Ουσιαστική επικοινωνία με τα παιδιά δεν χτίζεται με γενικές ερωτήσεις, αλλά με στοχευμένες, ανοιχτές ερωτήσεις που ενθαρρύνουν τη σκέψη, την αναστοχαστική διαδικασία και την έκφραση συναισθημάτων. Κάθε φορά που ένα παιδί μιλά για τις εμπειρίες του, εξασκεί δεξιότητες όπως η συναισθηματική επίγνωση, η επίλυση προβλημάτων, η ενσυναίσθηση και η επίλυση προβλήματων, η οποία είναι καθοριστική για την ψυχική ανθεκτικότητα.

Ακολουθούν μερικές ερωτήσεις που θα σας βοηθήσουν να ανοίξετε ουσιαστικό διάλογο και ταυτόχρονα να ενισχύσετε την ψυχική υγεία του παιδιού:

Διαβάστε επίσης: Ανάπτυξη: 8 φράσεις που ενθαρρύνουν τα παιδιά να ξεπεράσουν τα εμπόδια

Ρωτήστε το παιδί «Ποιο ήταν το καλύτερο μέρος της ημέρας σου;»

Αυτή η ερώτηση ενθαρρύνει τα παιδιά να ανακαλέσουν θετικά γεγονότα μέσα στην ημέρα τους. Για παιδιά που δυσκολεύονται στο σχολείο ή επικεντρώνονται στα αρνητικά, η διαδικασία αυτή βοηθά στην ανάπτυξη αισιοδοξίας και ευγνωμοσύνης, δύο σημαντικών παραγόντων προστασίας της ψυχικής υγείας.

«Σου συνέβη κάτι σήμερα που θα ήθελες να το κάνεις διαφορετικά;»

Απενοχοποιοώντας τα λάθη, τα παιδιά μαθαίνουν ότι η αποτυχία δεν είναι ντροπή και ότι κάθε αποτυχία μπορεί να γίνει ευκαιρία για ανάπτυξη.

«Ποιον/α θαύμασες σήμερα;»

Αυτή η ερώτηση στρέφει την προσοχή του παιδιού στους άλλους και ενισχύει την ενσυναίσθηση. Παράλληλα, δίνει εικόνα για τις σχέσεις και τις αξίες που εκτιμά το παιδί.

Μπορείτε να γίνετε πιο συγκεκριμένοι: «Είδες κάποιον που προσπάθησε πολύ σήμερα;» Το παιδί ίσως μιλήσει για φίλο που ήταν γενναίος ή να αναγνωρίσει τον εαυτό του σε μια καλή πράξη: «Η φίλη μου ξέχασε το σνακ της, οπότε μοιράστηκα το δικό μου».

«Τι θα έκανε την ημέρα σου καλύτερη;»

Η ερώτηση αυτή βοηθά τα παιδιά να αναγνωρίσουν συναισθήματα όπως απογοήτευση ή εκνευρισμό χωρίς να μένουν σε αυτά. Ταυτόχρονα, καλλιεργεί δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και σχεδιασμού.

Μπορεί να τεθεί με παιχνιδιάρικο τρόπο: «Αν είχες ένα μαγικό ραβδί, τι θα άλλαζες σήμερα;» Οι ιδέες που θα προκύψουν μπορεί να είναι δημιουργικές: «Θα ήθελα να είχα περισσότερο χρόνο για το έργο τέχνης μου, οπότε ίσως να το φέρω σπίτι να το τελειώσω».

«Ποιον βοήθησες σήμερα;»

Οι ερωτήσεις που εστιάζουν στην προσφορά καλλιεργούν την κοινωνική συμπεριφορά και την αίσθηση συνεισφοράς. Όταν επαναλαμβάνονται τακτικά, τα παιδιά αρχίζουν να προσέχουν τις ευκαιρίες για μικρές πράξεις καλοσύνης.

«Ποιο ήταν το πιο ενδιαφέρον πράγμα που έμαθες σήμερα;»

Η ερώτηση αυτή δίνει έμφαση στην περιέργεια και όχι στην επίδοση. Η αγάπη για τη μάθηση αναπτύσσεται όταν τα παιδιά βλέπουν την αξία της διαδικασίας, όχι μόνο το αποτέλεσμα. Δείξτε ενδιαφέρον και κάντε ερωτήσεις για να συνεχιστεί η συζήτηση.

«Τι καινούργιο θα ήθελες να δοκιμάσεις;»

Η ερώτηση αυτή ενθαρρύνει τα παιδιά να βγουν από τη ζώνη άνεσής τους και να αναλάβουν μικρούς κινδύνους χωρίς φόβο αποτυχίας. Δεν χρειάζεται να πετύχουν, το σημαντικό είναι η προσπάθεια.