Το σχολείο παρακολουθεί και καλλιεργεί την ακαδημαϊκή ανάπτυξη των παιδιών, τη μέτρηση της εγγραμματοσύνης και της αριθμητικής. Αλλά τι γίνεται με την ηθική ανάπτυξη των παιδιών; Μια νέα μελέτη έχει διαπιστώσει ότι και αυτή αναπτύσσεται επίσης με την πάροδο του χρόνου. Αν και η αίσθηση της ηθικής των ενηλίκων έχει χαρτογραφηθεί προηγουμένως, μέχρι στιγμής ξέρουμε ελάχιστα για τα πράγματα για τα οποία νοιάζονται τα παιδιά ή πώς μπορεί να αλλάξει αυτό καθώς μεγαλώνουν. Η ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου του Queensland εξέτασε πρόσφατα την αύξηση της ηθικής ανησυχίας (φροντίδα για την ευημερία κάποιου άλλου) στα παιδιά και διαπίστωσε ότι τα παιδιά γίνονται πιο ανοιχτά σχετικά με το ποιος και τι τα ενδιαφέρει καθώς μεγαλώνουν. Ηθική ανάπτυξη στην παιδική ηλικία Στο πλαισίο έρευνας, ζητήθηκε από 151 παιδιά – ηλικίας τεσσάρων έως δέκα ετών – να καταγράψουν για πόσα νοιάζονται από μια σειρά με 24 πράγματα. Αυτά τα πράγματα περιλάμβαναν διάφορους ανθρώπους, ζώα και άψυχα αντικείμενα. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να κατατάξουν το καθένα σε τρεις «ηθικούς κύκλους», αναφέροντας αν τα ενδιαφέρει πολύ, λίγο ή καθόλου. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά συμπεριέλαβαν περισσότερα στους ηθικούς κύκλους τους καθώς μεγάλωναν. Η ικανότητά τους να επεκτείνουν την ανησυχία τους σε νέα πράγματα βελτιώνει την ανάπτυξή τους, όπως οι δεξιότητες αριθμητικής και αλφαβητισμού. Άλλωστε, είμαστε εκ φύσεως κοινωνικά όντα. Από μικρή ηλικία τα παιδιά τείνουν να μοιράζονται, να βοηθούν και να γίνονται αρεστά από τους άλλους. Οι βοηθητικές συμπεριφορές μπορούν να εμφανιστούν ήδη από την ηλικία των 18 μηνών και να γίνουν συνηθισμένες από την ηλικία των 3 ετών. Αυτές οι συμπεριφορές γενικά συμβαίνουν μόνο σε καταστάσεις όπου η βοήθεια δεν έρχεται με άμεσο κόστος για το ίδιο το παιδί (για παράδειγμα, να πρέπει να παραιτηθεί από κάτι που του αρέσει, όπως ένα αγαπημένο παιχνίδι). Μόνο στα μεταγενέστερα στάδια, ηλικίας 7 έως 8 ετών τα παιδιά αρχίζουν να έχουν αλτρουιστικές συμπεριφορές. Σε αυτή την ηλικία, τα παιδιά γίνονται πιο δεκτικά στους κανόνες περί κοινωνικής δικαιοσύνης. Θα δείξουν δυσαρέσκεια όχι μόνο στην περίπτωση όπου λαμβάνουν λιγότερα από άλλα παιδιά, αλλά και όταν λαμβάνουν περισσότερα από ένα άλλο παιδί. Αυτή η ικανότητα ενσωμάτωσης της εμπειρίας των άλλων στη δική μας λήψη αποφάσεων είναι η ουσία της ηθικής λογικής. Αυτή είναι η ικανότητα που μπορεί επίσης να εξηγήσει γιατί τα μεγαλύτερα παιδιά ανέφεραν ότι ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο για τα ευάλωτα μέλη της κοινωνίας – όπως οι άρρωστοι και τα άτομα με αναπηρίες. Το να γίνεις μια ηθική οντότητα είναι ένα αρκετά μεγάλο έργο, και χρειάζεται χρόνο. Αν λοιπόν το τετράχρονό σας φαίνεται να ανησυχεί περισσότερο για το τι υπάρχει μπροστά του από ό,τι για τους ανθρώπους που χρειάζονται φροντίδα, δώστε του χρόνο – θα φτάσει εκεί.
Ηθική ανάπτυξη: Τα παιδιά νοιάζονται περισσότερο για τους άλλους μεγαλώνοντας
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Διαγωνισμός: 2 τυχερές οικογένειες θα κερδίσουν ένα τραπέζι στο BUBA Κηφισιάς Πάρτε μέρος στον διαγωνισμό και κερδίστε ένα τραπέζι για τέσσερα άτομα στο Buba Κηφισιάς για να απολαύσετε κυριακάτικες παιδικές... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Μήπως τελικά μιλάμε πάρα πολύ στα παιδιά μας; Φαίνεται πως ο χρόνος σιωπής που μοιραζόμαστε με τα παιδιά μας είναι εξίσου σημαντικός με τις συζητήσεις που οφείλουμε... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ατίθασα παιδιά: Γίνονται πιο επιτυχημένοι ενήλικες Μερικά παιδιά έρχονται σε αυτόν τον κόσμο προορισμένα να πετύχουν και προικισμένα με ισχυρό χαρακτήρα και αδάμαστο πνεύμα. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Kάθε παιδί πρέπει να έχει αυτές τις 3 δεξιότητες Οι πρακτικές δεξιότητες προετοιμάζουν το παιδί για τη μελλοντική του ζωή και συχνά τις ξεχνάμε... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Οι οθόνες τους… «έφαγαν» τη γλώσσα Πρόσφατη μελέτη αποκαλύπτει ότι τα παιδιά που ασχολούνται με το κινητό για 172 λεπτά χάνουν γύρω στις 1.000 λέξεις.... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά και κατοικίδια: Μια αμοιβαία αγάπη Τα παιδιά αγαπούν τα κατοικίδια, αλλά και τα κατοικίδια αγαπούν τα παιδιά. Έτσι το δείχνουν... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γιατί τα μικρά παιδιά δεν αποχωρίζονται κάποια παιχνίδια; Φαίνεται πως κάποια παιχνίδια εκπληρώνουν μια σημαντική λειτουργία στην ανάπτυξη και την ωριμότητα των παιδιών. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πώς θα μάθει το παιδί να κάνει υπομονή; Υπομονή και παιδί είναι μάλλον δυο έννοιες αντίθετες... Πώς θα καταφέρουμε να του διδάξουμε αυτήν την αξία; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Τρίτο παιδί: Τι προκλήσεις αντιμετωπίζει; Κάθε παιδί έχει τις δικές του μοναδικές συναισθηματικές εμπειρίες. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αυτό χρειάζονται τα παιδιά- Ίσως περισσότερο και από την αγάπη Τι άλλο έχουν ανάγκη τα παιδιά πέρα από την αγάπη μας; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Τι κάνει ένα παιδί ευτυχισμένο; Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ευτυχίας, ας δούμε 10 δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν κάθε παιδί να χαμογελάσει. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Σχολικό άγχος και παιδιά: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε Πώς συναισθήματα όπως το άγχος μπορούν να εκδηλωθούν ως ανεξήγητα συμπτώματα στα παιδιά. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Τι κερδίζουν τα παιδιά από το καρναβάλι; Τέτοιου είδους εορτασμοί ωφελούν τα παιδιά ποικιλοτρόπως… ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Κινητό: Είναι πιο ευτυχισμένοι οι έφηβοι χωρίς αυτό; Πώς νιώθουν οι περισσότεροι έφηβοι όταν δεν παίρνουν μαζί το κινητό τους; Νέα μελέτη αποκαλύπτει. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ