Τι ρόλο παίζει η τεχνητή νοημοσύνη στην αναζήτηση των εφήβων για σύνδεση με τους άλλους και με τον εαυτό τους; Μέσα στην κοινωνική αναταραχή της εφηβείας, δεν προκαλεί έκπληξη ότι τα παιδιά στρέφονται στο AI για να επεξεργαστούν τις εμπειρίες τους. Η έλξη που ασκούν τα ιδιωτικά, επιβεβαιωτικά και μη επικριτικά περιβάλλοντα, όπως είναι αυτό της τεχνητής νοημοσύνης, είναι απολύτως κατανοητή.

Διαβάστε επίσης: Παιδιά: Τι κάνουμε όταν έχουν άγχος;

Η σημασία των πρώτων σχέσεων και εμπειριών

Το να καταλάβει ένας έφηβος πού ανήκει και να βρει «τους δικούς σου ανθρώπους» είναι πολύ σημαντικό. Γι’ αυτό οι συνομήλικοι και οι φιλίες παίζουν τόσο κρίσιμο ρόλο στη συναισθηματική ζωή των εφήβων. Οι πρώιμες κοινωνικές εμπειρίες και η σύνδεση με τους φίλους μάς διδάσκουν κάτι ουσιαστικό για το τι σημαίνει να είμαστε άνθρωποι.

Μας βοηθούν να μάθουμε να αντέχουμε τη δυσφορία, να διαχειριζόμαστε την πολυπλοκότητα και να αναπτυσσόμαστε μέσα από την ανατροφοδότηση και την υπευθυνότητα. Οι πρώτες μας σχέσεις αποτελούν γόνιμο έδαφος για ανάπτυξη και οικοδόμηση δεξιοτήτων. Ο εφηβικός εγκέφαλος είναι «προγραμματισμένος» να μαθαίνει από αυτές τις κοινωνικές εμπειρίες.

Κατανοώντας την έλξη που ασκεί η τεχνητή νοημοσύνη

Τα δεδομένα που έχουν συλλέξει ερευνητές αποδεικνύουν το πόσο ελκυστική είναι η αλληλεπίδραση με το AI για τα σημερινά παιδιά. Το 71% των νέων έχει αλληλεπιδράσει με έναν ψηφιακό «σύντροφο» τεχνητής νοημοσύνης. Τους χρησιμοποιούν για επικοινωνία, συμβουλές σχέσεων και πολλά άλλα. Αν και οι περισσότεροι το κάνουν περιστασιακά, οι λόγοι που το κάνουν αξίζουν την προσοχή μας.

Μια μελέτη σε φοιτητές, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Medical Internet Research, έδειξε ότι ορισμένες μορφές χρήσης AI μπορούν να μειώσουν προσωρινά τη μοναξιά και το κοινωνικό άγχος. Άλλοι μπορεί να τα χρησιμοποιούν για επικοινωνία και οικοδόμηση κοινωνικών δεσμών.

Αντίθετα, σε άλλες μελέτες έχει φανεί ότι η συχνή χρήση τεχνητής νοημοσύνης συνδέεται με περισσότερη μοναξιά, εξάρτηση και λιγότερη κοινωνική αλληλεπίδραση εκτός διαδικτύου.  Το πώς επηρεάζεται κάθε έφηβος ή νέος εξαρτάται από το ποιος είναι, γιατί και πώς χρησιμοποιεί αυτά τα εργαλεία.

Ο ιδανικός… «φίλος»

Ιδανικά, οι πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης θα έπρεπε να έχουν σχεδιαστεί με βάση τις ανάγκες και τις ευαισθησίες των εφήβων. Θα μπορούσαν να:

  • υπενθυμίζουν καθαρά ότι δεν είναι άνθρωποι
  • βοηθούν στη διαμόρφωση ιδεών και στρατηγικών
  • παραπέμπουν σε έγκυρους πόρους ψυχικής υγείας
  • ενθαρρύνουν την επιστροφή στον πραγματικό κοινωνικό κόσμο

Δυστυχώς, τα περισσότερα συστήματα σήμερα δεν λειτουργούν έτσι. Το AI είναι σχεδιασμένο,έτσι ώστε να είναι διαρκώς ευχάριστο, συναισθηματικά ισορροπημένο και να ενισχύει τη δέσμευση του χρήστη. Συνήθως στοχεύει να αυξήσει τον χρόνο χρήσης, την εμπλοκή και ακόμη και τη συναισθηματική προσκόλληση.