Σύμφωνα με τον Walt Disney, ο μεγαλύτερος φυσικός πόρος της ανθρωπότητας είναι «το μυαλό των παιδιών μας».Ωστόσο έρευνες υποστηρίζουν πως 1 στα 7 παιδιά παιδικής και εφηβικής ηλικίας έχουν κάποιο ψυχολογικό πρόβλημα, όπως προβλήματα στην επικοινωνία και στη γλώσσα, ελλειματική προσοχή, υπερκινητικότητα, τικ, ενούρηση, προβλήματα προσαρμογής, προβλήματα διαγωγής, συναισθηματικά προβλήματα, ψύχωση. Αυτά τα προβλήματα δημιουργούνται είτε από γενετική προδιάθεση είτε από προβληματικό περιβάλλον (π.χ. σπίτι, σχολείο κλπ), είτε από συνδυασμό και των δύο. Καταλαβαίνουμε λοιπόν πως η ύπαρξη μιας θεραπείας που δημιουργήθηκε για παιδιά και απευθύνεται αποκλειστικά σε αυτά είναι πλέον υψίστης σημασίας. Τι είναι η παιχνιδοθεραπεία Η παιχνιδοθεραπεία (play therapy) αποτελεί μια μορφή θεραπείας που σε αντίθεση με τις «ομιλούσες» θεραπείες, απαιτεί από το θεραπευτή να κατέβει στο επίπεδο του παιδιού και να μιλήσει στη γλώσσα του. Ο πιο οικείος τρόπος έκφρασης για ένα παιδί είναι το παιχνίδι. Στη συγκεκριμένη θεραπεία λοιπόν, τη θέση των λέξεων την καταλαμβάνουν τα παιχνίδια, μέσω των οποίων το παιδί ενθαρρύνεται να εξερευνήσει τα συναισθήματά του, να τα κατανοήσει, να τα αποδεχθεί και να τα επεξεργαστεί, χρησιμοποιώντας την έμφυτη φαντασία και τη δημιουργικότητα που χαρακτηρίζει την ηλικία του. Τα αποτελέσματα και τα οφέλη αυτής της μορφής θεραπείας στα παιδιά είναι πολλαπλά και έχουν καταγραφεί ερευνητικά. Απώτερος στόχος είναι η προαγωγή της ψυχικής υγείας του παιδιού, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησής του και ο αυτοέλεγχος της συμπεριφοράς του. Έπειτα από τη θεραπεία το παιδί έχει κατακτήσει μεγαλύτερα επίπεδα ψυχικής και πνευματικής ωριμότητας και έχει εφοδιαστεί με τους μηχανισμούς που του είναι απαραίτητοι, ώστε να μπορεί να αντιμετωπίζει μόνο του τις δυσκολίες που του παρουσιάζονται. Η θεραπευτική ικανότητα του παιχνιδιού, παρέχει στο παιδί τη δυνατότητα να αντιμετωπίζει αγχώδεις εμπειρίες, με έναν συμβολικό τρόπο και το βοηθά να εκφράσει έμμεσα ή συμβολικά τις ανησυχίες, τους φόβους, τις επιθυμίες του. Με τον τρόπο αυτό, το παιχνίδι χρησιμοποιείται ως μέσον ενεργητικής προσαρμογής σε μία υπάρχουσα κατάσταση, ενώ συγχρόνως γίνεται μία εξαιρετική διαγνωστική μέθοδος, προκειμένου να πλησιάσουμε την τρυφερή ψυχή των μικρών παιδιών, για τα οποία η γλώσσα είναι ακόμα ατελές μέσο επικοινωνίας. Τι μας αποκαλύπτει η παιχνιδοθεραπεία για την προσωπικότητα του παιδιού Αν παρακολουθήσει κανείς τη συμπεριφορά του παιδιού στο παιχνίδι, βλέπει τη στάση του απέναντι στη ζωή και στο περιβάλλον. Το παιχνίδι μάς επιτρέπει να γνωρίσουμε το παιδί καλύτερα από κάθε άλλο μέσο, επειδή πηγάζει από την αυθόρμητη και πολυσύνθετη ενεργητικότητά του. Χάρη στο παιχνίδι αναγνωρίζονται όχι μόνο οι ατομικές διαφορές αλλά και οι ομαδικές. Η φιλοδοξία, η ματαιοδοξία, η κοινωνική ένταξη, ο φόβος και η τόλμη έχουν στο παιχνίδι τη δυνατότητα να εξωτερικευτούν και πιθανόν να εξασκηθούν σε λογικές αναλογίες. Παρατηρούμε πως τα παιδιά που έχουν μεγαλώσει απομονωμένα αποφεύγουν τα ομαδικά παιχνίδια. Βλέποντας ένα προβληματικό παιδί να παίζει καταλαβαίνουμε αρκετά για τη φύση του προβλήματος, για τα αίτια (άγχος; επιθετικότητα; κατωτερότητα; κτλ.). Ένα έντονα αγχωτικό παιδί δυσκολεύεται, συχνά, ή είναι ανίκανο να παίξει. Ένα νευρωτικό, πάλι, παιδί διαφέρει από τα άλλα στον τρόπο που πλησιάζει τα παιχνίδια, στον τρόπο που παίζει, στις συγκινήσεις που συνοδεύουν το παιχνίδι. Το νευρωτικό παιδί όχι μόνο δεν είναι δημιουργικό στο παιχνίδι, αλλά κυριαρχείται, συχνότατα, από την τάση της καταστροφής. Και, ακόμη, συμπεριφέρεται γενικά στο παιχνίδι σαν να είναι μικρότερο από όσο είναι. Σε τι βοηθάει η παιχνιδοθεραπεία; Η συγκεκριμένη θεραπεία, είναι κατάλληλη για παιδιά από τεσσάρων περίπου ετών και απευθύνεται σε ένα μεγάλο εύρος δυσκολιών που μπορεί να παρουσιαστούν κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής τους. Μπορεί να βοηθήσει παιδιά που βρίσκονται σε μια μεταβατική περίοδο στη ζωή τους μετά από ένα διαζύγιο, μια απώλεια, αλλαγή τόπου διαμονής ή σχολικού περιβάλλοντος, ή μετά τον ερχομό ενός νέου μέλους στην οικογένεια. Ενδείκνυται για παιδιά με δυσκολίες στη διαχείριση των συναισθημάτων, την κοινωνικοποίηση ή παιδιά που παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς. Αφορά παιδιά που μπορεί να εμπλέκονται σε φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού, είτε βρίσκονται στη θέση του θύματος, είτε του θύτη. Παιδιά που έχουν υπάρξει μάρτυρες ενδοοικογενειακής βίας ή έχουν υποστεί κάποιας μορφής κακοποίηση. Επίσης είναι κατάλληλη για παιδιά που παρουσιάζουν κάποιου είδους αναπτυξιακή διαταραχή, όπως αυτισμό ή διαταραχή ελλειμματικής προσοχής *Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Διεθνούς Οργανισμού Παιγνιοθεραπείας (PTI- Play Therapy International ) www.playtherapy.org
Παιχνιδοθεραπεία: Η μαγική θεραπεία για κάθε νόσο
Η θεραπευτική ικανότητα του παιχνιδιού, παρέχει στο παιδί τη δυνατότητα να αντιμετωπίζει αγχώδεις εμπειρίες, και το βοηθά να εκφράσει έμμεσα ή συμβολικά τις ανησυχίες, τους φόβους, τις επιθυμίες του.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Βοηθώντας τα παιδιά να έχουν «καλό εγωισμό» Ελέγχοντας τον εγωισμό του παιδιού, το βοηθάμε να αναπτύξει την αυτοπεποίθησή του. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αδέρφια: Πότε πρέπει να παρέμβετε στους τσακωμούς Τα αδέρφια τσακώνονται; Ορισμένες διαφωνίες μπορούν να επιλυθούν από «μόνες» τους, άλλες όμως απαιτούν την παρέμβασή μας. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Σχολείο: Τα λάθη που κάνουμε όταν διαβάζουμε τα παιδιά Κάνοντας τις εργασίες για το σχολείο με το παιδί μας, μπορεί να βιώσουμε και να του προκαλέσουμε… ανάμεικτα συναισθήματα. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εσείς έχετε μιλήσει στα παιδιά για τα χρήματα; Μαθαίνουμε στα παιδιά από νωρίς την αξία των χρημάτων. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«Μαμά δεν νιώθω καλά»: Μήπως δεν πρέπει να πάει σχολείο; Πολλές φορές τα παιδιά μπορεί να χρησιμοποιήσουν αυτήν την (πολύ πρωτότυπη!) δικαιολογία για να μην πάνε σχολείο. Πώς θα... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γνωρίζετε τι είναι το «Σύνδρομο Βιαστικού Παιδιού»; Νέα έρευνα στρέφει την προσοχή σε ένα δημοφιλές σύνδρομο, εξηγωντας γιατί μπορεί να βλάψει το παιδί σας. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Από τι κινδυνεύουν τα παιδιά στην προεφηβεία Οι ειδικοί παρατηρούν μια αύξηση της θλίψης στην προεφηβεία... Σε τι μπορεί να οφείλεται αυτό; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Σήμερα, περνάμε με τα παιδιά μας χρόνο στη φύση Ήρθε η ώρα να ακολουθήσετε το αρχέγονο ένστικτό σας για τη φύση. Η επαφή με το φυσικό περιβάλλον ενισχύει... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«Πρόσεχε παιδί μου!»: Μια συμβουλή χωρίς αποτέλεσμα Έχετε παρατηρήσει πόσο συχνά λέμε «Πρόσεχε!» στα παιδιά; Ωστόσο, αυτά δεν φαίνεται να μας ακούν... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ανεξάρτητα παιδιά: 2 βασικά εφόδια Καλλιεργούμε την αυτοπεποίθηση στα παιδιά για να γίνουν ανεξάρτητοι και ικανοί ενήλικες. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Κάντε τις βαρετές οικογενειακές δραστηριότητες, παιχνίδι Προσθέστε στις απλές καθημερινές δραστηριότητες με τα παιδιά το παιχνίδι για να πάψουν να είναι βαρετές και για τις... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εφηβεία: Μήπως κάνεις κι εσύ αυτό το κλασικό λάθος με το παιδί; Σίγουρα έχετε όλη την καλή διάθεση να έχετε καλή επικοινωνία με το παιδί, αλλά στην εφηβεία τα πράγματα είναι... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«Εκρήξεις» μετά το σχολείο: Γιατί συμβαίνουν; Είναι φυσικό τα παιδιά να απελευθερώνουν τη συναισθηματική, πνευματική και σωματική τους ενέργεια μόλις τελειώνει το σχολείο. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Χωρίς αδέρφια: Μήπως είναι τελικά τα μοναχοπαίδια, τα πιο χαρούμενα παιδιά…; Στην Κίνα και στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι έφηβοι χωρίς αδέρφια ή με ένα αδερφάκι φάνηκε σε έρευνα να έχουν... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ