Δεν είναι εύκολο να πείσουμε έναν έφηβο για τίποτα απολύτως, πόσο μάλλον για να δώσει μεγαλύτερη σημασία στα μαθήματά του. Όταν το σκεφτόμαστε με ηρεμία, μπορούμε να δείξουμε κατανόηση. Τα παιδιά που πηγαίνουν στο Λύκειο (ή και στο Γυμνάσιο) μοιράζουν την ημέρα τους από θρανίο σε θρανίο. Με τόσο λίγο ελεύθερο χρόνο στη διάθεσή τους, δεν είναι να απορεί κανείς που δεν τρέχουν να λύσουν τις ασκήσεις της επόμενης ημέρας με το που περάσουν το κατώφλι του σπιτιού. Ωστόσο, όση ενσυναίσθηση και αν νιώθουμε, ο ρόλος μας είναι να τα ωθήσουμε να συνεχίσουν. Και ναι, υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για αυτό.

Ακούστε προσεκτικά

Όσο και αν ταραχτήκατε από το 5 στο διαγώνισμα των Αρχαίων, προσπαθήστε να ακούσετε πριν μιλήσετε. Για να μπορέσετε να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα, έχει σημασία να καταλάβετε πού οφείλεται. Πολλά παιδιά τα πηγαίνουν καλά στα μαθήματα που τα ενδιαφέρουν και υστερούν στα υπόλοιπα. Ωστόσο, δεν αποκλείεται ένας έφηβος που παίρνει πάντα Άριστα στα Μαθηματικά να δυσκολεύεται στ’ αλήθεια να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της Έκθεσης.

Οι πράξεις μετράνε

Αντί να του πείτε για άλλη μια φορά ότι πρέπει να διαβάσει, καθίστε μαζί του και προσπαθήστε να το βοηθήσετε να «σπάσει» τις σχολικές του υποχρεώσεις σε μικρότερα μέρη. Έτσι θα του είναι πιο εύκολο να διαχειριστεί την – πραγματικά αχανή – ύλη. Πολλοί έφηβοι χρειάζονται βοήθεια, όμως δεν θέλουν τόσο στενές επαφές με τους γονείς τους. Σε αυτή την περίπτωση, αν υπάρχει η δυνατότητα, η καλύτερη λύση είναι το φροντιστήριο ή τα ιδιαίτερα μαθήματα. Ωστόσο, ένας συγγενής ή άλλος αξιόπιστος ενήλικας μπορεί επίσης να αναλάβει να βοηθήσει το παιδί.

Κρατήστε χαμηλούς τόνους

Η ψυχραιμία σε σχέση με θέματα που αφορούν τα παιδιά μας δεν είναι εύκολο πράγμα – ειδικά τις πρώτες φορές που τα αποτελέσματά τους στο σχολείο είναι απογοητευτικά. Ωστόσο, το μόνο που καταφέρνετε φωνάζοντας είναι να το απομακρύνετε από κοντά σας. Αντί να γίνεστε επικριτικοί και να του παρουσιάζετε μια φρικτή εικόνα του μέλλοντός του, εξηγήστε του τι έχει να κερδίσει από το διάβασμα.

Ρίξτε τον πήχη

Μπορεί πέρσι να έγραφε μόνο 19 και 20, όμως η επιστροφή στους καλούς βαθμούς δεν θα γίνει τόσο απότομα όσο η πτώση στις επιδόσεις του. Το πιθανότερο είναι ότι έχουν δημιουργηθεί ορισμένα κενά που πρέπει να αναπληρώσει και η διάθεσή του προς το διάβασμα σίγουρα δεν θα αλλάξει από τη μία μέρα στην άλλη. Αν δει πως τα λίγο καλύτερα αποτελέσματα που επιτυγχάνει σας απογοητεύουν, είναι πολύ πιθανό να τα παρατήσει. Μάθετέ του ότι το σημαντικό δεν είναι οι βαθμοί, αλλά η προσπάθεια και το πρόγραμμα. Βοηθήστε το να βάλει ρεαλιστικούς, βραχυπρόθεσμους στόχους και να μάθει ότι όταν επιτυγχάνει τον ένα θα πρέπει να θέτει τον επόμενο.

Αφήστε το να κάνει αυτά που αγαπάει

Όχι, αν του κόψετε τα μαθήματα κιθάρας δεν θα τα καταφέρει καλύτερα στη Φυσική. Απλώς θα εκνευριστεί και θα αισθανθεί αδικημένο. Όταν κάνει δραστηριότητες που του αρέσουν δεν ξεκουράζεται απλώς: Θέτει και δικούς του στόχους, για τους οποίους δεν χρειάζεται εξωτερική κινητοποίηση. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό για την γενικότερη εξέλιξή του!

Αμφισβητήστε τον εαυτό σας

Θέλετε το καλύτερο για το παιδί σας. Όμως ίσως έχετε ορίσει το «καλύτερο» σε πολύ στενά όρια, τα οποία δεν έλαβαν υπόψη τους τις ιδιαιτερότητες, τις κλίσεις και τα όνειρά του. Σκεφτείτε μήπως το πιέζετε περισσότερο από ό,τι χρειάζεται και κατά πόσον οι στόχοι που θέτετε για εκείνο είναι όλοι εξίσου σημαντικοί. Στο κάτω – κάτω, μπορεί να χρειάζεται τις γνώσεις και τη λογική των μαθημάτων του σχολείου, όμως ίσως δεν είναι ανάγκη να γράφει πάντα 20!