Οι νέες οδηγίες για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση στις ΗΠΑ δεν προβλέπουν μαθήματα γραφής, τουλάχιστον με τη μορφή που τα γνωρίζουμε σήμερα. Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, όπου η τεχνολογία έχει μπει για τα καλά στη ζωή των ανθρώπων ήδη από τη νηπιακή ηλικία, θεωρείται ότι τα παιδιά δεν χρειάζεται πια να διδάσκονται πώς να πιάνουν σωστά το μολύβι και πώς να κάνουν όμορφα, ομοιόμορφα και στρογγυλά γράμματα. Το επιχείρημα είναι ότι οι μικροί μαθητές ασχολούνται πολλές σχολικές ώρες στις πρώτες τάξεις του δημοτικού για να τελειοποιήσουν μια δεξιότητα την οποία στη συνέχεια πιθανότατα δεν θα ξαναχρειαστούν στη ζωή τους. Η πρόταση είναι ο χρόνος αυτός να αξιοποιείται ώστε να μαθαίνουν τα παιδιά να επικοινωνούν πιο σωστά στα μέσα που θα χρησιμοποιήσουν περισσότερο, όπως ο υπολογιστής, τα sms και twit.    Ωστόσο, σε 7 από τις 45 πολιτείες όπου υιοθετήθηκαν οι νέες εκπαιδευτικές οδηγίες, οι ειδικοί μάχονται για να διατηρήσουν το μάθημα της γραφής στα δημοτικά σχολεία. Οι υποστηρικτές του χειρόγραφου υποστηρίζουν ότι μαθαίνοντας να γράφουν οι μαθητές ταυτόχρονα ανακαλύπτουν τη δημιουργικότητά τους, αναπτύσσουν την αισθητική και συμβάλλουν στη δημιουργία νέων νευρικών συνάψεων στον εγκέφαλό τους. Άλλωστε έρευνες έχουν δείξει ότι όταν κάποιος γράφει με το χέρι ενεργοποιούνται περισσότερες περιοχές του εγκεφάλου από όταν γράφει στο πληκτρολόγιο του υπολογιστή. Επιπλέον, η… παραδοσιακή γραφή εξασκεί το συντονισμό όρασης-χεριού και εξελίσσει τη λεπτή κινητικότητα, δεξιότητες απαραίτητες και για το διάβασμα, τη γνωστική ανάπτυξη κ.λπ. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι εάν καταργήσουμε τη γραφή κάποια στιγμή θα βρεθούμε σε ένα ιστορικό «αδιέξοδο», αφού θα είναι δύσκολο να εκτιμήσουμε, μελετήσουμε και αξιοποιήσουμε σημαντικές ιστορικές πηγές, όπως χειρόγραφα κείμενα του παρελθόντος, επιστολές των προγόνων μας, εφημερίδες κ.λπ. Αλλά και άμεσα, τα παιδιά που δεν θα διδάσκονται να γράφουν και να διαβάζουν χειρόγραφα κείμενα θα δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν μεταξύ τους σε περιστάσεις όπου δεν υπάρχει η πρόσβαση σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, όπως στην κατασκήνωση ή ακόμα (αν χρειαστεί) και στο πεδίο της μάχης! Τέλος, όταν τα παιδιά γράφουν με μολύβι και χαρτί έχουν περισσότερο χρόνο για να διαμορφώσουν και να διατυπώσουν αυτό που θέλουν να γράψουν, κι αυτό τα βοηθάει να σκέφτονται πιο βαθιά και ολοκληρωμένα. Οι υποστηρικτές του νέου σχεδίου, πάλι, εκτιμούν ότι οι μαθητές πρέπει από πιο μικρή ηλικία να μάθουν να χειρίζονται τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, καθώς αυτή η δεξιότητα θα τους φανεί πολύ πιο χρήσιμη τόσο στην εκπαίδευση όσο και στον επαγγελματικό στίβο στο άμεσο μέλλον.Οι οδηγίες αυτές δεν είναι δεσμευτικές και κάθε πολιτεία μπορεί να διαφοροποιηθεί, όμως ο διάλογος που έχει ανοίξει είναι κάτι παραπάνω από ενδεικτικός για το μέλλον. Τα νούμερα αποκαλύπτουν – Το 2012 υπολογίζεται ότι η διακίνηση γραπτής «παραδοσιακής» αλληλογραφίες από μαθητές της πρώτης δημοτικού μέσω του ταχυδρομείου έπεσε στο χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων 25 ετών. Την ίδια στιγμή, η επικοινωνία μέσω ίντερνετ αγγίξει δυσθεώρητα ύψη. – Το 95% των εφήβων χρησιμοποιεί το ίντερνετ, ενώ τα έξυπνα κινητά τηλέφωνο είναι το κύριο μέσο επικοινωνίας σ’ αυτή την ηλικία για το 37% -ποσοστό που ήταν 23% το 2011. – Ο αριθμός των γραπτών ηλεκτρονικών μηνυμάτων που διακινούνται ανάμεσα σε εφήβους υπολογίζεται σε 60 την ημέρα για τον καθένα –ήταν 50 πριν από δύο χρόνια. Αυτός ο διάλογος σίγουρα θα αργήσει αρκετά να φτάσει και στη χώρα μας. Όμως, ποια είναι η δική σας γνώμη.