Σύμφωνα με νέα έρευνα, που παρουσιάστηκε στο ετήσιο συνέδριο «Society for Neuroscience», τα σημάδια του σχολικού εκφοβισμού (bullying) όχι απλώς δεν φεύγουν εύκολα – αντίθετα, αποτυπώνονται για πάντα στον εγκέφαλο του μαθητή.

Για τις ανάγκες της έρευνας, οι ειδικοί από το «Children’s Hospital» του Λος Άντζελες και το «Keck School of Medicine» του Πανεπιστημίου της Νότιας Καρολίνας εξέτασαν 83 υγιή παιδιά, ηλικίας από 9 έως 14 ετών. Χρησιμοποίησαν ειδικό ερωτηματολόγιο, σε συνδυασμό με μαγνητικές τομογραφίες του εγκεφάλου τους.

Αυτό που διαπίστωσαν είναι ότι οι μαθητές που ανέφεραν ότι βίωσαν περιστατικά σχολικού εκφοβισμού στην ηλικία των 9 ετών, είχαν σημαντικές διαφορές στη δομή του εγκεφάλου τους στην ηλικία των 14 ετών. Πιο συγκεκριμένα, η αμυγδαλή, που σχετίζεται με την ικανότητα να επεξεργαζόμαστε συναισθήματα και να αντιδρούμε στο στρες, ήταν μεγαλύτερη σε όγκο στα 14χρονα παιδιά, με το φαινόμενο να είναι πιο έντονο στα αγόρια συγκριτικά με τα κορίτσια. Επίσης, οι έφηβοι που είχαν πέσει θύματα bullying στο παρελθόν, είχαν πιο λεπτούς κροταφικούς και προμετωπιαίους φλοιούς, περιοχές που είναι κρίσιμες για την επεξεργασία και τη ρύθμιση της συμπεριφοράς. Αυτή η λέπτυνση εντοπίστηκε και στα δύο φύλα, αλλά ήταν πιο έντονη στα κορίτσια απ’ ό,τι στα αγόρια. 

«Παλαιότερα το bullying περιοριζόταν στο χώρο του σχολείου», εξηγεί η δρ. Alina Arakelian, παιδίατρος και μία εκ των συγγραφέων της μελέτης. «Σήμερα, όμως, μέσα από τα social media, οι θύτες ‘καταδιώκουν’ τα θύματά τους παντού, με ανεπανόρθωτες συνέπειες. Οπότε καταλαβαίνετε ότι είναι ακόμα πιο επιτακτική η ανάγκη για τους εκπαιδευτικούς -αλλά και όλους εμάς- να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά, να εντοπίζουμε και να αναστέλλουμε τέτοιου είδους φαινόμενα στην απαρχή τους», προσθέτει.