Η Έλφι Γουέλφι είναι μια μικροσκοπική μαμά, με φουσκωτά μαλλιά στα χρώματα του ουράνιου τόξου. Είναι κτηνίατρος και τον άντρα της τον λένε Σάμι Γουάμι. Και οι δυο τους «κατοικούν» στο μυαλό του πεντάχρονου Τζορτζ και είναι ένα από τα πολλά παραδείγματα που αναφέρει στο βιβλίο της Imaginary Friends and the Children who create them (Φανταστικοί φίλοι και τα παιδιά που τους επινοούν) η αμερικανίδα ψυχολόγος Μάρτζορι Τέιλορ. Όταν ο μικρούλης Τζορτζ βλέπει τη μαμά του κατσούφα, της λέει πως η Έλφι Γουέλφι πάντα χαμογελάει. Άλλοτε, όταν ο ίδιος είναι άτακτος λέει στη μαμά του πως η κυρία Έλφι δεν θα τον μάλωνε ποτέ. Προσπάθεια χειρισμού ή πονηριά; Ό,τι κι αν είναι πρόκειται τουλάχιστον για ένα ευφυές δημιούργημα. Ο φίλος του εξάχρονου Νικόλα είναι άσος στο σκέιτμπορντ. Ο Νικόλας τον έχει πάντα στην τσέπη του κι εκείνος τον περιμένει υπομονετικά κάθε μέρα στο σχολείο και στην επιστροφή τον ανεβάζει στο σκέιτμπορντ και γυρίζουν στο σπίτι παρέα. Τα περισσότερα παιδιά επινοούν τέτοιου είδους φανταστικούς φίλους. Άλλα για να νιώσουν πιο σίγουρα και δυνατά, άλλα πάλι για να έχουν απλώς μια παρέα. Ανάλυσέ το Σύμφωνα με την Τέιλορ, οι «φανταστικοί» φίλοι δημιουργούνται από τη φαντασία των νηπίων αλλά και μεγαλύτερων σε ηλικία παιδιών και τα βοηθούν πολύ στο να αναπτύξουν ή να βελτιώσουν στοιχεία της προσωπικότητάς τους που μέχρι τότε τους ήταν άγνωστα. Η αμερικανίδα ψυχολόγος Άννα Ρόμπι, που διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ, έκανε μια έρευνα παρατηρώντας παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, τα παιδιά που στο γραφείο της έφερναν και τους φανταστικούς τους φίλους ήταν απίστευτα ευρηματικά. Κάποια της είπαν πως ο φανταστικός τους φίλος τους περίμενε έξω από την πόρτα έτοιμος να μπει αν τον φώναζαν, κάποια άλλα πως τα περίμενε στο αυτοκίνητο. Ένα κοριτσάκι της είπε πως δεν ήταν ευγενικό που δεν πρόσφερε καρέκλα στη φίλη της! Σύμφωνα με τους ψυχιάτρους, οι φίλοι αυτοί είναι πολύ χρήσιμοι για τα παιδιά, μια που με τη συμβολή τους αναπτύσσεται το γνωστικό και το συναισθηματικό κομμάτι της προσωπικότητάς τους. Επίσης, τα βοηθούν να διαπραγματεύονται τις επιθυμίες τους ή να τις κοινοποιούν σε περίπτωση που δειλιάζουν. Παρόλο που οι φανταστικοί φίλοι είναι εκκεντρικοί, πολλές φορές λειτουργούν ως συναισθηματική ασπίδα προστασίας για τα παιδιά και λειτουργούν απενοχοποητικά. Όπως ο φανταστικός φίλος της Έμμα που συμμετείχε στην έρευνα της Τέιλορ και ανέφερε πως επειδή η ίδια φοβόταν να πάει στο νοσοκομείο, ο φανταστικός της φίλος επισκεπτόταν τον μπαμπά της που είχε σπάσει το πόδι του. Οι αριθμοί αποκαλύπτουν Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Όρεγκον, το 65% των παιδιών προσχολικής ηλικίας έχει κατά καιρούς φανταστικούς φίλους που επινοούνται για πολλούς και διάφορους λόγους. Ο πιο συνηθισμένος είναι πως στο φανταστικό αυτό πρόσωπο αναζητούν κάποιο φίλο που να εμπιστεύονται ή για να μοιράζονται μαζί του εμπειρίες και μυστικά. Από το ποσοστό αυτό, το 57% των «φίλων» είχαν ανθρώπινη μορφή ενώ το 41% ήταν ζώα -σ’ αυτήν την περίπτωση τα παιδιά επέλεξαν για φίλο κάποιο ζώο που οι γονείς αρνήθηκαν να τους πάρουν, όπως σκυλάκι, γατάκι ή κουνέλι. Οι περισσότεροι φανταστικοί αυτοί σύντροφοι είναι φιλικοί, ενώ κάποιοι άλλοι ανεξέλεγκτοι ή ακόμη και ενοχλητικοί. Η έρευνα έδειξε πως τα «άτομα» αυτά επινοούνται από τα παιδιά όταν εκείνα χάνουν το ενδιαφέρον τους για κάποιο παιχνίδι ή δραστηριότητα. Τις περισσότερες φορές μάλιστα όταν τα παιδιά εγκαταλείπουν αυτούς τους φίλους, μετά ούτε καν τους θυμούνται. Αποχαιρετώντας τους φανταστικούς μου συντρόφους Μετά τα έξι χρόνια, το παιδί αρχίζει να αδιαφορεί κάπως για τα παιχνίδια όπου καλείται να προσποιηθεί ρόλους κι έτσι οι σύντροφοι της φαντασίας του δεν έχουν πλέον πρακτική αξία για εκείνο. Επιπλέον, καθώς μεγαλώνει και αυξάνεται η κοινωνικοποίησή του, το παιδί βρίσκει τον τρόπο να συμπεριλάβει το παιχνίδι προσποίησης στις ομαδικές δραστηριότητες. Για παράδειγμα, στα παιχνίδια του δρόμου τα παιδιά μπαίνουν στη λογική της συμμορίας, οπλίζονται με ρόπαλα ή σπαθιά και μοιράζουν ρόλους, ενώ μικρά αυτοσχέδια θεατρικά έργα «ανεβαίνουν» πολύ συχνά στις αυλές σπιτιών, στο δρόμο ή στα σχολεία. Με τη συνεργασία της Κατερίνας Θεοδωρίδου (ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια)
Παιδί και φανταστικοί φίλοι: Πρέπει να ανησυχείτε;
Εάν ξαφνικά, το πιτσιρίκι σας ζητήσει να βάλετε άλλη μια θέση στο οικογενειακό τραπέζι για τον «αόρατο» φίλο του, μην ανησυχήσετε. Οι φανταστικοί φίλοι είναι φυσιολογικοί και πολύ διασκεδαστικοί!
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Βοηθώντας τα παιδιά να έχουν «καλό εγωισμό» Ελέγχοντας τον εγωισμό του παιδιού, το βοηθάμε να αναπτύξει την αυτοπεποίθησή του. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αδέρφια: Πότε πρέπει να παρέμβετε στους τσακωμούς Τα αδέρφια τσακώνονται; Ορισμένες διαφωνίες μπορούν να επιλυθούν από «μόνες» τους, άλλες όμως απαιτούν την παρέμβασή μας. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Σχολείο: Τα λάθη που κάνουμε όταν διαβάζουμε τα παιδιά Κάνοντας τις εργασίες για το σχολείο με το παιδί μας, μπορεί να βιώσουμε και να του προκαλέσουμε… ανάμεικτα συναισθήματα. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εσείς έχετε μιλήσει στα παιδιά για τα χρήματα; Μαθαίνουμε στα παιδιά από νωρίς την αξία των χρημάτων. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«Μαμά δεν νιώθω καλά»: Μήπως δεν πρέπει να πάει σχολείο; Πολλές φορές τα παιδιά μπορεί να χρησιμοποιήσουν αυτήν την (πολύ πρωτότυπη!) δικαιολογία για να μην πάνε σχολείο. Πώς θα... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γνωρίζετε τι είναι το «Σύνδρομο Βιαστικού Παιδιού»; Νέα έρευνα στρέφει την προσοχή σε ένα δημοφιλές σύνδρομο, εξηγωντας γιατί μπορεί να βλάψει το παιδί σας. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Από τι κινδυνεύουν τα παιδιά στην προεφηβεία Οι ειδικοί παρατηρούν μια αύξηση της θλίψης στην προεφηβεία... Σε τι μπορεί να οφείλεται αυτό; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Σήμερα, περνάμε με τα παιδιά μας χρόνο στη φύση Ήρθε η ώρα να ακολουθήσετε το αρχέγονο ένστικτό σας για τη φύση. Η επαφή με το φυσικό περιβάλλον ενισχύει... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«Πρόσεχε παιδί μου!»: Μια συμβουλή χωρίς αποτέλεσμα Έχετε παρατηρήσει πόσο συχνά λέμε «Πρόσεχε!» στα παιδιά; Ωστόσο, αυτά δεν φαίνεται να μας ακούν... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ανεξάρτητα παιδιά: 2 βασικά εφόδια Καλλιεργούμε την αυτοπεποίθηση στα παιδιά για να γίνουν ανεξάρτητοι και ικανοί ενήλικες. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Κάντε τις βαρετές οικογενειακές δραστηριότητες, παιχνίδι Προσθέστε στις απλές καθημερινές δραστηριότητες με τα παιδιά το παιχνίδι για να πάψουν να είναι βαρετές και για τις... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εφηβεία: Μήπως κάνεις κι εσύ αυτό το κλασικό λάθος με το παιδί; Σίγουρα έχετε όλη την καλή διάθεση να έχετε καλή επικοινωνία με το παιδί, αλλά στην εφηβεία τα πράγματα είναι... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«Εκρήξεις» μετά το σχολείο: Γιατί συμβαίνουν; Είναι φυσικό τα παιδιά να απελευθερώνουν τη συναισθηματική, πνευματική και σωματική τους ενέργεια μόλις τελειώνει το σχολείο. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Χωρίς αδέρφια: Μήπως είναι τελικά τα μοναχοπαίδια, τα πιο χαρούμενα παιδιά…; Στην Κίνα και στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι έφηβοι χωρίς αδέρφια ή με ένα αδερφάκι φάνηκε σε έρευνα να έχουν... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ