Τα παιδιά πλέον χρησιμοποιούν το διαδίκτυο σε ολοένα και μικρότερες ηλικίες. Πώς μπορούν να προστατεύουν τον εαυτό τους, αναπτύσσοντας τις ψηφιακές δεξιότητες που μπορεί να τους είναι χρήσιμες γι’ αυτό τον λόγο; Μια γερμανική ερευνητική ομάδα ανέπτυξε για πρώτη φορά ένα μοντέλο που δείχνει ποιες ψηφιακές δεξιότητες χρειάζονται τα παιδιά ηλικίας 8 έως 13 ετών.
Διαβάστε επίσης: Παιδιά: Πόσο τους «κοστίζει» το να μην μπουν στο ίντερνετ;
Στη μελέτη τους, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Educational Technology Research and Development,περιγράφουν τις γνώσεις και τις ικανότητες που χρειάζεται ένα παιδί, ώστε να χρησιμοποιούν το ίντερνετ με ασφάλεια.
Ο σκοπός της έρευνας ήταν να εντοπιστούν συγκεκριμένες δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσουν τα παιδιά που βρίσκονται σε ηλικία που φτάνει έως τις αρχές της εφηβείας, ώστε να περιηγούνται με ασφάλεια στους ψηφιακούς χώρους. Προηγουμένως υπήρχαν πολλές επιμέρους μελέτες και συστάσεις, αλλά όχι μια δομημένη συνολική εικόνα, οπότε οι ερευνητές έρχονται να καλύψουν αυτό το κενό.
Τι έδειξε η έρευνα για τις δεξιότητες που χρειάζεται ένα παιδί στο διαδίκτυο
Με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης, οι ερευνητές εντόπισαν 257 δεξιότητες, κατάλληλες για την προώθηση της παιδοκεντρικής ψηφιακής παιδείας και ασφάλειας. Αυτές περιλαμβάνουν, για παράδειγμα ικανότητες που συνδέονται με την προστασία προσωπικών δεδομένων, την αναγνώριση ανεπιθύμητων μηνυμάτων και τη σωστή αντίδραση σε πιθανά τεχνικά προβλήματα.
Όπως αναφέρουν οι επικεφαλής της έρευνας, στην εποχή μας, τα παιδιά και οι έφηβοι είναι σχεδόν καθημερινά online, γι’ αυτό χρειάζονται από νωρίς τις δεξιότητες που απαιτούνται για να αυτόπροστατεύονται. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να είναι δίπλα τους γονείς και δάσκαλοι.
Στη μελέτη, συμμετείχαν 18 έμπειροι ειδικοί από τους τομείς της παιδαγωγικής, της εκπαίδευσης και της τεχνολογίας. Με βάση τα δεδομένα που είχαν στη διάθεσή τους, οι ερευνητές ανέπτυξαν μια καθαρή δομή με 30 θεματικές περιοχές, ουσιαστικά έναν πίνακα που συνδυάζει κατηγορίες ασφάλειας όπως «Προστασία Δεδομένων» ή «Κακόβουλος Κώδικας» με διαστάσεις δράσης, όπως «Αναγνώριση», «Ανταπόκριση» ή «Ανάκτηση».
Η ηλικία παίζει ρόλο
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο να είναι οι δεξιότητες κατάλληλες για την ηλικία των παιδιών. Για παράδειγμα, η αρχική πρόταση «Τα παιδιά μπορούν να επαναφέρουν αρχεία από ένα αντίγραφο ασφαλείας μετά από κυβερνοεπίθεση» θεωρήθηκε υπερβολικά απαιτητική και προσαρμόστηκε. Το πλαίσιο αυτό θα χρησιμοποιηθεί στη συνέχεια του έργου για την ανάπτυξη παιδαγωγικών κατευθυντήριων γραμμών και πόρων για την πρακτική εφαρμογή της παιχνιδοκεντρικής εκπαίδευσης στην κυβερνοασφάλεια μέσα στη σχολική καθημερινότητα.
