Σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Pediatrics». οι γρήγορες εναλλαγές εικόνων επιβαρύνουν τους εγκεφάλους των παιδιών, ενώ τα κινούμενα σχέδια επηρεάζουν την ικανότητα συγκέντρωσης και επίλυσης απλών ασκήσεων των νήπιων και επηρεάζουν αρνητικά και τη βραχυπρόθεσμη μνήμη τους. Σύμφωνα με την Dr Angeline Lillard του Πανεπιστημίου Virginia των ΗΠΑ και υπεύθυνη της έρευνας, τα τετράχρονα που παρακολουθούν κινούμενα σχέδια, όπου οι εναλλαγές των εικόνων γίνονται πολύ γρήγορα, αποδίδουνν χειρότερα σε διάφορα τεστ συγκριτικά με αυτά που δεν παρακολουθούν. Όπως υποστηρίζει η Lillard, η παρακολούθηση κινουμένων σχεδίων επιβαρύνει τους εγκεφάλους των μικρών παιδιών, ειδικά το τμήμα εκείνο που «ελέγχει» τη συμπεριφορά και τη θέσπιση στόχων, τη μνήμη καθώς επίσης και την ικανοποίηση που αισθάνονται. Η Dr Angeline Lillard δήλωσε ότι παρόλο που η δική της μελέτη έδειξε ότι τα παιδιά απέδιδαν χειρότερα αμέσως μετά την προβολή και παρακολούθηση κινουμένων σχεδίων, τα ευρήματά της υποστηρίζουν άλλες μελέτες που έχουν αποδείξει ότι υπάρχουν και μακροπρόθεσμες συνέπειες. «Τα αποτελέσματά μας είναι συνεπή με άλλες έρευνες που δείχνουν ότι υπάρχουν μακροπρόθεσμες αρνητικές συσχετίσεις μεταξύ της τηλεοπτικής ψυχαγωγίας και της προσοχής που επιδεικνύουν τα μικρά παιδιά» εξήγησε η ίδια. «Δεδομένης της δημοτικότητας ορισμένων τηλεοπτικών προγραμμάτων σε αυτές τις ηλικίες, είναι σημαντικό οι γονείς να είναι ενήμεροι ότι ενδέχεται να επηρεαστεί η ικανότητα των παιδιών τους και η εκτελεστική τους λειτουργία, τουλάχιστον για το χρονικό διάστημα αμέσως μετά την παρακολούθησή τους» Στην έρευνα συμμετείχαν παιδιά ηλικίας 4 ετών, τα οποία χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: Η πρώτη ομάδα παρακολούθησε εννιά λεπτά από το δημοφιλές αμερικανικό καρτούν «Μπομπ ο Σφουγγαράκης», στο οποίο οι εικόνες αλλάζουν κατά μέσο όρο κάθε 11 δευτερόλεπτα. Η δεύτερη ομάδα παρακολούθησε ένα επιμορφωτικό βίντεο κινουμένων σχεδίων ίδιας διάρκειας, με τις εναλλαγές των εικόνων να γίνονται κάθε 34 δευτερόλεπτα, ενώ στην τρίτη ομάδα δόθηκαν μπογιές και χαρτιά και τους ζητήθηκε να ζωγραφίσουν. Στη συνέχεια τα παιδιά κλήθηκαν να συμπληρώσουν κάποια τεστ. Η πρώτη ομάδα κλήθηκε να λύσει ένα «πρόβλημα» στο οποίο έπρεπε να βρουν με ποιο τρόπο θα μεταφέρουν μια στοίβα δίσκων διαφόρων μεγεθών από ένα πάσαλο σε έναν άλλο, μέσω ενός τρίτου, χωρίς όμως να μπορούν να τοποθετήσουν τους μεγαλύτερους δίσκους πάνω από τους μικρότερους. Η δεύτερη ομάδα έπρεπε κάθε φορά που τους έλεγαν να αγγίξουν τα πόδια τους να αγγίζουν το κεφάλι τους και αντίστροφα. Στη συνέχεια τους έδειξαν δύο δίσκους, ο ένας εκ των οποίων είχε επάνω δύο γλυκά και ο άλλος δέκα και τους είπαν ότι αν περίμεναν να επιστρέψει ο ενήλικας που έκανε το τεστ θα μπορούσαν να πάρουν και τα δέκα γλυκά, διαφορετικά μπορούσαν να χτυπήσουν ένα κουδούνι οποιαδήποτε στιγμή και τότε θα μπορούσαν να πάρουν τα δύο γλυκά. Τέλος, τους δόθηκαν λίστες με αριθμούς και τους ζητήθηκε να τους επαναλάβουν αντίστροφα. Η ομάδα των παιδιών που παρακολούθησε τον «Μπομπ Σφουγγαράκη» απέδωσαν τα μισά συγκριτικά με αυτά της δεύτερης ομάδας που παρακολούθησαν το επιμορφωτικό κινούμενο σχέδιο, τα οποία με τη σειρά τους απέδωσαν επίσης τα μισά σε σχέση με αυτά που δεν παρακολούθησαν κινούμενα σχέδια και απλά ζωγράφισαν.
Είναι επικίνδυνα τα κινούμενα σχέδια;
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τι κάνουμε με ένα παιδί που τα βρίσκει όλα… βαρετά; Πώς θα κατανοήσουμε καλύτερα το τι συμβαίνει και υπάρχει λύση; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Επιτυχημένα παιδιά: Το Νο 1 πράγμα που κάνουν Όλοι οι γονείς θέλουμε τα παιδιά μας να γίνουν επιτυχημένοι ενήλικες. Δείτε ποιο είναι το μυστικό, σύμφωνα με την... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Διάβασμα: Το τρικ για καλύτερη συγκέντρωση Δυσκολεύεται το παιδί να συγκεντρωθεί στο διάβασμα; Κάντε ένα διάλειμμα και πηγαίνετε μια βόλτα... με το σκυλάκι σας! ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
3 τεχνικές που βοηθούν τα παιδιά να κοιμούνται καλύτερα Δείτε πώς μπορείτε να τις εφαρμόσετε. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Βλέπετε το παιδί σας όπως είναι ή όπως… θα θέλατε να είναι; Τι ακριβώς σημαίνει «βλέπω πραγματικά» το παιδί μου και γιατί είναι τόσο σημαντικό να έχουμε αυτήν την ικανότητα; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Από τι κινδυνεύουν τα παιδιά που τρώνε μπροστά στις οθόνες; Τα παιδιά που συνηθίζουν να βρίσκονται μπροστά σε μια οθόνη κατά τη διάρκεια των γευμάτων είναι πολύ πιο πιθανό... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Στρες και παιδιά- Οι αλλαγές που μπορεί να εντοπίσετε Το στρες επηρεάζει και τα παιδιά. Πώς μπορούμε να τα βοηθήσουμε να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γιατί είναι σημαντικό τα παιδιά να μην χάνουν την ελπίδα τους Η ελπίδα είναι μια από τις πιο σημαντικές αξίες που οφείλουμε να ενσταλάξουμε στα παιδιά ώστε να έχουν τη... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Μαθαίνουμε στα παιδιά να διαχειρίζονται τις συγκρούσεις Πώς θα αρχίσουν τα παιδιά να διαφωνούν εποικοδομητικά; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παίζοντας ανταγωνιστικά αθλήματα με υγιή τρόπο Πώς θα μάθουμε στα παιδιά να μην παίζουν επιθετικά όταν συμμετέχουν σε αθλήματα; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Σε επίπεδα ρεκόρ το άγχος τους Τα παιδιά χρειάζονται γειτονιές για να περπατάνε και να κάνουν ποδήλατο, λένε οι επιστήμονες. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αφήνουμε τα παιδιά να εκδηλώσουν μόνα τους τη στοργή Άραγε η στοργή μπορεί να... επιβληθεί; Είναι σωστό να επιμένουμε τα παιδιά μας να την εκδηλώσουν; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ταλαντούχο παιδί- Πώς το υποστηρίζουμε; Το δημιουργικό ταλέντο που έχει το παιδί σας δεν πρέπει να μείνει αδρανές και ανεκμετάλλευτο. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Οι επιπτώσεις του να προσφέρουμε στα παιδιά όλα όσα ζητούν Ας μάθουμε τους κινδύνους που κρύβει μια τέτοια συμπεριφορά απέναντι στα παιδιά μας. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ