστηρίζει τις γλωσσικές, κινητικές και κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού.

6. «Μπορούμε να ζητήσουμε βοήθεια και θα το κάνουμε.»

Η αναζήτηση βοήθειας είναι ένδειξη δύναμης, όχι αδυναμίας. Αυτή η φράση κανονικοποιεί τη συνεργασία με δασκάλους, παιδίατρους ή θεραπευτές και τα παιδιά χαλαρώνουν όταν οι ενήλικες ηγούνται με σαφήνεια και ελπίδα.

7. «Ας γιορτάσουμε τι μπορεί να κάνει το σώμα και ο εγκέφαλός σου σήμερα.»

Η αυτοπεποίθηση αναπτύσσεται όταν τα παιδιά βλέπουν πρόοδο, ακόμα κι αν είναι μικρή. Ολοκληρώστε την εξάσκηση με ένα «high-five», ένα αυτοκόλλητο ή έναν χορό με το αγαπημένο τους τραγούδι. Η χαρά τροφοδοτεί την εξέλιξη.