«Τα παιδιά μπορούν να εκφραστούν πολύ εύκολα, παίζοντας στην άμμο», λέει η δρ Ζίγκριντ Λέβεν-Ζάιφερτ, ειδικός στην Αναλυτική Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων και στη Θεραπεία με το Παιχνίδι στην Άμμο από το Ινστιτούτο Καρλ-Γκούσταβ Γιουνγκ, στη Στουτγάρδη. «Ειδικά σε πολύ μικρή ηλικία είναι δύσκολο να ζωγραφίσουν ή να κάνουν συμμετρικούς υπολογισμούς για την αντιγραφή ή την απόδοση μιας εικόνας που βλέπουν, ενώ η άμμος αποτελεί το ιδανικό εργαλείο γι’ αυτά». «Πίσω από κάθε δημιουργία στην άμμο κρύβεται μια πτυχή της προσωπικότητάς του παιδιού, ενώ υποσυνείδητα προβάλλονται σε αυτήν κάποια προβλήματα και εμπειρίες του. Έτσι η άμμος γίνεται αφορμή για να ανακαλύψουμε πολλά για την συμπεριφορά αλλά και τα συναισθήματα των παιδιών μας». Παιχνίδια με την άμμο και πνευματική εξέλιξη Ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά ασχολούνται με την άμμο μαρτυρά πολλά για την εξέλιξή τους. Άλλωστε όπως έλεγε και ο Καρλ Γιούνγκ (ο πρώτος που μίλησε για την αμμοθεραπεία): «Συχνά τα χέρια ξέρουν πώς να δίνουν τη λύση εκεί που το μυαλό αδυνατεί να το κάνει» Τα παιδιά από 1 έως 2 ετών δοκιμάζουν πρώτα την ύλη. Τους αρέσει να αφήνουν «το στίγμα τους στον κόσμο», τα αποτυπώματα των χεριών και των ποδιών τους πάνω στην άμμο. Όταν έπειτα από αυτό το στάδιο τα παιδιά αρχίζουν να φτιάχνουν πύργους στην άμμο, έχουν κάνει ένα άλμα στην πνευματική τους εξέλιξη: έχουν μάθει ότι μπορούν να καταφέρουν πράγματα με τα χέρια τους και αυτό τους δίνει αυτοπεποίθηση, κατά τη δρα Λέβεν-Ζάιφερτ. Στην ηλικία των 3-4 ετών, η άμμος δεν είναι πια αρκετή. Τα παιδιά χρειάζονται όλα τα πιθανά μικροαντικείμενα που θα τα βοηθήσουν να απεικονίσουν τον κόσμο: κοχύλια, βότσαλα, καλαμάκια, κομματάκια γυαλί, ακόμη και τμήματα ή ολόκληρα τα παιχνίδια τους. Αυτή είναι η περίοδος που αρχίζουν να υποδύονται ρόλους. Τα αγοράκια στήνουν σκηνές μαχών, ιδιαίτερα με ιππότες, καουμπόηδες και Ινδιάνους. Αυτά δεν αποτελούν εκφράσεις επιθετικότητας, αλλά φυσιολογική εξέλιξη. Χωρίζουν τον κόσμο σε καλούς και σε κακούς και τους βάζουν να αναμετρηθούν. Τα κορίτσια από την άλλη μεριά παίζουν συχνά με κούκλες, με φιγούρες ζώων, κάτι το οποίο αποκαλύπτει πράγματα για τον χαρακτήρα τους. Τι αποκαλύπτουν τα παιχνίδια στην άμμο για την προσωπικότητα των παιδιών. Η μεγαλύτερη μελέτη για το τι ακριβώς φανερώνουν οι δημιουργίες των παιδιών στην άμμο έχει γίνει από τον ιδρυτή της αναλυτικής ψυχολογίας Καρλ-Γκούσταβ Γιουνγκ, ο οποίος έχει χωρίσει τα παιδιά σε τέσσερις κατηγορίες: 1. Τα σχολαστικά Αυτή η ομάδα παιδιών αναπαριστά τον κόσμο στην άμμο όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά. Το δρομάκι που φτιάχνουν στην άμμο είναι στη σωστή αναλογία για το παιδικό αυτοκινητάκι, όπως και οι φιγούρες και τα σπιτάκια. Ένα ανθρωπάκι δεν θα το τοποθετήσουν έως τον λαιμό μέσα στην άμμο, αλλά θα το τοποθετήσουν προσεκτικά πάνω σε αυτήν. Ένα τέτοιο παιδί με έντονη τη «λειτουργία της αντίληψης» θα παραπονεθεί εάν για το παιδικό τρενάκι δεν υπάρχουν σιδηροδρομικές γραμμές. Ποτέ δεν θα μπορούσε το τρένο να προχωρά σε επίπεδο έδαφος ή απευθείας πάνω στην άμμο. Αργότερα τα παιδιά αυτά θα γίνουν οι «ρεαλιστές ενήλικοι», που θα ενδιαφέρονται για τον υλικό κόσμο, θα θυμούνται καλά μάρκες αυτοκινήτων και τεχνικούς όρους και θα είναι καλοί στους υπολογισμούς. 2. Τα δημιουργικά Αυτά τα παιδιά σχεδιάζουν με πολλή φαντασία, χρησιμοποιούν ταυτόχρονα καλαμάκια, βότσαλα και χώμα. Όταν δεν υπάρχει αυτοκινητάκι διαθέσιμο, μετατρέπουν αμέσως μια δημιουργία από άμμο σε όχημα. Μία ασύμμετρη σωρός από άμμο μπορεί να αναπαραστήσει ένα παγωτό λεμόνι, μία ψημένη γαλοπούλα ή ένα κέικ σοκολάτας. Οι δρόμοι συχνά δεν έχουν ούτε αρχή ούτε τέλος. Σε περίπτωση που κάποιος ρωτήσει πού οδηγεί ο δρόμος, απαντούν αγανακτισμένα: «Σε ένα κάστρο, δεν το βλέπεις εκεί πέρα;». Πρόκειται για τους μελλοντικούς ενηλίκους με διαισθητικότητα που θα την εκφράζουν έντονα. Οι άνθρωποι με «εξωστρεφή διαισθητικότητα» πάντα λειτουργούν με τη φαντασία και τη διαίσθησή τους, σκεπτόμενοι ταυτόχρονα το παρόν και το μέλλον. 3. Τα φιγουροκεντρικά Αυτά τα παιδιά προτιμούν να παίζουν με φιγούρες. Ο κόσμος τους είναι γεμάτος ζωή. Ένα κάστρο δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς ιππότες, ούτε λόγος να γίνει για θάλασσα χωρίς ψάρια. Έχουν «έντονη συναισθηματική λειτουργία» και μεγαλώνοντας θα προσανατολίζονται έντονα προς τον έξω κόσμο, ιδιαίτερα τους ανθρώπους. Χαίρονται με την ανθρώπινη επαφή, έχουν καλή διαίσθηση για τις διαπροσωπικές σχέσεις, αντιλαμβάνονται τη χημεία που «πλανάται στον αέρα» και μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν. 4. Τα σκεπτόμενα Τα παιδιά αυτά δεν μπορούν εύκολα να αρχίσουν παιχνίδια στην άμμο. Το σκάψιμο τα κάνει γρήγορα να βαριούνται. Τα σκεπτόμενα παιδιά επινοούν πιο εύκολα ένα παιχνίδι ή κατασκευάζουν _ όταν είναι λίγο μεγαλύτερα _ ένα μαρμάρινο διάδρομο για να αφήσουν να κυλήσουν μέσα από αυτόν μικρές μπαλίτσες με συγκεκριμένους κανόνες. Ένα ντόμινο θα τους παρείχε εξαιρετική τέρψη. Τα παιδιά αυτά ως ενήλικοι θα επιζητούν τη νομιμότητα, θα έχουν ανεπτυγμένη αίσθηση της τάξης και θα νιώθουν άνετα με τις φυσικές και ανθρωπιστικές επιστήμες. Είναι πολύ καλοί οργανωτές. Οι εσωστρεφείς όμως χαρακτήρες μπορεί να βρουν εμπόδια στην πρόοδό τους.
Τι αποκαλύπτουν τα παιχνίδια στην άμμο για τα παιδιά;

Η άμμος για τα παιδιά είναι έμπνευση, εξάπτει τη φαντασία και τα βοηθάει να εκφράζονται δημιουργικά. Μάθετε τι αποκαλύπτουν τα παιχνίδια στην άμμο για την προσωπικότητα των παιδιών!
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Γονείς και παιδιά: «Χτίζοντας» τον αμοιβαίο σεβασμό Οι γονείς δεν γεννιούνται με… όλες τις απαντήσεις και τα παιδιά δεν μεγαλώνουν με «εγχειρίδια οδηγιών». Ωστόσο, βασικές στρατηγικές... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Συναισθηματική εκπαίδευση: Πώς βοηθά τα παιδιά; Τι είναι η συναισθηματική εκπαίδευση και γιατί είναι τόσο πολύτιμη; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Μωρά: Τι το ξεχωριστό έχουν τα παιδιά που γεννιούνται τον Ιούνιο; Μπορεί να κρατάτε στα χέρια σας έναν μελλοντικό νικητή του βραβείου Νόμπελ! Δείτε τις άλλες μοναδικές ιδιότητες των παιδιών... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί: Γιατί δεν πρέπει να νιώθετε ενοχές όταν παίζει μόνο του Δείτε γιατί είναι τόσο σημαντικό για το παιδί να παίζει αυτόνομα και ανεξάρτητα: ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Το παιδί μου θέλει να κοιμάται μαζί μου. Τι να κάνω; Γιατί το παιδί μου θέλει να κοιμηθεί μαζί μου και πώς θα το βοηθήσω να κοιμάται μόνο του; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Τι ρόλο παίζει η ιδιοσυγκρασία σας στην ανατροφή του παιδιού σας; Η ιδιοσυγκρασία του κάθε γονέα επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο σχετίζεται με το παιδί του και τις ευκαιρίες... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Αυτές οι φράσεις δυσκολεύουν τη μάθησή τους Νέα έρευνα διαπιστώνει ότι οι δάσκαλοι που λένε αυτές τις φράσεις στην τάξη καταλήγουν να κάνουν τη μάθηση πιο... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ποιες «πληγές» κατά την παιδική ηλικία μας ακολουθούν μέχρι την ενηλικίωση; Υπάρχουν ορισμένες καταστάσεις που προκαλούν συναισθηματικές πληγές κατά την παιδική ηλικία. Μερικές από αυτές τις πληγές έχουν τη δύναμη... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί: Τι κάνουμε όταν χάνει το πρώτο του δόντι Ένα παιδί χάνει συνήθως το πρώτο του δόντι σε ηλικία περίπου 6-7 ετών. Η απώλεια δοντιών μπορεί να συνεχιστεί... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«Θετική πειθαρχία»: Η μόνη μορφή πειθαρχίας που λειτουργεί Τι πραγματικά σημαίνει πειθαρχία και γιατί η «θετική» είναι η μόνη που μπορεί να έχει αποτελέσματα; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Πώς τα επηρεάζει ο φόβος να μην πάρουν καλούς βαθμούς; Ο φόβος να μην πάρουν καλούς βαθμούς είναι κάτι που βιώνουν πολλά παιδιά και μάλιστα σε ολοένα και μικρότερη... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Αυτές είναι οι πιο επικίνδυνες καλοκαιρινές δραστηριότητες Δείτε τις επικίνδυνες καλοκαιρινές δραστηριότητες που πρέπει να αποφεύγουν τα παιδιά, σύφωνα με τους παιδίατρους: ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Κάνουν κακό τελικά τα video games; Εξερευνήστε τους διαδικτυακούς κόσμους των μικρών σας gamers. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«Αγκαλιάζουμε» το παιδί ακριβώς για αυτό που είναι Είναι σημαντικό να αποδεχόμαστε το παιδί μας όπως είναι και να το βοηθάμε να καλλιεργεί τις δικές του «δυνάμεις»... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ